امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰

۴۲۰هزار هکتار شبکه آبیاری و ۱۳ سد تنظیمی در دست بهره‌برداری است

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردا، محمد رضا شمسایی در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که امروز (دوشنبه ۲۱ اسفند) در اهواز برگزار شد٬ اظهار کرد: ایران در دنیا از نظر سطح زیر کشت آبی در رتبه پنجم جهان قرار دارد و در بخش کشاورزی کشور ۹۰ درصد محصولات از طریق کشت آبی تولید می‌شود.

وی افزود: بر اساس استانداردهای بین المللی نباید بیش از ۴۰ درصد از منابع تجدیدشونده را استفاده کنیم اما متاسفانه براساس آخرین آمارهای وزارت نیرو، حدود ۷۴درصد از منابع کشور در حال استفاده هستند که حدود ۹۰درصد آن در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که استان خوزستان یک استان گرم و خشک است، تصریح کرد: در خوزستان به صورت نرمال می‌توانیم در سال، سه بار کشت انجام دهیم. در این زمینه اگر بخواهیم کار دقیقی انجام دهیم حتی امکان سالی ۴ بار کشت نیز وجود دارد.

شمسایی بیان کرد: سه حوضه آبریز درجه دو و ۵۵ دشت کشاورزی در خوزستان وجود دارد. در خوزستان ۶۰درصد از اراضی آبرفت و ۴۰درصد دیگر نیز سازندهای سخت هستند.

وی ادامه داد: آب ورودی به حوضه‌های آّبی استان خوزستان در حدود ۱۵سال گذشته سالانه حدود ۳۲میلیارد مترمکعب بود اما با توجه به این‌که سال‌های طولانی است که با خشکسالی مواجه هستیم، متوسط دراز مدت این عدد به حدود ۲۶میلیارد متر مکعب رسیده است.

رییس سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۵۰ درصد مخازن فعلی سدهای کشور در استان خوزستان است و ۵۰ درصد دیگر آن در سایر مناطق کشور است. حجم مخازن آبی استان حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب و ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های برق آبی استان حدود ۱۰هزار متر مکعب است.

شمسایی اظهار کرد: از کارهای بسیار خوبی که از گذشته بسیار دور در سرشاخه‌ها و در استان خوزستان صورت گرفته، احداث و ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی و هیدرومتری بوده است. در سه چهار سال اخیر حدود ۱۰۰ایستگاه دیگر به این ایستگاه‌ها اضافه شده است. اکنون ۳۲۴ ایستگاه وجود دارد که یک‌سوم این ایستگاه‌ها جهت کنترل حوضه آبریز در خارج از خوزستان و باقی در استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۲۰هزار هکتار شبکه آبیاری و ۱۳ سد تنظیمی و انحرافی را در دست بهره‌برداری داریم. همچنین طول کانال‌های اصلی و انتقال در استان ۳ هزار و ۳۰۰کیلومتر و طول زهکش‌های اصلی ۲هزار و ۹۰۰کیلومتر است.

رییس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به چالش‌های پیش رو در بحث آب در کشور و استان خوزستان تصریح کرد: تغییر اقلیم و خشکسالی، نبود رویکرد مدیریت بهم پیوسته منابع آب، راندمان و بهره‌وری پایین از آب، عدم وجود تشکل‌های آب بران و عدم تحویل حجمی آب از جمله چالش‌های پیش رو در بحث آب است.

شمسایی گفت: عدم وجود سامانه‌های پایش، واقعی نبودن قیمت آب، عدم وجود یک الگوی مناسب با هدف تامین امنیت غذایی در سطح ملی، ضرورت انجام مطالعات آمایش سرزمین آب محور و همچنین موضوع کمیت و کیفیت زه‌آب‌های تولیدی از دیگر چالش‌های مطرح شده در بحث آب است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=14565

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *