امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

کلید مهار مرگ و میرهای کرونایی در دستان بیماری های زمینه، بیماری های زمینه ای آب به آسیاب کرونا می‌ریزند

jonoobfardanews.ir
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:در صورت کنترل بیماری های زمینه ای موارد مرگ و میر کرونایی هم کنترل می شود.

 

به گزارش خبرنگار جنوب فردا ، سید محمد علوی در نشست خبری در زمینه وضعیت کنونی بیماری کرونا، سلامت نوجوانان و مدارس، دیابت و سلامت مادران اظهار کرد: کرونا نهمین ماه را در مملکت ما اغاز کرد اما به رغم گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا در کشور ما هنوز ناشناخته های ما درباره کووید۱۹ زیاد است.

وی افزود: گرچه به اطلاعات جدیدی پیدا کردیم اما نادانسته های ما به آن اضافه شده است چون ویروس کووید۱۹ طبق سناریو ها و پیش بینی هایی که صورت گرفت پیش نرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به سرنوشت واکسن کرونا و پیدا شدن داروی احتمالی برای درمان کرونا و جنجال های پیرامون واکسن های ادعایی کرونا در جهان ، یادآور شد:
به رغم آن همه شور و هیجان درباره پیدا شدن واکسن کرونا دیگر آن همه سرو صدا و هیاهو برای پیدا شدن واکسن کرونا وجود ندارد.

علوی گفت: هنوز داروی موثری برای درمان کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی نشده است.

وی با طرح این پرسش که «چه کسی فکر می کرد کرونا در مدت کوتاهی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را مبتلا کند؟» افزود: چه کسی فکر می کرد کرونا این همه مرگ و میر داشته باشد ، در حالی که در ابتدای شیوع کرونا در کشور گفته می شد کرونا مرگ و میر ندارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد:
ابتدا می گفتند افراد زیر ۲۰ سال به کرونا مبتلا نمی شوند اما اکنون کرونا همچنان ناشناخته است و در دنیا یکه تازی می کند.

علوی با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در کشور ، تصریح کرد: وضعیت ما در کرونا به گونه ای است که باید هشیاری خود را حفظ کنیم و بدانیم که زیر سایه کرونا زندگی می کنیم‌.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره اقدامات لازم برای مقابله با کرونا ، این گونه توضیح داد: در حال حاضر کارهایی که باید برای مقابله کرونا انجام دهیم آن است که مواجه افراد را با کرونا به حداقل برسانیم.

وی با تأکید بر کاهش تجمعات ، ادامه داد: هر کجا تجمعات هست کرونا هم وجود دارد، بنابراین باید از هرگونه تجمعی چه مذهبی، چه غیر مذهبی مثل ورزش ، کنسرت و یا عروسی و سیاسی به شدت اجتناب کنیم.

علوی بیان کرد: باید توجه کنیم که متأسفانه امروزه تجمعات خانگی شده و مردم به هر بهانه ای در خانه ها دور هم جمع می شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آسیب پذیری بیماران دارای بیماری زمینه ای در برابر کرونا ، گفت: دومین کار برای مقابله با کرونا مراقبت از افراد آسیب پذیر تر است. ‌ افرادی که آسیب پذیر تر هستند و هم مرگ و میر آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: این افراد آسیب پذیر ، بزرگسالان و افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند. افرادی که شرایط خاص دو بیماری های زمینه ای دارند باید در اولویت مراقبت های بهداشتی قرار بگیرند.

به گفته علوی این افراد زنان باردار ، سالمندان، افراد دیابتی، فشار خون، سرطانی ، نقص و نارسایی کلیوی ، بیماری های کبدی و بیماران قلبی و عروقی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود:
خط اول مقابله با کرونا کسانی هستند که در حوزه بهداشت و درمان کار می کنند‌، اعم از بهورز، اورژانس ، پرستار ، پزشک ، بهیار ، آزمایشگاه.

وی درباره گام سوم مقابله با کرونا گفت: سومین گام برای مقابله با کرونا این است که از ابتلای عفونت جلوگیری یا پیشگیری کنیم. نسخه شفابخش کرونا راهبرد شفا یعنی شستشوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی هوشمند و رعایت آن ، و شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و زدن ماسک است.

علوی ادامه داد: با توجه به این که قطرات و ذرات آلوده کرونا سنگین هستند رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند به میزان ۲ متر باعث می شود تا این ذرات آلوده به فرد دوم نرسند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد:از خانه تا خانه به هیچ وجه مجاز نیستیم یک لحظه ماسک را از روی صورت برداریم. در هر مکانی که هستیم باید آن مکان مجهز به تهویه باشد و بهترین کار در مکان هایی که هستیم استفاده از اگزوفن یا باز کردن پنجره ها است‌.

وی افزود: پنجره که باز باشد امکان تهویه وجود دارد. گندزدایی خیابان ها و ضدعفونی کردن آنها هیچ نقش و تاثیری در مقابله با شیوع کرونا ندارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به گام سوم مقابله با کرونا ، یادآور شد: گام سوم شناسایی بیماران کرونایی و کرونا مثبت از طریق غربالگری، انجام آزمایش کرونا، جداسازی افراد آلوده، درمان سریع افراد کرونایی تشخیص داده شده و بستری کردن موارد حاد و ردیابی موارد تماس افراد کرونا مثبت است.

علوی ادامه داد: در برخی کشورها به خاطر محدودیت منابع مالی این موارد کمتر دیده می شود. در برخی کشورها که موفق می شوند با کرونا مقابله کنند به ازای هر بیمار کرونایی که پیدا شد، ۱۰۰ نفر را پیدا کردند.

وی بیان کرد: در کره جنوبی به ازای هر فرد بیمار ۹۸ نفر را ردیابی کردند در حالی که در برخی کشورهایی که در زمینه ردیابی ضعیف عمل کردند تنها ۲ تا ۳ نفر ردیابی شدند.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان الزامات این کار وجود پول ، پرسنل و تجهیزات کافی و فراهم بودن تأمین معیشت فرد قرنطینه شده است.

علوی افزود: گاهی اوقات همه این کارها را می کنند اما امکان مهار کرونا نیست در این حالت به تعطیلی همه جانبه روی می آورند.

وی با اشاره به نقش بیماری های زمینه ای در موارد مرگ و میر بیماران کرونایی ، یادآور شد: افرادی که در اثر کرونا فوت کردند دارای بیماری های زمینه ای بودند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از سال های قبل به توصیه سازمان بهداشت جهانی سند ملی برای کنترل و مراقبت از بیداری های غیرواگیر دار داشتیم‌.

علوی با اشاره به تدوین سند مراقبت های بهداشتی اولیه بیماریهای غیرواگیر دار توسط سازمان بهداشت جهانی ، یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی سند مراقبتی را برای بیماری های غیرواگیر دار دارد. این سند در حال اجرا در کشور ما است و در صورت اجرای آنها به شکل مطلوب می توانیم کاهش موارد مرگ و میر را در زمینه بیماری های غیرواگیر دار داشته باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:
بیش از ۸۳ درصد موارد مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران و جهان و خوزستان بیماری های زمینه ای و سن بالا بوده است و در صورت کنترل بیماری های زمینه ای موارد مرگ و میر کرونایی هم کنترل می شود.

مهدی ربیع خبرنگار

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=24936

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *