امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۷

بهبود قابل توجه شاخص مرگ نوزادان خوزستان در شش ماه گذشته

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردا دکتر آرش ملکیان عضو هیئت علمی گروه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:شاخص مرگ و میر نوزادان در جهان بسیار مهم و از شاخص های مهم توسعه یافتگی جوامع محسوب میشود که بر اساس تعداد مرگ در هر هزار تولد زنده محاسبه می شود.

وی افزود: تا آذرماه سال گذشته(سال۹۸) شاخص مرگ نوزادان در خوزستان ۱۰.۸ (در هر هزار تولد زنده) بوده است اما پس از مداخلاتی که در این‌ زمینه صورت گرفت این شاخص تا پایان سال گذشته به ۱۰.۱ رسید و طبق این شاخص، خوزستان پنجمین استان از نظر مرگ نوزادان در هر هزار تولد در سطح کشور است.

بر اساس آمار سایت وزارت بهداشت در سال جاری شاخص مرگ و میر نوزادان خوزستان به ۸.۸ مورد مرگ در هر هزار تولد رسید و رتبه خوزستان از نظر شاخص مرگ نوزادان بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و این میسر نمیشد مگر با حمایت رئیس دانشگاه، هئیت رئیسه و تلاش همکاران گروه زنان، نوزادان؛ پرستاران و….

با توجه به وضعیت بالای زاد و ولد در خوزستان، در حال حاضر این شاخص بسیار خوب است و تلاش میکنیم تا در پایان سال ۹۹ این عدد را به زیر ۷ مورد در هر هزار تولد زنده، برسانیم.

یکی از اقدامات مهمی که برای بهبود این شاخص انجام شد، تجهیز و توسعه بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بود و شاخص مرگ نوزادان در این بیمارستان از بیمارستان های تبریز، چند بیمارستان بزرگ تهران، همدان، کرمانشاه و بیمارستان هایی که تعداد زایمان بالایی و زایمان های با نوزادان وزن کم دارند، به مراتب بهتر است.

برای بهبود این شاخص اقدامات زیادی انجام شد که لازم است توجه به این مقوله افزایش پیدا کند و اگر قرار است بهبود بیشتر شاخص مرگ نوزادان در منطقه را از آن خود کنیم، باید امکانات، فضای فیزیکی بهتر و نیروی انسانی بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=23129

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *