امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۶

عدم مهار دلالان توسط دولت و تاثیر پذیری اقتصاد کشور از توئیتهای ترامپ!

jonoobfardanews.ir

افزایش بی حساب و کتاب قیمت ارز در کشور و به تبع آن افزایش قیمت طلا و انواع کالاها موضوعی است که اخیراً نقل کلیه محافل گشته است. افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت انواع و اقسام کالاها از جمله کالاهای ضروری گردیده و در واقع باعث فلج شدن زندگی بسیاری از مردم که از قشر کم درآمد یا حتی متوسط جامعه می‌باشند گردیده.

این موضوع و ناتوانی مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز زندگی تا جایی فشار آورده که اخیراً باعث به وجود آمدن تجمعات اعتراضی از سوی مردم گردیده و موضوع از یک بحران اقتصادی تبدیل به یک بحران امنیتی گشته است.

اما سوال اینجاست که ریشه این مشکلات به کجا برمی گردد؟

از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا و اظهارنظرها و کری خواندن وی برای کشور ما که بیشتر شبیه به شوخی و یا جوک بود ، آغاز گردید باعث شد افرادی که قصد داشتند از آب گل آلود ماهی بگیرند و حس کردند فضای گل آلود سیاسی ایران و جهان موقعیتی است تا از آن ماهی صید کنند، دست به کار شدند تا بتوانند  از این فضای مسموم و آلوده بیشترین بهره برداری را بکنند و افراد دیگری از مردم وارد بازی کثیف این اشخاص شوند و با دستپاچگی سرمایه های خود را وارد بازارهای هدف این دلالان نمایند.

درست از زمانی که توییت های خنده دار ترامپ در تهدید به تحریم علیه ایران شروع گردید هر روز صرافی ها محل رفت و آمد افرادی بود که به این اماکن هجوم آورده بودند تا اقدام به خرید ارز یا سکه کنند، هر روز که بر اظهارنظرهای خنده دار ترامپ افزوده میشد بر صف حضور مردم در صرافی ها نیز افزوده می گردید تا جایی که قیمت ارز و طلا روز به روز افزایش می یافت و قیمت ارز در کمتر از ۶ ماه از ۳۶۰۰ تومان به بیش از ۱۱ هزار تومان افزایش یافت.

ولی آیا تحریم های آمریکا که فعلا فقط در حد تهدید است تا این حد می تواند در افزایش قیمت دلار و طلا تاثیر گذار باشد؟

نکته قابل توجه این است که آمریکا دولت ترکیه را هم نه تنها به تحریم تهدید کرد بلکه تحریم هایی را علیه این کشور نیز آغاز نمود اما تحریم های آمریکا علیه دولت ترکیه تنها ۱۰ درصد باعث افزایش قیمت دلار در این کشور شد و این درحالی است که تهدید ترامپ علیه ایران که بیشتر به صورت توییت و جملات طنز آمیز مطرح می گردید از شش ماه گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد دلار آمریکا را در ایران گران کرده است.

موضوع قابل تامل دیگر این است که کشور سوریه که دچار جنگ داخلی گردیده و بدترین تحریم‌ها را از سوی آمریکا و اروپا تحمل می کند ارزش پول این کشور به نسبت ایران خیلی کمتر کاهش یافته است و می توان گفت به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

پس میتوان به این نتیجه رسید که تحریم های آمریکا به هیچ عنوان نمی تواند تا این حد بر اقتصاد کشور ما صدمه بزند. بی‌شک تحریم‌ها به اقتصاد لطمه وارد می کند اما تا این حد افزایش قیمت طلا و دلار در کشور نمی‌تواند صددرصد مربوط به تحریم‌ها باشد در واقع می توان گفت بازی دلالانی است که قصد داشتند از آب گل آلود ماهی بگیرند و همچنین حضور مردمی است که با دستپاچگی وارد بازی از قبل طراحی شده دلالان شدند و سرمایه خود را به طور عجیبی و غیر قابل کنترل وارد بازار ارز و سکه کردند .

البته نمی توان منکر این هم شد که دولت هیچ نقشی در این بی ثباتی نداشته است. قطعاً دولت چنانچه مدیریت و با فساد مقابله می‌کرد و فضای اقتصادی را تحت کنترل می‌گرفت موضوع به اینجا کشیده نمی‌شد.

یکی از عواملی که دولت در آن کوتاهی کرد و یا می‌توان گفت اشتباه کرد و باعث شد حجم زیادی از سرمایه مردم سرگردان باشد و به راحتی و با تاکتیک دلالان و سو استفاده کننده ها به سمت بازار ارز و سکه کشیده شود خروج یکباره و ناگهانی سرمایه مردم از موسسات مالی غیر مجاز بود که حجم زیادی از پول در جامعه سرگردان ماند و با یک تاکتیک به سمت بازار ارز کشیده شد.

موضوع دیگری که دولت در آن اشتباه کرد این بود که همزمان با واگذاری سپرده های مردم در موسسات مالی غیر مجاز ، سود بانکی در بانکهای دولتی و بانکهای مجاز پایین آورده شد تا مردم سپرده های خود را از بانک ها بیرون بکشند و حجم زیادی از سرمایه ها دست مردم سرگردان بماند که البته باز هم تنها علت این دو مورد نبود ولی  از عوامل کشیده شدن سرمایه ها به سمت بازار ارز و سکه بود.

در هر صورت ظاهرا ترامپ با روحیات احساسی مردم ایران و بی بند و باری در حوزه اقتصادی این کشور آشناست که تنها با یک اظهار نظر فضای اقتصادی یک کشور را بر هم میزند و به راستی میتوان گفت “سفره و معیشت مردم یک کشور به چند کلمه از مرد ۸۰ ساله ای گره خورده که در اوقات بیکاری در توییتر توییت میکند!”

مهدی قمر_مدیر مسئول پایگاه خبری جنوب فردا

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=14995

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

2 پاسخ

  1. سید محمد مبین مدیر خبرگزاری برنا نوشت: دنیا از این همه دیوانگی ترامپ متحیر است.

    آقای مبین،
    شما کاملاً در اشتباهید آقای ترامپ دیوانه نیست بلکه نابغه سیاست است زیرا اگر دیوانه می‌بود پهپادش را که زدیم همچون صدام حسین که به دام جمهوری اسلامی افتاد به کشورمان حمله می‌کرد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *