امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۱

ماجرای بازپرداخت صندوق وام خانگی زهره حسینی در رامهرمز به کجا رسید؟

jonoobfardanews.ir
رئیس دادگستری رامهرمز زمان و نحوه بازپرداخت صندوق وام خانگی خانم حسینی در این شهرستان را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام مرعشی رئیس دادگستری رامهرمز ، گفت: در مهرماه امسال اولین بازپرداختی‌های صندوق وام خانگی زهره حسینی به حساب اعضا تا سقف ۲۰ میلیون تومان واریز خواهد شد.

او با بیان اینکه تعداد دقیقی از اعضا در دسترس نیست، افزود: کارشناس برآورد اولیه‌ای را به ما داده، اما مستندات بانکی او هنوز بررسی نشده است، ولی با مجوز‌هایی که از استان خوزستان اخذ کرده‌ایم و برای رعایت حال مردم، مرحله اول تا سقف ۲۰میلیون تومان را از همین ماه آغاز خواهیم کرد.

حجت الاسلام مرعشی با بیان اینکه برای بررسی نهایی این صندوق و مشخص شدن تعداد اعضا باید یک تیم ۲۰ نفره تاز سوی بانک تشکیل شود که حداقل ۶ ماه طول زمان نیاز دارد، اظهار کرد: هیچ درصدی را دادگستری از حساب مردم برداشت نخواهد کرد، ولی اگر موجودی صندوقی کافی نباشد برای این‌که پول به همه برسد در این پروسه ممکن است درصدی کسر تا موجودی بین همه تقسیم شود و مابقی پس از تأمین کسری پرداخت خواهد شد که البته این تصمیم شامل خانم حسینی نمی‌شود.

رئیس دادگستری رامهرمز بیان داشت: بررسی وضعیت همه صندوق‌ها با توجه به کمبود امکانات و کارکنان دادگستری نیازمند یک‌زمان طولانی است، ولی توصیه می‌کنیم که صندوق‌داران هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه لیست کامل و تقبل کارشناسی اقدام کنند تا کسری واقعی آن‌ها مشخص شود و بتوانیم راهکار‌های مختلفی را برایشان در نظر بگیریم.

صندوق‌های وام خانگی از سال ۱۳۹۲ به صورت محدود و با کمتر از ۱۰۰ نفر عضو در خانواده‌ها و آشنایان و اعطای وام به مبلغ ۲ تا ۵ میلیون تومان پس از انجام قرعه کشی رایج شد. اما از سال ۱۳۹۸ روند سپرده گذاری و اعطای وام در این صندوق‌ها تغییر کرد و تقریبا به صورت هرمی عمل کردند، به این روش که تعدادی از متقاضیان وام مبلغی پول به عنوان پیش پرداخت اقساط وام به صاحبان صندوق‌های خانگی می‌سپردند و به تعداد محدودی پس از چند ماه وام با مبلغی بالا پرداخت می‌شد.

روش کار این صندوق‌ها که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هیچکدام از صندوق داران آورده‌ای نقدی از خود نداشتند و همه به صورت هرمی کار خود را آغاز کردند، همچنین با تبلیغ نسبت به اینکه برای بازپرداخت وام نیازی به پرداخت سود نیست و دریافت آن به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان امکانپذیر است، مردم را ترغیب به سپرده گذاری می‌کردند، از سویی دیگر نیز سختگیری بانک‌ها در ارائه وام به مردم یکی از علل گرایش برخی افراد به دریافت وام از این صندوق‌ها بود.

براسا س شواهد موجود، صندوق‌های وام خانگی از اواخر سال ۹۷ تا ابتدای سال ۹۹ به اوج خود رسید و هم اکنون ۸۴ صندوق در شهرستان رامهرمز فعالیت می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از صاحبان صندوق‌ها بانوانی هستند که علیرغم مواجهه با مشکل مالی و نداشتن پشتوانه مالی، اقدام به تشکیل صندوق داده اند

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=23838

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *