امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱

جبران کسری بودجه با دلالی در بازار بورس و ارز!/مهدی قمر

jonoobfardanews.ir
بیش از ۹۰ درصد منابع ارزی در اختیار دولت است . ارزی که این روزها شدیدا در حال صعود است تا جایی که امروز قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹ هزار تومان رسیده است...
بورس:

از ابتدای سال جاری تا اوایل مرداد ماه ارزش سهام دولتی در بورس تا ۵۰۰ درصد رشد کرد که بنا بر نظر کارشناسان اقتصادی دولت از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از مالیات خرید و فروش سهام کسب کرده است.

همچنین با جذاب کردن بازار سرمایه و رشد دستوری آن و جذب سرمایه مردم طی ۴ ماه شرکت های خود که اکثرا سود دهی خوبی ندارند را در بازار به مردم فروخت.

همچنین اصطلاحا با اصلاح بازار و یا بهتر بگوییم ریزش قیمت سهام شرکتها در بورس و واکنش شتابزده مردم ناشی از ترس برای از دست دادن سرمایه خود و فروش سهام خود با ضرر ، دولت که سهم کلانی در بازار سرمایه دارد سود خوبی کسب کرده است و اصطلاحا نوسان‌ گیری کرد.

ارز؛

منابع ارزی از صادرات نفتی و غیر نفتی تامین میشود.

 در مورد منابع حاصل از فروش نفت : بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، ۵/ ۴۹ درصد از کل درآمدهای نفتی کشور باید در اختیار دولت قرار بگیرد. همچنین ۳۶ درصد از این درآمدها باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، و ۵/ ۱۴ درصد باقی‌مانده نیز نصیب شرکت ملی نفت می‌شود.

همچنین در مورد فروش منابع غیر نفتی ۹۰ درصد صادرات غیر نفتی در اختیار دولت است.

پس به این نتیجه میرسیم که بیش از ۹۰ درصد منابع ارزی در اختیار دولت است . ارزی که این روزها شدیدا در حال صعود است تا جایی که امروز قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹ هزار تومان رسیده است.

در واقع نرخ ارز در بودجه ۹۹ حدود ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود و امسال با جهش یکباره نرخ ارز، هر دلار در بازار آزاد به بیش از ۲۷ هزار تومان نیز قیمت‌گذاری شده و از طرفی قیمت هر بشکه نفت پیش‌بینی‌شده از کمتر از ۳۰ دلار دلار به ۴۰ دلار رسیده است.مجموع این تغییرات معادلات بودجه امسال را برهم ریخته و در کنار تمامی بحران‌های شکل‌گرفته در بازار کالا و خدمات، برای دولت مازاد منابع به همراه داشته است!

مطالب مطرح شده فوق به راحتی هر ایرانی را به این نتیجه میرساند که هیچ دلالی به اندازه دولت از نوسانات بازار بورس و افزایش قیمت ارز سود نکرده است!

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=23735

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *