امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۸

گلایه رییس مرکز بهداشت خوزستان از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی:

وقتی گوش ها برای کرونا کر می شود، تب تند کرونا در میان خانواده ها، پوزخند برخی ادارات خوزستان به کرونا، رعایت موازین بهداشتی کرونایی زیر ۵۰ درصد است

jonoobfardanews.ir
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: گوش شنوایی برای رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار جنوب فردا، سید محمد علوی شامگاه یکشنبه در برنامه ی گفت و گوی ویژه ی خبری با موضوع پیشروی کرونا در خوزستان اظهار کرد:
ابتلا به ویروس کرونا در بین خانواده ها به شدت در حال گسترش است به این معنا که اگر در گذشته یکی دو نفر در یک خانواده مبتلا می شد اکنون با آلوده شدن یک فرد تمام اعضای خانواده مبتلا می شوند همچنین اگر در گذشته کرونا بیشتر افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای را درگیر می کرد اکنون جوانان نیز مبتلا می شوند.

وی افزود: درصد بالایی از افراد آلوده به ویروس کرونا علائم ندارند و شناسایی نمی شوند که همین افراد بیماری را منتقل می کنند. یک فرد مبتلا به کرونا در طول یک ماه می تواند ۴۵۰ نفر را آلوده کند که البته این تئوری در گذشته بوده و اکنون باتوجه به تغییر رفتار و افزایش سرایت پذیری ویروس این میزان بیشتر نیز شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: همکاران ما شبانه روز بر نحوه ی رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظارت می کنند اما گوش شنوایی نیست و برخی مدیران ادارات این موضوع را در حوزه ی استحفاظی خود رعایت نمی کنند که ما آن ها را معرفی کردیم. برخی ادارات و اماکن مقابله با کرونا را مساله ی مهم خود نمی دانند.

علوی گفت: برخی پروتکل های بهداشتی روی کاغذ ماند و اجرایی نشد به این دلیل که الزامات آن ها فراهم نشدند به طور مثال اگر کارگری مبتلا به کرونا شود و هزینه های زندگی او تامین نشود دو هفته ای که باید در قرنطینه به سر نمی برد و مجبور است از خانه خارج شود.

وی ادامه داد:در هیچ قسمتی از فرودگاه ها شیوه نامه های بهداشتی رعایت نمی شوند، در شرایط کرونایی باید تنها ۶۰ درصد از ظرفیت صندلی های هواپیما به فروش رود که این امر صورت نمی گیرد و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود که در ستاد ملی و استانی کرونا به این موضوع انتقاد شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: زمانی سطح رعایت موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در استان ۸۰ درصد بود اما اکنون به ۵۰ درصد و بعضا به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

علوی افزود: در حال حاضر بیمارستان های رازی، سینا، بخشی از بیمارستان گلستان، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و بیمارستان ارتش در مدار کرونا قرار دارند و فعلا این بیمارستان ها جوابگوی بیماران هستند اما ما نگران آینده هستیم که بیمارستان های ما توان و تاب آوری پذیرش بیماران را نداشته باشند.

وی بیان کرد: همکاران ما شبانه روز بر نحوه ی رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظارت می کنند اما گوش شنوایی نیست و برخی مدیران ادارات این موضوع را در حوزه ی استحفاظی خود رعایت نمی کنند که ما آن ها را معرفی کردیم. برخی ادارات و اماکن مقابله با کرونا را مساله ی مهم خود نمی دانند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: در بحث بهداشت و سلامت اگر اراده ی مردم نباشد نمی توان کاری کرد به طور مثال حتی اگر روشنایی پارک ها خاموش شوند دورهمی های خانوادگی را چه باید کنیم؟ مشارکت عمومی اصل اساسی این موضوع است که این امر باید از آموزش و پرورش شروع شود و بُعد مسئولیت پذیری و سواد اجتماعی و معنوی دانش آموزان رشد پیدا کند.

علوی گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات تنفسی بعد از اولین بارش های پاییزی گیاه کنوکارپوس است که شهرداری به موقع درصد بالایی از این گیاهان را برای جلوگیری از ایجاد مشکلات تنفسی هرس کرده است.

وی افزود: بیمارستان های ما آماده پذیرش بیمارانی که پس اولین بارش های پاییزی دچار مشکلات تنفسی می شوند، هستند اما توصیه می کنیم مردم سعی کنند دچار حالتی نشوند که به بیمارستان مراجعه کنند. افرادی که سابقه ی مشکلات تنفسی دارند در اولین باران پاییزی از خانه بیرون نروند و از چند روز قبل داروهای خود را مصرف کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این که ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا نیاز کشور است یعنی ۲۰ درصد مردم باید مورد واکسیناسیون قرار گیرند، گفت: در شرایط تحریم ها مقدار واکسن وارد شده به کشور برای مصرف پرسنل بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران شیمی درمانی شده و افراد دارای بیماری زمینه ای است.

علوی گفت: مدت یک هفته است که این واکسن در بیمارستان ها، شهرستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت خوزستان توزیع شده است.

وی افزود: به دلیل جلوگیری از تجمع به افراد واجد شرایط اطلاع داده شده تا به نوبت جهت تزریق واکسن آنفلوآنزا مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که برای تزریق این واکسن هنوز دیر نشده ، یادآور شد مردم برای این کار عجله نکنند. لازم به ذکر است که برخلاف انتظارات امسال بیماری آنفلوآنزا را کمتر خواهیم داشت و به دلیل استفاده از ماسک تا حد زیادی جلوی شیوع این بیماری گرفته خواهد شد.

خبرنگار مهدی ربیع

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=24267

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *