امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۲

شناسه خبر:

هیئت مدیره رمز جدید حمله به شریعتمداری ، حمله به جوانگرایی با رمز تجربه و تحصیلات/هادی شریفی

jonoobfardanews.ir
1 سال و 7 ماه از رای اعتماد مجلس به محمد شریعتمداری می گذرد،شریعتمداری از همان اوایل حضورش در وزارت کار مبنا را بر شفاف سازی امور گذاشت و با انتشار مشخصات اعضای هیئت مدیره شرکتها قدم اول را در راستای شفاف برداشت.

انتشار اسامی دریافت¬کنندگان تسهیلات ۴ درصد، افشای لیست بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیده ایجاد شده در دوران پیشین شستا، بورسی کردن شستا و مهمتر از این روی آوردن به جوانگرایی و استفاده از جوانان از اقدامات مثبت این دوره از وزارت کار است.

در این یاداشت قصد نگاه صفر و صد به مجموعه وزارت کار نیست و قطعاً انتقادتی وارد است ولی چندی است برخی از افراد و محافل با استفاده از گذر واژه “هیئت مدیره” کلیه اقدامات مجموعه وزارت کار را نامطلوب دانسته و انتصابات را رانتی عنوان کرده اند.

این مدعا را از چند منظر می توان بررسی کرد؛ در حال حاضر تعداد کرسی های هیئت مدیره در شرکت های زیرمجموعه شستا و سایر صندوق های وزارت کار بالغ بر ۱۲۰۰ نفر است. پس در تحلیل و بررسی اسامی، تحصیلات و … این افراد نباید صرفا بر ” اصل بی انصافی” تکیه زد تعداد انگشت شمار افراد منصوب را به کل انتصابات تعمیم داد. برای تحلیل این موضوع می توان شرایط کنونی با دوران پیشین وزارت کار را مقایسه کرد.

بررسی برخی نام های مطرح شده در رسانه ها نشان از این می دهد که برخی از انتصابات متعلق به دوران پیشین شستا یا صندوق بازنشستگی است، سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا انتصابات در دوره های پیشین تماما بر اساس شایسته سالاری و تخصص بوده است ؟ از دیر باز در ساختار اداری کشور انتصابات رانتی و بر اساس فشار بوده است و اینگونه انتصابات هیچگاه تمام نمیشود.

به طور مثال قبل از حضور محمد شریعتمداری در وزارت کار حدود ۵۰ نفر مشمول ماده ۲۴۱ قانون تجارت بودند که در حال حاضر هیچ فردی در زیرمجموعه این وزارتخانه مشمول ماده ۲۴۱ نیست و این به معنی حذف دوشغله هاست.

تا چند سال پیش نام بردن از بازنشستگان و لزوم اعمال قانون منع بکارگیری بازنشستگان ، لزم اعمال تبصره ۲ ماده ۲۴۱ قانون تجارت و حذف دو شغله ها گناهی نابخشودنی بود و با افشاکنندگان به بدترین نحو برخورد می شد. چند درصد از انتصابات این دوره رانتی و بر اساس سفارش و غیرشایسته بوده است؟ پاسخ این سوال را می توان در بررسی های اخیر داد و آن این است که کمتر از دو درصد از انتصابات فاقد معیارهای لازم بوده اند ولی ۹۸ درصد انتصابات بر اساس قانونمنداری و شایسته سالاری بوده است.

و اما این روزها عده ای نوک پیکان انتقاداتشان انتصاب جوانان است و عنوان می کنند که این جوانان فاقد روزمه اند، به یاد داشته باشیم که جوانگرایی در دهه شصت و در زمان جنگ راه عبور از بحران ها بود، جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسدران در زمان بر عهده گرفتن این مسئولیت ۳۳ سال سن داشت. شهید حسن باقری فرمانده آزاد سازی خرمشهر در زمان شهادت ۲۶ ساله بود و محسن رضایی فرمانده سپاه در دفاع مقدس زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفت ۲۷ ساله بود.

همچنین به یاد داشته باشیم که حضرت آیت الله خامنه ای سومین رئیس جمهور نیز در سن ۴۲ سالگی به این مسئولیت رسید و مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی اولین رئیس مجلس ۴۵ ساله بود. عباس آخوندی زمانی که در سال ۶۱ معاون سیاسی وزیر کشور شد تنها ۲۵ سال سن داشت و علی لاریجانی زمانی که در سال ۷۲ رئیس سازمان صدا و سیما شد ۳۶ سال سن داشت.

تلفیق استفاده از تجربه افراد مسن در کنار انتصاب جوانان به عنوان هیئت مدیره مسیر روشنی را پیش روی این کشور باز خواهد کرد، باید به موضوعات ورای گذاره هایی مانند اصلاح طلب و اصولگرا، فتنه گر و بسیجی نگاه کرد، این روزها همه یک هدف دارند و آن هم اعتلای ایران اسلامی است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=22835

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *