امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷

جامعه برای سالم ماندن نیازبه نشاط وشادی دارد

《 هنر مسئولین شادی مردم 》
اکنون نیاز به شادی در جامعه بیشتر دیده می‌شود چون متاسفانه ایران در این زمینه رتبه نامناسبی را در بین سایر کشورهای دنیا دارد و استان خوزستان نیز رتبه پایینی بین استان‌های دیگر دارد،اما با نگاه استاندار جوان استان خوزستان در جهت نشاط فردی و اجتماعی بارقه ای از امید به جان شیرین فرهنگ و هنر نشسته است. اگر در این خصوص رتبه کمتری در استان خوزستان دیده می‌شود عللی دارد که باید به آن پرداخت و این نقصان کارشناسی، ریشه یابی و رفع شود.

جنگ تحمیلی و بازسازی پس از آن، کشورمان را در غم و اندوه قرار داده بود و مدیرانی که می‌توانستند نقش موثری در فرهنگ و شادی آفرینی استان داشته باشند از این امر مهم دور ماندند. متاسفانه مدیران تاثیرگذار فرهنگی به دلیل تبعات جنگ تحمیلی مانند بازسازی پس از جنگ،خود را هنوز در جنگ می دیدند و بعضی فکر می‌کردند اگر برنامه فرهنگی با رویکرد نشاط ارائه نمایند از چارچوب خارج شده اند و ممکن است اتفاق بدی پیش بیاید،این در حالی بود که نیاز به نشاط در جامعه و مخصوصاً جوانان شدت بیشتری داشت و چنین موضوعی برای عوامل فرهنگی که مسئول آفرینش چنین امر مهمی بین مردم بودند قابل درک بود.

به آرامی وارد شادی بخشی و اجرای برنامه‌های فرهنگی شدند،اما این آرامی با نگاه احتیاط آنقدر به طول انجامید که رسالت شادگونه عوامل فرهنگی آنچنان که باید انجام نشد،چون از یک سو نشاط آفرینی برای مردم باید از طریق منطقی و جهت دهی به آن،مدیریت می شد،که این موضوع باعث شد عوامل فرهنگی اجازه مانور بیشتری در اجراهای خود نداشته باشند و از سوی دیگر مردم و مخصوصاً جوانان که اشتیاق بیشتری برای شادی از خود نشان می دادند، برای شاد شدن راه هایی را برگزیدند که اتفاقاً راه های خیلی خوبی نبود و به ناکجا آباد ختم می‌شد.

بنده به عنوان یک فعال فرهنگی و از جهت وظیفه،گاهی در جلسات و مقالاتی به این حوزه پرداخته ام که جامعه برای سالم ماندن نیاز به شادی دارد شادی برای یک ملت یعنی اندیشه،و اندیشه با غم وحسرت در منافات است.

یادمان باشد دین مبین اسلام،دین امید،اثر بخشی روحی و معنویست که از طریق شادی ایجاد می شود و هم اکنون این نیاز در جامعه بیشتر دیده می شود. جای خرسندی است که این نیاز توسط مدیر ارشد استان خوزستان،جناب آقای دکتر شریعتی به صورت جدی دیده شده و کلید خورده است که این خود یک انقلاب فرهنگی برای زدودن گرد غم از رخسار خوزستان است و باید کسانی که در وادی فرهنگ و هنر فعالیت دارند امیدوارتر و پر تلاش تر از پیش حرکت کنند.
ایران و ایرانی همیشه با کلماتی شگرف چون عشق، امید،شادی،ایمان و همت پیوند داشته‌اند،باید همتی کرد و طراوت را به صورت همگانی،با برنامه‌ریزی به خوزستان و مردم خوبش بازگرداند.

اگر به گذشته وموفقیت‌های کشورمان نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که نشاط و شادی، اثربخشی خود را بیشتر از مقوله‌های دیگر نشان می دهند.
خوزستان قومیت های مختلفی را در خود جای داده است و هر کدام دارای آداب و رسومات بسیار غنی هستند که رسالت و شیوایی خاصی دارند،بهره گیری و استفاده از این فرهنگ ها،رنگین کمان زیبایی ایجاد می‌کند که می‌تواند استان خوزستان را به استانی فرح بخش تبدیل نماید.

به نظر می رسد دستگاه های فعال در حوزه فرهنگی به خصوص مدیریت شهری باید فکری برای ارتقاء سطح شادی در جامعه اتخاذ نماید،همچنین با اندیشه های تازه نشاط را به جامعه و خانواده‌ها تقدیم کنند،زیرا منحصر کردن تشیع و غم، جامعه را افسرده میکند و افسردگی جامعه را از خلاقیت و اندیشه باز می دارد،پس باید برای گسترش شادی در جامعه تلاش بیشتری شود و همه سازمان‌ها نقش خود را در این امر مهم به خوبی ایفا نمایند.

یاداشتی از علیرضا با خدا/اسفندماه۱۳۹۶

نبی نیسی/جنوب فردا

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=14570

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *