امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹

مجتبی یوسفی منتخب اهواز،باوی،حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم در مصاحبه اختصاصی با جنوب فردا :

یکی از موارد عدم توسعه یافتگی خوزستان نداشتن استراتژی در گرفتن امتیاز از دولت برای مردم استان است/لازمه توسعه خوزستان همدلی و همسویی اقوام است

jonoobfardanews.ir
مهندس مجتبی یوسفی منتخب مردم اهواز، باوی ، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم جز ۶۰ منتخب جوان مجلس یازدهم است که بنا بر بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری در اسفند ۹۸ بارای ۶۵ هزار و ۹۲۳ نفر از مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون به مجلس راه یافت.بر این اساس گفتگوی تخصصی با وی ترتیب دادیم که در ادامه توجه شما را به آن جلب میکنیم.

به گزارش جنوب فردا مهندس مجتبی یوسفی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به اینکه چه تلاشی برای همسویی ۱۸ نماینده استان در مجلس یازدهم صورت گرفته و آیا این همسویی در مجلس آتی رقم خواهد خورد یا خیر؟ ، گفت : علیرغم اینکه رسما فعالیت ما شروع نشده است ما تلاش کردیم که این همدلی و همراهی بین بنده و آقای دکتر حسینی ایجاد گردد تا بتوانیم مشکلات مردم و استان را با تلاش مضاعف برطرف نماییم ، همینطور انشاالله بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز ،باوی، کارون و حمیدیه و تعیین همکار سوم آن در این حوزه نیز تعامل لازم را در راستای حل مشکلات مردم خواهیم داشت.

منتخب مجلس یازدهم در ادامه گفت : برای رسیدن به این هدف در اولین مرحله بلافاصله پس از تعیین منتخبین کلیه حوزه های استان خوزستان دو هفته پس از اعلام‌ نتایج ما اقدام به تشکیل مجمع نمایندگان استان کردیم و در کمترین زمان ممکن جلسات خود را آغاز نموده ایم.

وی گفت : الحمدلله در اولین جلسه ما متوجه شدیم که همدلی اولیه بین منتخبین استان خوزستان وجود دارد.

مهندس یوسفی افزود : ما در اولین جلسه به این توافق رسیدیم که برای توسعه استان و با بهره گیری از تجارب دیگر استان‌هایی که موفقیت نسبی بیشتری داشته اند باید با همدلی و هم سویی با یکدیگر حرکت کنیم.

لزوم تقسیم موثر نمایندگان استان در کمیسیون های مختلف مجلس

منتخب مردم اهواز حمیدیه کارون و باوی در پاسخ به شیوه حضور نمایندگان استان در کمیسیون های مختلف مجلس گفت : در خصوص حضور نمایندگان استان در کمیسیون‌های مختلف مجلس ، بنده و دکتر حسینی درصدد هستیم تا انشاالله منتخبین استان خوزستان را همسو کنیم که به صورت موثر و با هدف توسعه استان خوزستان در کمیسیون های مختلف مجلس تقسیم شوند و متاسفانه در ادوار گذشته مجلس می‌دیدیم که تعداد زیادی از نمایندگان با توجیه اینکه حق استان را در یک کمیسیون خاص بگیرند تمایل داشتند که تنها در یک کمیسیون حضور پیدا کنند ولی عملاً می‌دیدیم که هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و نتیجه عکس هم داد.

برای رشد اقتصاد استان باید به سمت اقتصاد خرد و حمایت از بنگاههای کوچک برویم

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اقتصاد استان و تاثیر بر زندگی مردم گفت : خیلی از شاخص ها متاسفانه در استان ما منفی است و این خیلی بد است که ما بگوییم که استان خوزستان با ۱۴.۳ تولید ناخالص ملی بعد از تهران استان دوم است و در بحث صادرات که به عنوان مثال در سال ۹۷ رتبه دوم از نظر صادرات در کشور بودیم یا در تولید گندم استان ما با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال گذشته رتبه یک کشور را داشتیم که حوزه اهواز،باوی،حمیدیه و کارون در استان رتبه دوم را پس از شوش داشت و همچنین در بحث بنادر ما دومین بندر بزرگ تجاری کشور را داریم ، همچنین استان ما یک زبان بین المللی دارد و در واقع برادران عرب ما زبان بین المللی دارند، اینها همه ظرفیت هایی است که استان خوزستان دارا می باشد ،اما در خیلی از شاخص ها از جمله بیکاری رتبه بالایی داریم.

مهندس یوسفی در خصوص راه حل برای حل مشکل عدم یا کمتر توسعه یافتگی  خوزستان گفت : یکی از مهمترین دلایل این توسعه‌ نیافتگی این است که استان خوزستان به شدت دولتی می باشد و ما باید به سمت اقتصاد خرد حرکت کنیم و با همت سرمایه دارانی که داریم به سمت توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و توسعه صنایع پایین دستی حرکت کنیم.

وی در این خصوص توضیح داد که به عنوان مثال در بحث منابع پایین دستی پتروشیمی ها یا پتروپالایش ها ما نباید برای احداث آنها به دولت تکیه کنیم و از دولت بخواهیم که برای ما شرکتهای پایین دستی را احداث کند بلکه ما می‌توانیم از تحریم ها به عنوان نعمت استفاده کنیم به عنوان مثال دولت در تامین منابع به علت کاهش فروش نفت دچار مشکل شده است و در بودجه سال ۹۹ ردیفی تحت عنوان استفاده از شرکت های توسعه و عمرانی شهرستانی و ملی در بودجه آمده است ، که با استفاده از ظرفیت‌های تعاونی‌های ملی مثلاً بر اساس اعداد و ارقام تعاونیهای ملی سودی را که در یک دوره داده دو برابر بورس بوده است و این نشان میدهد کار اگر دست مردم باشد نتیجه میدهد.

با سهیم کردن مردم در صنعت و اقتصاد  میتوان کاهش نقدینگی این حوزه را نیز برطرف کرد

وی در ادامه توضیح داد: اقدام اخیر در مورد واگذاری شرکت‌های بزرگ به صورت سهام در بورس نه بوسیله شرکتهای نیمه دولتی ، مشاهده شد که یک شرکت اخیرا در عرض ۲ ساعت مردم ۲ هزار میلیارد تومان در اولین عرضه سهام آن را خریداری کردند که اینها نشان میدهد کاهش نقدینگی در صنعت و اقتصاد کشور میتواند از طریق مردم تامین و سود آن نیز به جیب مردم برود.

منتخب مجلس یازدهم در ادامه گفت : این نشان می‌دهد که مجلس در ادوار گذشته در خصوص واگذاری سهام شرکت ها از نظر قانونگذاری و نظارت که دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس می باشد دچار ضعف بوده است.

پس در اصل ۴۴ که اصل آن واگذاری سهام شرکت ها به خود مردم است مردم می توانند این شرکتها را سهامدار باشند که این در واقع اعتمادی به جوانان متخصص می باشد.

وی ادامه داد : دولت در استان خوزستان با پیگیری نمایندگان باید بخشی از صنعت و اقتصاد استان را به سمت صنایع پایین دستی و اقتصاد خرد ببرد و با تقویت شهرکهای صنعتی و احداث شرکتهای کوچک صنعت استان روی ریل توسعه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مدیران پروازی در استان اشاره کرد و گفت اگر استان خوزستان یا شهرهای آن برای مسئولیت یا کار خوب است پس باید برای زندگی هم باید خوب باشد یعنی اگر فرماندار یا مدیر یک شرکت محل یا شهرستانی را برای کار و مسئولیت انتخاب می‌کند باید خانواده وی نیز در آن شهر زندگی کند. در واقع اگر پذیرفتن فرمانداری یا دیگر مسولیت ها در کارون باوی و حمیدیه خوب است  باید زندگی کردن در کنار مردم شریف آنجا هم خوب باشد.

صنایع بزرگ خوزستان باید صنایع کوچک را حمایت کنند

وی همچنین گفت برای حمایت از اشتغال پایدار باید شرکتهای بزرگ استان مجاب شوند تا برای تامین خدمات و مواد اولیه یا قطعات خود از صنایع کوچک استان نیازهای خود را تامین نمایند.

یوسفی گفت : همچنین اگر محصولی در استان ما تولید می‌شود و نیاز به آن محصول در استان وجود دارد باید اولویت استان قرار گیرد . به عنوان مثال ما رتبه اول تولید گندم در کشور را داریم اما ابتدا نیاز استان باید برطرف گردد.

تشکیل ۱۰ کارگروه متشکل از جوانان متخصص استان

منتخب مردم اهواز در مجلس یازدهم گفت : من به شخصه برای حل بسیاری از مسائل از جمله مواردی که عنوان کردم تصمیم گرفتم تا ۱۰ کار گروه برای حل مشکل در استان خوزستان و حوزه انتخابیه تشکیل دهم این کارگروه متشکل از بسیاری از جوانان متخصص در استان خوزستان می باشد.

توسعه زیرساختها و بالفعل کردن پتانسیل صنایع بزرگ استان دو راه حل اصلی برای حل مشکلات در خوزستان است

مهندس یوسفی یکی از مشکلات اساسی استان را موضوع زیر ساختها و دومی را بالفعل کردن پتانسیل صنایع مادر در استان برای مواردی مثل فعالیت صنایع پایین دستی ، پرداخت عوارض قانونی آلایندگی صنایع نفت و گاز و ایجاد اشتغال پایدار دانست.

همدلی و همسویی کلیه اقوام لازمه توسعه استان است

منتخب مردم اهواز،باوی،حمیدیه و کارون گفت : استان خوزستان در گذشته نمونه بارزی از انجام کار فردی بوده است ما نمی‌توانیم با کار فردی نتیجه بگیریم توسعه استان و به کار گروهی و همسویی کلیه نمایندگان استان می‌باشد استان خوزستان متشکل از اقوام مختلف می باشد که لازمه توسعه استان همدلی کلیه اقوام می باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حضور طلاب خوزستانی برای جلوگیری و مقابله با کرونا و حضور مردم ، کادر پزشکی و نیروهای بسیج در کنار یکدیگر به منظور جلوگیری از شیوع کرونا افزود : مردم استان خوزستان از کلیه اقوام با یکدیگر همدل و همسو هستند ، چرا باید عده ای با اهداف شخصی به دنبال تفرقه میان اقوام باشند که در نهایت مردم ما از این اختلافات قومی ضرر کردند.

افزایش سهم خوزستان در کابینه دولتها

وی گفت : ما به لطف خدا ۱۰ روز است که مجلس مجازی را راه انداختیم ، روز اول ۲۰ نفر از نمایندگان کشور بودیم.بنده اولین نماینده از استان بودم که در این جمع حضور پیدا کردم که به عنوان یکی از تشکیل دهندگان این جلسات تلاش کردم که تا این لحظه در کشور به ۲۲۰ نماینده منتخب رسیدیم. این نشان دهنده ایجاد یک ارتباط موثر با دیگر نمایندگان کشور می باشد برای اینکه در موضوعات مختلف استانی و کشوری بهره مند شویم.

وی گفت : همچنین روز گذشته همایش جوانان منتخب مجلس را داشتیم که نزدیک به ۶۰ نماینده بودیم که در این همایش حضور پیدا کردیم.

وی افزود : بنده به صراحت بگویم ما برای اینکه در دولت دوازدهم بعید است به تغییرات آنچنانی برسیم اما در دولت جدیدی که سال ۱۴۰۰ قرار است تشکیل شود لازمه اینکه بتوانیم در دولت تاثیر داشته باشیم و سهم تاثیرگذاری در مسئولیت ها و کابینه داشته باشیم این است که انتخاب درست و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری ۱ رئیس جمهور جهادی و پرتلاش انتخاب کنیم. وقتی یک استان در انتخاب یک رئیس جمهور با اهداف انقلاب و نظام تاثیر گذار باشد میتواند برای حل مشکلات استان و مطالبات مردم حرکت کرد.

نداشتن استراتژی در گرفتن امتیاز برای استان از دولت یکی از مشکلات اصلی ما بوده است.

مهندس یوسفی گفت : یکی از مشکلات اصلی استان خوزستان نداشتن استراتژی مشخص و روشن برای گرفتن امتیاز از دولت و برای استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ نماینده استان میتوانند یک وزیر را استیضاح کنند گفت :ما با ۱۸ نماینده استان در بحث امتیاز گرفتن برای مردم‌استان خیلی میتوانیم موثر باشیم.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=21701

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *