امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۸

شناسه خبر:

یادداشتی به قلم حامد طائی، فعال سیاسی، اجتماعی آبادان؛

مطالبه گری یا هوچی گری

jonoobfardanews.ir
در جوامع امروزی ظالم و مظلوم در یک جا وجود دارند ، زمانی میشود به کسی ظلم کرد که آگاهی وجود نداشته ندارد

در جوامع امروزی ظالم و مظلوم در یک جا وجود دارند ، زمانی میشود به کسی ظلم کرد که آگاهی وجود نداشته باشد.

مردم اگر به آگاهی برسند نتیجه‌اش مطالبه‌گریِ به حق است و قطعا میتوانند حقوق خود را مطالبه کنند و از مظلومیت و محرومیت جامعه کم کرد .

یک تعریف ساده تر مطالبه گری احساس مسئولیت نسبت به پیرامون و همنوعان و پیگیری آن به وسیله مطالبه از مسئولین تا رسیدن به نتیجه ای مطلوب مطالبه قلمداد می شود که در آن مطالبه گر به تشخیص، رصد و پیگیری مسائل و احوالات مربوطه می پردازد.

برخی بر این باور هستند که با هوچی گری میتوانند حق خود را بگیرند و به نتیجه برسند ، این کار متاسفانه در حال انجام است ، شاید بتواند با این روش حق شخص یا گروهی را گرفت ولی مسلماً حق چندین نفر پایمال میشود .

سطح مطالبه گری شهروندان آبادان

شهرستان آبادان با داشتن منابع بسیار زیاد از جمله دو رودخانه ، پالایشگاه ، چند پتروشیمی ، بندر تجاری ، سازمان منطقه آزاد و …. تاکنون از کمترین امکانات هم برخوردار نشده‌اند.

یک باور چندین ساله بین مردم رایج است که درآمد شهرستان به استان های دیگر میرود ، لاکن بنده با این موضوع کاملاً مخالفم ، چرا که مشکل آبادان منابع نیست ، مدیریت منابع است .

قطعاً مدیریت منابع نیازمند مسئولین کاربلد است و انتصاب مسئولین کاربلد نیازمند مطالبه گری به حق و جدی از نمایندگان شهرستان است که با نظارت خود اجازه ندهند هر کسی در این شهر به عنوان مدیر منصوب شود است .

ما با داشتن جوانان با تجربه ، غیور و شجاع شاهد مطالبه گری جدی از مسئولین هستیم ولی مشکل بزرگی وجود دارد ، این که همه انتقادها ، پیشنهاد‌ها و مطالبه‌گری ها از شهرداری است .

این موضوع باید به صورت تخصصی بررسی شود، چرا کسانی که حقوق مردم را از سازمان منطقه آزاد اروند ، پالایشگاه ، پتروشیمی و … مطالبه میکنند بیشتر از انگشتهای یک دست نیستند !؟

اکثر مطالبه گران فقط در خصوص ظاهر شهر مطالبات خود را به صورت علنی مطرح میکنند.

ما شاهد هستیم که موضوعی را دوستان فعال اجتماعی پیگیری میکنند ولی یک ماه بعد سکوت سرتاسر شهر را فرا میگیرد ، از نظر نگرانده؛ مطالبه گران باید مقام معظم رهبری را الگوی خود قرار دهند که سال ۱۳۷۳ فرمودند : یکى از آرزوهاى من این است که یک روزى ما بتوانیم کشور را جورى اداره کنیم که حتى اگر لازم بود، یک قطره نفت هم صادر نکنیم و کشور اداره شود. این چیزى است که تا امروز پیش نیامده است. البته کار آسانى هم نیست.

ایشان حدودا ۲۵ سال است این مطالبه را از مسئولین دارند و باز هم تاکید میکنند.

مطالبه گری روحیه جهادی و انقلابی میخواد که متاسفانه تعداد مطالبه گران با این اوصاف بسیار کم است ، نمیدانم چه اتفاقی می افتد که مطالبات عمر یک‌ماهه دارند .

سمت و سوی مطالبات

متاسفانه مطالبات به این گونه شده است : افراد که حتی نمیدانند مطالبه گری چیست ، میخواهند بدون هیچ گونه تخصصی خود را همه فن حریف بنامند ، در مشکلات مختلفی از جمله مشکلات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اشتغال و … دخالت میکنند و جهت مطالبه گری را تغییر میدهند معمولا این اشخاص مطالبه‌گر نیستند .

دخیل بودن مطالبه گران در انتصاب و اشتغال

امروزه میبینیم مراوده برخی مطالبه گران با مسئولین باعث عزل و نصب‌ها میگردد ، دیده شده برخی عزیزان به اصطلاح مطالبه‌گر من باب منافع شخصی از مسئولینی حمایت میکنند که حتی قدرت اداره یک کلاس درس را ندارند و برخی جوانان که توانسته‌اند با کار جهادی و انقلابی به جایگاهی برسند را در چشم مردم و نخبگان بد جلوه میدهند .

مطالبه گران باید با پیگیری جدی و خستگی ناپذیر بودن باعث شوند بهترین و قدرتمندترین مسئولین و کارمندان در شهرستان منصوب شوند .

حرف اخر برای مطالبه گران
همانگونه که آمرین به معروف و ناهین از منکر خیرخواهانه موضوعی را طرح می کنند و خواستار انجام حقی و یا ممانعت از باطلی هستند، مطالبه گری صحیح نیزهمان معنا و مفهوم را دارد.
ما برای همه مطالبه و عدم مطالبه‌ها در روز قیامت باید جوابگو باشیم ، پس به یاد داشته باشیم صحبتهای ما باعث نشوند یک شخص بی کفایت در این نظام مسئولیت بگیرد .

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=22549

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *