امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۳

هشدار دبیر شورای سلامت اهواز:

مواد غذایی بیرون از مغازه ها را نخرید

jonoobfardanews.ir
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: شهروندان اهوازی از خرید آب معدنی و هرگونه مواد غذایی در بیرون از مغازه و معرض آفتاب جدا خودداری کنند.

مهرداد شریفی در گفتگو با خبرنگار جنوب فردا با هشدار به شهروندان در خصوص عدم خرید آب معدنی و هرگونه مواد غذایی در بیرون از مغازه و در معرض آفتاب در این باره اظهار کرد: بالا بودن شاخص سطح سلامت افراد یک جامعه در گرو حفظ ایمنی، بهداشت وکیفیت مواد غذایی است.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت مواد غذایی در مراحل تهیه، تولید، توزیع و عرضه موجب می شود تا ماده غذایی سالم با کیفیت بالا به دست مصرف کننده برسد.

دبیر شورای سلامت اهواز یادآور شد: بهداشت مواد غذایی عبارت است از رعایت کلیه موازینی که درمراحل: فرایندتولید، نگهداری و عرضه مواد غذایی ضروری است تا ماده غذایی سالم و با کیفیت بالای بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.

شریفی ادامه داد:پیامد فساد و آلودگی مواد غذایی غالبا پیدایش شرایطی در ماده غذایی است که مصرف آن خواه در کوتاه مدت ویادرصورت تداوم مصرف، آثار نامطلوبی بر سلامت انسان می گذارد.

وی با اشاره به برخی مواد غذایی که در سوپرمارکت‌هادر بیرون ومعرض نورآفتاب قرار دارند، افزود: هرماده غذایی که درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، به سرعت فاسد و سمی می شود و علامت بارز فساد مواد غذایی تغییر در رنگ و طعم مطلوب آنها است.

رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز افزود: متاسفانه دیده می شود بیشتر تنقلات مانند چیپس و پفک معمولا در بیرون از مغازه ها نگهداری می شوند که این امر میزان آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد.

شریفی گفت: به افراد توصیه می کنیم که از خرید این مواد که در بیرون از مغازه نگهداری می شوند خودداری کرده و همیشه چنین محصولاتی را از قفسه های داخل مغازه انتخاب و خریداری کنند.

وی یاد آور شد: برخی فروشندگان به این بهانه که درب مواد غذایی باز نشده از نگهداری آنها در یخچال اجتناب می کنند و این روزها هم به بهانه رعایت فاصله اجتماعی در بحث کرونا شاهد بیرون گذاشتن مواد غذایی ودپو اجاس در بیرون از مغازها توسط فروشندگان هستیم در صورتی که اگر روی بسته، نگهداری در یخچال قید شده باشد حتما باید نسبت به این کار اقدام کنند، بعنوان مثال موادی مانند سس های مایونز (حتی با درب کاملا پلمپ وبسته) به دلیل جلوگیری از فساد مواد تشکیل دهنده‌شان (تخم مرغ و..) باید در یخچال نگهداری شوند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: هر گروه از موادغذایی باید در شرایط خاصی نگهداری شوند و یکی از این شرایط، درجه حرارت است.

شریفی یادآور شد: برخی محصولات فاسدشدنی مانند لبنیات یا فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) باید حتما در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه بالای صفر نگهداری شوند.

وی افزود: برخی ازکالاها مانند انواع بستنی، همبرگر و ناگت‌ها هم باید تا زمان مصرف در فریزر نگهداری شوند تا کاملا سالم و منجمد باقی بمانند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: موادی مانند آب‌های معدنی، نوشابه‌ها، روغن‌، خشکبار یا محصولات خشکی که بسته‌بندی روشنی دارند، می‌توانند نور آفتاب را به راحتی جذب کنند، باید حتما داخل مغازه و در محلی دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.

به گفته شریفی، تابش نور آفتاب به بطری‌های آب معدنی ،نوشابه‌ و یا حتی روغن‌هایی که جلوی مغازه قرار دارند، باعث از بین رفتن برخی از ویتامین‌ها و املاح روغن، آب و سایر نوشیدنی‌ها می‌شود و حتی می‌تواند برخی ترکیب‌های سرطان‌زا (مونومر) را از بطری‌ها جدا و وارد این مواد غذایی کند بنابراین فروشندگان نباید این محصولات غذایی را در معرض تابش نور خورشید بگذارند و خریداران هم از خرید محصولاتی که بیرون مغازه و در تماس مستقیم با نور آفتاب هستند، خودداری کنند.

وی ادامه داد: شهروندان از خرید مواد غذایی از دوره گردان مواد غذایی و واحدهای صنفی که موردتایید مراجع بهداشتی نیستد خودداری کرده ودرصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس همچون رستورانها-قنادیها-فست فودها ونان فانتزی و.. مراتب را به سامانه ۱۹۰اطلاع دهند.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=22543

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *