امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز با اشاره به قرمز شدن وضعیت خوزستان:

قدر وضعیت سفید را ندانستیم/ آنتی‌بادی کووید – ۱۹ یک روز هم ایمنی ندارد/ شاهد ابتلای دو و سه باره افراد به کرونا بوده‌ایم

jonoobfardanews.ir

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز و دبیر شورای سلامت این شهرستان گفت: قدر وضعیت سفید کرونایی را ندانستیم و فقط سه استان وضعیت سفید قرار داشتند و کل کشور قرمز بود.

احمد مشکورنیا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد : در اول شهریورماه ۱۰ مورد مثبت کروناویروس در شرق اهواز شناسایی شد اما به تدریج موارد بیماری افزایش یافت و در ۲۸ شهریورماه ۳۰ مورد مثبت شناسایی شدند.

وی افزود: این ارقام نشان می‌دهد که در این روز، ۶۰ تا ۷۰ بیمار مراجعه کرده‌اند و از افراد واجد شرایط نمونه‌گیری شده که این تعداد مثبت شناسایی شده‌اند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز و دبیر شورای سلامت این شهرستان تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها تنها از افراد واجد شرایط نمونه‌گیری می‌شود،با توجه به اطلاعاتی که از کووید ۱۹ به دست آورده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که حجم تست‌ها را کاهش دهیم.

مشکور نیا یادآور شد: در حال حاضر از زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون کنترل‌نشده نمونه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: : شرح حال و علائم بالینی، سی‌تی اسکن، سنجش آنتی‌بادی و تست مخاطی(PCR) چهار روش تشخیص این بیماری هستند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز و دبیر شورای سلامت این شهرستان گفت: زمانی که یک بیمار با از دست رفتن حس چشایی و بویایی مراجعه می‌کند به معنی ابتلا به کووید – ۱۹ است حتی اگر فرد برای دو ساعت حس بویایی و چشایی‌اش را از دست بدهد، به طور قاطع به کرونا مبتلا شده است بنابراین چنین فردی تست نمی‌شود زیرا مطمئنا مبتلا است.

مشکورنیا با بیان این که زمانی که بیماری با علائم ریوی مانند سرفه و تنگی نفس مراجعه می‌کند، میزان تشخیص سی‌تی‌اسکن ۹۷ درصد است، افزود: اما میزان تشخیص PCR برای وی ۶۳ درصد است. به طور حتم روشی انتخاب می‌شود که با استناد بیشتری به ما جواب قابل قبولی دهد.

وی بیان کرد: زمانی که سی‌تی‌اسکن مثبت است دیگر نیازی به تست PCR نیست و حتی اگر PCR منفی باشد ابتلا به کروناویروس قطعی است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان این که آنتی‌بادی کووید – ۱۹ یک روز هم ایمنی ندارد، افزود: آنتی‌بادی ایمنی نمی‌دهد و از ابتلای مجدد جلوگیری نمی‌کند.

مشکورنیا بیان کرد: تنها تأثیر آنتی‌بادی، در بهتر شدن حال بیماران بدحال درگیر کرونا است زیرا پلاسمای بهبودیافتگان سرشار از آنتی‌بادی است و می‌تواند برای خروج این بیماران از وضعیت حاد کمک کند.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز با تأیید فرضیه ابتلای مجدد بیماران کرونایی بهبودیافته به کرونا، تصریح کرد: ما شاهد ابتلای دو و سه باره افراد به کرونا بوده‌ایم و ممکن است در پیک بعدی، شاهد ابتلای چهار تا پنج باره نیز باشیم.

وی اضافه کرد: دفاتر پیشخوان و پلیس +۱۰ و مراکز رهگشا مراکز دولتی هستند اما مشاهده می‌شود که در این مراکز، سلامت مردم و خودشان هیچ اهمیتی ندارد.

مشکورنیا با انتقاد از کم کاری ادارات دولتی در عمل به دستورالعمل های بهداشتی مرتبط با کرونا و عدم رعایت آنها، یادآور شد: ادارات دولتی کم‌کاری زیادی داشته‌اند، زمانی که به برخی ادارات مراجعه می‌کنیم احساس می‌شود که در این مراکز ماسک‌زدن ممنوع است. در همین راستا تا مرز پلمب دو بانک در شرق اهواز پیش رفتیم.

وی افزود: مدیریت هر بخش فرودگاه مربوط به سازمانی است که ما به هر کدام از آنها توصیه می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنند، اما اتفاق خاصی نمی‌افتد.

دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: با این وجود مشکل اصلی ما با شرکت‌های هواپیمایی است زیرا قرار بود با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند اما اکنون می‌بینیم هم قیمت بلیط بالا رفته و هم با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند.

مشکورنیا گفت: کرونا مثل سرماخوردگی نیست و مردم باید اهمیت بیماری را متوجه شوند و در عین حال نباید خیلی وحشت‌انگیز به آن نگاه کرده و با هر سرفه‌ای به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان کرد: یکی از واحد مهم‌های بهداشت واحد آموزش سلامت است و هر مرکز هم یک کارشناس دارد. همزمان با پایه‌گذاری مراکز بهداشت، این آموزش را در این خصوص داریم و همچنین کارهای درمانی را انجام نمی‌دهیم چرا که کار ما مداوا کردن نیست بلکه پیشگیری است.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: آموزش «سلامت محور» است و «هر خانه یک پایگاه سلامت»، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است که از یک ماه و نیم قبل شروع شد و از طریق وزارتخانه به ما ابلاغ شده است.

مشکورنیا افزود: آموزش حضوری و ارائه کتاب را در این زمینه داریم و افراد تحصیل‌کرده خانواده را انتخاب می‌کنیم. افراد تأثیرگذار محلات را هم انتخاب می‌کنیم که به عنوان سفیر سلامت محله انتخاب می‌شوند. فرق بهداشت با درمان این است که بهداشت با همه مردم سر و کار دارد.

وی یادآور شد: اگر همه منابع خود را جمع و در حوزه بهداشت متمرکز کنیم، کل اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم ۲۰ درصد می‌شود و ۸۰ درصد باقی مانده در اختیار ما نیست که موازی با ما باید اقدامی را که منتهی به تبلیغ در حال عمومی می‌شود، انجام دهند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: برای اینکه تغییر محسوس بهداشتی در جامعه رخ دهد باید از ما که متولی سلامت هستیم، بپرسند و نظراتی را که ما می‌دهیم، مورد ملاک قرار دهند و همچنین در مدت اخیر موردی از طغیان بیماری روده‌ای ناشی از آلودگی آب نداشتیم.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=23503

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *