امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲

قوه قضاییه به مساله انتقال غیرقانونی آب کارون ورود کند/ مردم به کمپین حمایت از کارون بپیوندند

jonoobfardanews.ir

به گزارش ماه نیوز، آیت‌الله محسن حیدری در خطبه‌های نماز جمعه ظهر امروز این شهرستان با اشاره به مساله انتقال آب کارون به مناطق و استان‌های دیگر اظهار کرد: لوله‌گذاری برای انتقال آب کارون از زمان قبل از انقلاب بوده و متاسفانه بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی نیز این کار ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مساله انتقال آب از کرخه و دز از سال‌ها قبل آغاز شد، افزود: اخیرا نیز احداث چهار سد در بالا‌دست استان خوزستان نیز در دستور کار قرار داشت که به صورت محرمانه بوده و بنا بر تشخیص نیاز به افشاگری این مساله را حس کریم تا مردم استان خوزستان متوجه خطر بزرگ باشند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وظیفه ما افشاگری است تصریح کرد: مردم باید از برخی موارد آگاه شده و بتوانند با استفاده از روال قانونی اعتراض خود را اعلام کرده و کاستی‌هایی را که در حقشان در حال به وقوع پیوستن است را پیگیر باشند.

حیدری با غیر قانونی خواندن انتقال آب خاطرنشان کرد: در قانون انتقال تنها برای استفاده آشامیدنی ذکر شد و رئیس جمهور در سفر خود به استان خوزستان اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی آب، انتقال دادن آب برای مصارف غیر آشامیدنی ممنوع است.

وی با اشاره به کارشناسی‌های انجام شده برای انتقال آب و اینکه در استان‌های مرکزی جهت آشامیدن ۳۴۰ میلیون مترمکعب کافی است گفت: دولت در حال انتقال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و این اقدام یک جنایت و خیانت بزرگ است.

حیدری با تاکید بر اینکه علیه سارقان آب های خوزستان اعلام جرم می‌کنیم عنوان کرد: با وجود تصریح قانون ما برای انتقال دادن آب به منزله آشامیدن هیچ مشکلی را نداریم ولی اینکه به صورت غیر قانونی این آب برای کشاورزی و استفاده صنعتی منتقل شود اعتراض داریم.

خطیب جمعه اهواز با اشاره به نامه چند ماه پیش نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به رئیس جمهور در مورد انتقال آب خاطرنشان کرد: متاسفانه تا به حال برای این نامه نیز اقدامی صورت نگرفته و از این رو از قوه قضاییه خواهانیم با ورود خود به مساله انتقال آب، جلوی این اقدام غیر قانونی را بگیرد.

حیدری با بیان اینکه از قوه قضاییه می‌خواهیم با اقدامات و عمل خود جلوی احداث سدها در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان را بگیرد اضافه کرد: در صورت احداث این سدها حتی یک قطره از آب کرخه به استان خوزستان نخواهد آمد و این امر باعث نابودی ۲۶۰ هزار از اراضی کشاورزی استان خوزستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث این سدها حتی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان را نیز با شکست مواجه خواهد کرد گفت: این اقدام باعث خشک شدن تالاب‌های استان وقوع هزاران جنایت دیگر می‌شود.

حیدری با اشاره به دعوت مسؤولان ارشد استان توسط نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: فریادها بالاخره به ثمر نشست و این جلسه ۱۰ روز پیش در استان تشکیل شد و همه به یک کلام واحد رسیده و قرار بر این شد که پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

وی با درخواست از مردم و نمایندگان انجمن‌های فعال محیط زیست برای ادامه دادن اعتراض‌های قانونی خود تاکید کرد: در ماه اخیر کمپین حمایت از کارون و جلوگیری از انتقال آب در فضای مجازی تشکیل شده و از مردم می‌خواهیم با اعلام همراهی خود در این کمپین از این خطرات انتقال آب پیشگیری شود.

حیدری در پایان اظهار کرد: انتقال داده آب خوزستان و کارون به مناطق دیگر یکی از منکرات جدی است که نظام و اساس انقلاب را مورد تهدید می‌گذارد و انتظار می‌رود مسؤولان و مردم با مواضع به‌جا و قانونی از آن جلوگیری کنند.

کمپین من کارونم نجاتم دهید توسط گروهی از دوست‌داران محیط زیست استان خوزستان و کشور از چند کاه گذشته در فضای مجازی تشکیل شد و هفته گذشته نیز آیت‌الله محسن حیدری به عنوان یکی از حامیان در آن اعلام حضور کرد.

منبع:فارس

 

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=9601

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *