مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: البته بخشی از زمین های کشاورزی حوضه سد بالارود آبی هستند و از چاه، آب مورد نیازشان را تامین می کنند ولی با بهره برداری از این سد تامین آب آنها تثبیت خواهد شد و عمده زمین ها که دیم کشت می شوند نیز با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان و اخذ مجوزات لازم، زیر کشت آبی خواهند رفت.

وی افزود: مخزن سد بالارود ۱۳۱ میلیون مترمکعب گنجایش دارد و بر اساس برآورد ها ۱۷۱ میلیون مترمکعب آورد سالانه خواهیم داشت. این سد دارای یک نیروگاه ۴ مگاواتی خواهد بود که جا نمایی نیروگاه در حد مطالعات شناخت انجام شده است و در قرارداد دیگری کار تکمیل آن احتمالا توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

منصوری کیا با اشاره به ظرفیت سدبالارود در جهت تامین آب شرب مناطق مسکونی حاشیه، اظهار کرد در آینده ۰/۸ میلیون مترمکعب آب شرب مناطق اطراف و شهرستان حسینیه توسط سد بالارود تامین می شود.

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: به دلیل واقع شدن چند روستا در محدوده مخزن سد بالارود، مساحی و ارزیابی خسارات مالی آنها در دستور کار قرار گرفت و تاکنون از ۲۴۳ پرونده، عمدتا رضایت معارضین کسب شده و بیش از ۱۰ میلیارد تومان به برخی از روستاییان پرداخت شده است. در این راستا یک روستا نیز به صورت کامل جابجا شده و جاده جدید این روستا به صورت تقریبا کامل ساخته شده است.

وی با توضیح تفاوت آبگیری سد با پایان پروژه، بیان کرد: میان آبگیری سد و اتمام پروژه تفاوت وجود دارد زیرا که اتمام پروژه زمانی حادث می شود که هیچ اجزایی از پروژه باقی نمانده باشد ولی آبگیری سد در شرایطی که امکان فنی و ایمن ایجاد مخزن پشت سد برای ذخیره سال بعد وجود داشته باشد؛ صورت می گیرد و ممکن است در واقع بخشی از ساختمان های بهره برداری تکمیل نشده باشند و البته مشکلی در بهره برداری سد ایجاد نکرده است.

منصوری کیا با اعلام این خبر که آبگیری سد بالا رود هفته سوم اسفندماه صورت خواهد گرفت؛ تصریح کرد: اتمام کل پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود در حالی که آبگیری انتهای اسفندماه انجام خواهد شد.

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: سه خط لوله انتقال نفت در مخزن وجود داشت که خط ۱۶ اینچ آن جابجا شده است و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در حال جابجایی دو لوله دیگر و به تثبیت آنها با همان قطر لوله و المانهای فنی و ضریب ایمنی بالاتر می باشد.

وی تغییر و تقویت زیرساختهای مسیر مخزن سد را ضرروی برشمرد و افزود: پل تک تکاب به دلیل قرار گرفتن در مخزن سد بالارود و لزوم انتقال دو خط جدید انتقال نفت نیازمند تقویت است بنابراین در حال انتخاب پیمانکار برای تقویت این پل در مسیر اندیمشک به پل زال هستیم.

منصوری کیا ادامه داد: سد بالارود سدی کم نظیر است به این دلیل که میان دو سد بزرگ کرخه و دز قرار گرفته و از این میان تنها سدی است که تمام برکات آن مختص مردم الوار گرمسیری و حسینه اندیمشک خواهد بود زیرا اراضی که توسط این سد خواهند آبیاری شد تحت پوشش شبکه آبیاری سدهای کرخه و دز  نمی باشد.

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: در اطراف مخزن سد یک سایت باستانی وجود دارد که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فاز اول مطالعات به جهت حفظ و نگهداری از آن صورت گرفته و اکنون فاز دوم این مطالعات در دست انجام است و خوشبختانه تحقیقات نشان داد با آبگیری مخزن سد، به این سایت آسیبی وارد نخواهد شد.

وی با مهم خواندن توجه به روستاهای اطراف پروژه ادامه داد: برای روستاهایی که از جاده های منتهی به مسیر سد استفاده می کردند خصوصا برای روستای دم بلوطه پل آبنمای جدید ساخته خواهد شد و به زودی با ایجاد آبنمای جدید مسیر دسترسی به روستا احیا خواهد شد.

منصوری کیا سد بالارود را سد با کارکردهای گسترده و نعمات فراوان دانست و افزود: سد بالارود به شدت باعث افزایش گردشگری در شهرستان حسینیه خواهد شد زیرا از سمت شمال که یکی از مهمترین ورودی ها به استان می باشد و از مسیر جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک، شاهد یک دریاچه زیبا در خوزستان خواهیم بود. این سد جزو معدود سدهایی است که دریاچه آن در حوزه شهری است در حالی که سدهایی مانند کرخه و دز در مسیرهایی کوهستانی و در فاصله با شهرها قرار گرفته اند.

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دلیل قرار گرفتن دریاچه سد در بخش های پرجمعیت شهری و روستایی و مسیرهای اصلی، وظیفه مهم ایمن سازی و نصب علائم هشدار دهند بر عهده سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته است و تمام مسیرها و نقاط خطرناک مشخص و ایمن می شوند.

وی افزود: یک قطعه بزرگ ۶ هکتاری فضای سبز در مسیر ورودی سد طراحی و  اجرا شده است که به خوش منظره شدن ورودی به سایت، افزایش کیفیت محیط طبیعی و همچنین جذب گردشگر کمک خواهد کرد. سال آینده از طریق  مدیریت مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان با بخش خصوصی به جهت توسعه زیرساختهای گردشگری وارد مذاکره خواهیم شد.

منصوری کیا در پایان اظهار کرد: با تامیین آب ۶۵۰۰ هکتار زمین های کشاورزی حوضه سد بالارود و توسعه کشاورزی، درآمد کشاورزان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و به رفع بیکاری مردم بومی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.