امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۳

شناسه خبر:

دست دلالان و زالو صفتان باید از کشاورزی استان قطع بشود

jonoobfardanews.ir
حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به کشت خوب برنج در سال زراعی امسال گفت ؛ با توجه به کشت خوب برنج امسال نباید برنج از خارج وارد کرد. وی افزود : دست دلالان و زالو صفتان نیز باید از کشاورزی استان قطع شود به عنوان مثال ماش را در باغهای دزفول ۳۰ هزار ریال میخرند اما همین ماش را در بازار تا ۳۰۰ هزار ریال میفروشند.

به گزارش جنوب فردا حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه اهواز اظهار داشت: دولت باید مردم را به برنامه‌ریزی‌های خود امیدوار کند و قیمت تضمینی برای برنج باید به صورت توافقی باشد.

وی گفت: امسال کشاورزان خوزستانی با هزار امید برای جبران خسارت‌های سیلی که به آن‌ها وارد شد برنج کاشتند تا  شاید بخشی از خسارت‌ها جبران شود ولی با کمال تاسف در سطح گسترده می‌گویند برنج‌کاری فقط ویژه شمال کشور است این درحالی است که تنها یک کارگروه فنی می‌تواند دراین باره اظهارنظر کند، کارگروه فنی می‌تواند با اضافه کردن یک تبصره اعلام کند هر جا که به اندازه کافی آب وجود دارد می‌توان کشت برنج داشت، در استان خوزستان چند رودخانه وجود دارد که  وجود این میزان آب در استان نعمت است و باید همه آن‌ها را به خوبی مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم نباید در این حوزه ضعف داشته باشیم تا بگویند که در استان پهناوری چون خوزستان نمی‌توان برنج کاشت و برنج کاری تنها مختص شمال کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد همچنین با اشاره به حضور دلالان و آسیب‌هایی که به کشاورزی کشور وارد می‌کنند توضیح داد: امسال کشاورزان ما دست نیاز خود را دراز کردند چراکه دلال‌های از خدا بیخبر دورهم جمع می‌شوند و اعلام می‌کنند که امسال همه شالی‌ها را سی هزار ریال بخرند یا این که برنج از خارج از کشور وارد می‌کنند.

قطع دست دلالان و زالوصفتان از کشاورزی

وی گفت: نکته بسیار مهم قطع دست دلالان و واسطه‌های زالوصفت است چراکه موجب می‌شوند قمیت‌ها بالا برود، انار در باغ کیلویی ۲۰هزار ریال است اما وقتی به بازار می‌آید به کیلویی ۱۰ هزار تومان می‌رسد لذا باید دلالان و واسطهها را مدیریت کرد، از دستگاه قضا در استان خوزستان نیز خواستاریم به این قضایا ورود کند همانطور که رییس دستگاه قضای کشور ورود کرده است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که دلالان از خدا بی‌خبر نتوانند کشاورزان را به خاک سیاه بنشانند.

امام جمعه اهواز  ادامه داد: چند روز پیش در مسیر دزفول رانندهای به من گفت ماش را روی زمین‌های خودمان کیلویی سی هزارریال فروخته‌ایم اما همین ماش در بازار کیلویی ۲۰۰هزار ریال به دست مردم می‌رسد و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

 وی با اشاره بر اهمیت ارایه الگوی کشت و برنامه‌ریزی دولت در این زمینه بیان کرد: باید در حوزه کشت محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد اگر کشت یک محصول در کشور در فصل خاصی بی‌رویه بود به کشاورزان هشدار دهد و آن را ساماندهی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به ورود دستگاه قضایی به حوزه کشاورزی و مبارزه با دلالان در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه دستگاه قضا ورود خوبی داشته است اما برخی مسئولان سعی می‌کنند این حرکت دستگاه قضا را به حاشیه ببرند.

وی با تاکید بر لزوم اقدام دولت برای ایجاد سردخانه‌ها و انبارهای مواد غذایی با کمک بخش خصوصی  تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از برنج‌کاران از همین می‌ترسند که اگر سیل  یا آفت خاصی آمد با محصولشان چه کنند.

امام جمعه اهواز  با اشاره به نبود برنامهریزی مناسب در حوزه کشاورزی کشور توضیح داد: چند وقت پیش شاهد بودیم که باغداران ارومیه‌ای که باغ سیب داشتند به علت اینکه  باغداری برایشان به صرفه نبود سیبهای خود را در جلوی باغ‌هایشان ریختند و حتی برخی از آن‌ها درختان سیب خود را از ریشه کندند  یا در بروجرد این همه باغ‌ زیبای میوه را شاهد هستیم اما با کمال تاسف به دلیل نبود برنامه ریزی از بین میروند.

وی گفت: در بحث گندم اینقدر بی‌اعتباری ایجاد شده که کشاورزان حاضر نشدند گندم خود را به دولت بفروشند، چندی پیش هم بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی به خاطر سیلاب از بین رفت و همچنان کشاورزان از پرداخت نشدن کافی خسارت گله‌مند هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با بیان این که اسراف و هدررفت منابع از جمله معضلات ناگواری است که کشورهای جهان به ویژه کشور ایران به آن مبتلاست، بیان کرد: هیچ گروهی به اندازه شیعه آیات و روایات در خصوص صرفه‌جویی   ندارند، در کنار آن بیش از ۹۰۰  تریبون نماز جمعه در کشور فعال هستند که اگر با دل و جان به آن‌ها گوش سپرده شود این معضلات برطرف می‌شود.

ایران؛ مقام نخست هدررفت مواد غذایی در دنیا 

 وی تاکید کرد: میزان بالایی از هدررفت مواد غذایی عالم را ایرانیها به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به آیات و روایت ما این وضعیت شایسته و در شان ما نیست از سوی دیگر نیز با توجه به تحریم‌ها، این همه دورریز درست نیست، مقام معظم رهبری بارها به مسئولان کشور در خصوص مصرف بی‌رویه منابع کشور هشدار داده و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان قوا در مسیر اصلاح الگوی  شدند.

وی با بیان این که قریب به ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا به ویژه آسیا گرسنه هستند توضیح داد: کشور ایران اسلامی از میان ۱۳ مقوله کشاورزی در ۱۲ مقوله تولیدکننده است و در فهرست ۴۰ کشور برتر دنیا از نظر محصولات کشاورزی قرار دارد  اما از نظر تولید ضایعات و هدررفت  مواد غذایی مقام اول دنیا را به خود اختصاص داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به راهکارهای جلوگیری از هدررفت منابع بیان کرد: اولین و مهمترین مساله در این مسیر فرهنگ‌سازی و ترویج آموزه‎های دینی برای جلوگیری از اسراف است دوم این که باید زیرساخت‌های مناسب ایجاد و موادغذایی با کیفیت تولید شود، سوم این که در حوزه صادرات مواد غذایی به ویژه در کشورهای منطقه‌ی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

ریشه مشکلات عراق در دوره اشغالگری امریکا در این کشور است

وی با اشاره به وضعیت این روزهای عراق، لبنان و سوریه بیان کرد: قاطبه تحلیلگران عراقی در خصوص علت فساد اقتصادی و مدیریتی در عراق یک تحلیل متحد دارند و ریشه شرایط فعلی در عراق را در دوره اشغالگری آمریکا می دانند چراکه امریکا طوری برنامه‌ریزی کرده که هر دولتی سرکار بیایید باید همین روش را پیش بگیرد.

امام جمعه اهواز افزود: پارلمان عراق و حزب‌الله بارها اعلام کرده که آمریکا سیستمی در این کشور ایجاد کرد که مشکلات فعلی در نتیجه آن سیستم است، در واقع آمریکا اقتصاد آن‌ها را محدود و طوری برنامه‌ریزی کرده که دسته‌بندی‌ها و طوایف مختلفی ایجاد شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت عراق بیان کرد: گسترش دسته‌بندی‌ها و تفرقه میان طوایف موجب شده تا هر دولتی که بخواهد بر سرکار بیایید آن‌ها مانند یک سد راه برای دولت‌ها عمل کنند لذا در حال حاضر اولویت برای عراق و علاج مشکلات آن توجه به مقوله امنیت در این کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به این که شعار مردم عراق درخصوص مقابله با فساد در ادارات بود ، بیان کرد: الان شعارها جابجا شده  و به تعلیق درآوردن یک نظام سیاسی و به دنبال آن استعفا مطرح شده است باید دلایل این امر به خوبی مورد توجه قرار گیرد، درواقع  به تعلیق درآوردن نظام سیاسی کشور پیش از  طرح جایگزینی آن مطرح شده این درحالی است که هر نظام سیاسی اگر بخواهد جابجا شود باید ابتدا جایگزین آن از سوی عقلا اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر  جلوگیری از بازتولید سیاست‌های استعماری بیان کرد: حضرت آقا بر حفظ دولت و سازوکارهای قانونی در سوریه عراق و لبنان بارها تاکید کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به استراتژی  اهل بیت تا زمان امام عصر (عج) بیان کرد: مدیریت اهل‌البیت و ائمه اطهار مدیریتی واحد بود و میان گفتار و عملشان تفاوت وجود نداشته است و  در دوره حکومت ۲۵۰ ساله حکومت آنان استراتژی‌ها واحد ولی تاکتیک‌ها مختلف بوده است بدین معنا که اگر در زمان امام حسین (ع) امام دیگری نیز حضور داشت قطعا همان مشی را طی می‌کرد که امام حسین (ع) طی کرد.

 وی با بیان این که اهل بیت عصمت و طهارت همواره در راه حق مبارزه کرده‌اند بیان کرد: بخش بسیار مهمی از مبارزات سیاسی بود  و هدف ایجاد انقلاب توحیدی و علوی بوده است.

امام جمعه اهواز  با بیان این که چهار خط اصلی از زمان پیامبر تا امام عصر دنبال شده است بیان کرد: تبیین اسلام ناب، تبیین مساله امامت یعنی ریاست دین و دنیای مردم، تشکیل و تربیت جمع وفاودار و گسترش تشکیلات پنهان تشیع، اقدام مناسب در مقابل هر ضربه ممکن به دستگاه زمانه خودشان از جمله این خطوط هستند.

امام جمعه اهواز با اشاره به وضعیت آبگرفتگی در خیابان های اهواز و دیگر نقاط استان گفت:  با توجه به سیلاب سال گذشته و پیش بینی‌های هواشناسی به مسئولان استان توصیه می‌کنم نسبت به لایروبی اقدامات لازم را داشته باشند، نقاط ضعف سیل‌برها را شناسایی کنند و در نقاط بحرانی شهر اهواز  پمپ‌های قوی تخلیه آب مستقر کنند تا در هنگام بارش باران آب‌ها تخلیه و آرامش به زندگی مردم بازگردد.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=18817

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *