امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰

زنگ مهرحسینی نواخته شد/شریعتی: تا سال ۹۷ هیچ مدرسه یا کلاس کانکسی در استان نخواهیم داشت

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردا،دکتر غلامرضا شریعتی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به صورت نمادین در هفتکل برگزار شد، اظهار کرد: امروزه تقویت و ارتقا نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، یک شاخص برای رشد و آگاهی استان‌ها و از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه در جامعه برای تربیت نیروی متعهد و متخصص، مدیر و مدبر و از اهداف نظام جمهوری اسلامی است. در آمارهایی که یونسکو ارائه می‌دهد، بر چهار سطح آموزش؛ یعنی پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی تاکید می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، بیشترین هزینه را به آموزش عمومی؛ یعنی پیش‌دبستانی و ابتدایی اختصاص می‌دهند،در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه، بیشترین هزینه‌ها صرف آموزش عالی می‌شود. در سال گذشته با برنامه‌ریزی جدی و مناسب برای توسعه پیش‌دبستانی در استان تلاش کردیم و توانستیم رتبه اول کشوری را در پیش‌دبستانی کسب کنیم.

شریعتی گفت: امیدواریم با تلاش‌های مسوولان در حوزه پیش‌دبستانی بتوانیم بخشی از مشکلات بازماندگی از تحصیل را در استان حل کنیم. اینکه توانسته‌ایم در استانی با وضعیت جغرافیایی متفاوت و راه‌های صعب‌العبور، گستره پوشش پیش‌دبستانی را به بیش از ۹۸ درصد برسانیم، نشان از عزم و اراده جدی مسوولان در امر تعلیم و تربیت و همچنین داشتن یک برنامه درازمدت برای ارتقا تعلیم و تربیت در استان دارد .

وی با اشاره به افزایش قابل ملاحظه رتبه‌های زیر هزار دانش‌آموزان کنکوری خوزستان، گفت: در مناطق محروم نیز صاحب رتبه‌های خوبی در کنکور شدیم. کلاس‌های کنکوری نیز برای دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم که توان مالی شرکت در کلاس‌های کنکور را نداشتند، برگزار شد. تلاش می‌کنیم که هیچ دانش‌آموزی به علت فقر، از تحصیل باز نماند.

استاندار خوزستان افزود: اعتبارات لازم در اختیار آموزش و پرورش استان و سازمان بهزیستی قرار گرفته است. تمام سازمان‌های مردم‌نهاد و NGO ها نیز در این راستا با ما همکاری داشتند و تاکنون بیش از یک هزار بازمانده از تحصیل در استان شناسایی و روانه کلاس‌های درس شدند و این روند تا آبان‌ماه ادامه دارد. امیدواریم آبان یا آذرماه بتوانیم جشن پایان کار و نداشتن هیچ بازمانده از تحصیلی در استان را بگیریم.

شریعتی تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاون وزیر آموزش و پرورش داشتیم، کلاس‌های کانکسی تا یک سال آینده در کشور برچیده می‌شوند و امیدواریم تا سال ۹۷ هیچ مدرسه یا کلاس کانکسی در استان نداشته باشیم و شرایط تحصیل را بیش از پیش برای دانش‌آموزان بهبود بخشیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” گفت: پیشنهاد می‌کنم یک بازنگری کلی در محتوای کتب درسی صورت گیرد؛ به گونه‌ای که در کنار تقویت مهارت‌های زندگی، مفاهیمی مانند تولید ملی، ضرورت اتحاد، قناعت، تلاش، پشتکار و به تعبیری مفهوم اقتصاد مقاومتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و نظام‌مند به دانش‌آموزان آموزش داده شود. این مفاهیم باید در طول تمام دوران تحصیل به دانش‌آموز یادآوری شود تا ملکه ذهن او شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین باید به ضرورت آگاه‌سازی معلمان و مدیران مدارس، بیش از پیش با برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت به صورت عملیاتی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی علمی و برگزاری‌ اردوهای کوتاه‌مدت برای بازدید معلمان و دانش‌آموزان از مراکز تولیدی و علمی توجه کرد. با این کار معلمان و دانش‌آموزان با فرایند تولید علم و کالا و توان تولیدکنندگان کشور آشنا می‌شوند.

شریعتی گفت: همچنین باید دانش‌آموزان به استفاده از تولیدات داخلی تشویق شوند. برای آگاه‌سازی والدین می‌توانیم از توانمندی‌های انجمن اولیاء مدارس با دعوت از افراد متخصص در جلسات برای تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. در نهایت با افزایش ارتباط بین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز صنعتی تولیدی، باید تلاش کنیم مفهوم اقتصاد مقاومتی وارد زندگی روزمره شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر قرار است تولید ملی ما ارتقا پیدا کند و مساله اشتغال کشور حل شود، باید تمام دستگاه‌های استان به همه آحاد جامعه در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و آن را به ارزش برای جامعه تبدیل کنند. باید با تاکید بر تولید داخل و در عین حال مسوولیت‌پذیری آن در راستای اقتصاد مقاومتی، حرکت کنیم.

استاندار خوزستان گفت: تلاش‌های ما برای نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی راه به جایی نمی‌برد مگر اینکه این تلاش‌ها را از مدارس آغاز کنیم تا دانش‌آموزان به مفهوم تولید داخل و اعتماد به نیروهای داخلی پی ببرند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=13233

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *