امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱

یک فرصت برای توسعه صنایع در خوزستان

احداث کارخانجات فولاد و پتروشیمی در استانهای مرکزی ایران ممنوع شد

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردا تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از تصمیمات اتخاذ شده طی ادوار مختلف برای تأسیس صنایع آب‌بَر در بخش‌های مرکزی و کم‌آب کشور، گفت: متأسفانه ما با واقعیتی روبه‌رو هستیم و این واقعیت این است که ما تمام صنایع را در فلات مرکزی ایجاد کردیم که این صنایع آب‌بَر هستند.

وی ادامه داد:  به عبارتی این صنایع آب‌بَر در مناطقی تأسیس شده‌اند که اصلا آن مناطق آب کافی برای این صنایع نداشته است، بنابراین انتقال آبی که از سرشاخه‌های خوزستان و یا چهارمحال و بختیاری ایجاد شده، مربوط به همین موضوع است که متأسفانه صنایع آب‌بَر در داخل فلات مرکزی ایران ایران ایجاد شده است و امروز دچار کمبود آب شده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در شرایطی که ایجاد شده، دو راهکار پیش‌رو داریم، راه اول این است که از این پس اجازه ندهیم هیچ صنعتی که آب‌بَر است در فلات مرکزی کشور شکل بگیرد که در همین راستا حدود سه سال است که اعلام کرده‌ایم مجوز پتروشیمی و فولاد در داخل فلات مرکزی کشور و مناطق کم‌آب نمی‌دهیم و به طور جدی نیز به آن عمل می‌کنیم.

تجریشی تصریح کرد: حتی یک سری از کارخانه‌های فولاد را هم که مجوز داده بودیم، به بهانه اینکه دو سال از این مجوز گذشته و هیچ کاری نکرده‌اند و هنوز راه‌اندازی نشده، همه را رد و مجوزهای‌شان را باطل کردیم، از طرف دیگر به کارخانه‌های پتروشیمی هم به هیچ‌وجه مجوز راه‌اندازی در فلات مرکزی ایران را نمی‌دهیم تا در آینده با مشکل بیش از پیش کمبود آب در این مناطق مواجه نشویم.

وی با اشاره به تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای اعطای مجوز جهت تأسیس کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی، گفت: در این تصمیم، مناطقی را با کمک دستگاه‌های مربوطه شناسایی و اعلام کردیم که کارخانه‌های پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن فقط در این مناطقی که ما تأیید می‌کنیم باید تأسیس و مستقر شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم با این تصمیم، به جای اینکه آب را به داخل سرزمین منتقل کنیم، به کارخانه‌های تازه تأسیس اعلام کردیم که صنایع در کنار آب قرار بگیرند.

در واقع این طرح میتواند فرصتی برای استان خوزستان باشد تا صنایع پتروشیمی و فولاد در این استان که در جوار آبهای آزاد قرار دارد باشد.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=25623

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *