امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۶

افتتاح کارخانه مدرن فولادی دیگر در کویر ایران / شرکتهای فولادی خوزستان در آستانه ورشکستگی

jonoobfardanews.ir

افتتاح کارخانجات فولادی در استانهای کویری ایران در سالهای اخیر موضوعیست که بر معضل بی آبی در این قسمت از فلات ایران دامن زده و استانهای پایین دستی مثل خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد را نیز گرفتار این معضل کرده است، چرا که مسئولین  استانهای مرکزی برای جبران بی آبی در استانهای خود با انواع لابی به فکر انتقال آب از سرچشمه رودخانه ها به حوزه زیر مجموعه خود افتاده اند و در این راه موفق به اقناع دولتها نیز گردیده اند.

راه اندازی شرکتهای فولادسازی در استانهای کویری ایران این روزها در حالی با صرف هزینه های گزاف و انواع حمایت ها از نوع تسهیلات و تزریق دانش فنی صورت میگیرد که شرکتهای فولادی استان خوزستان یا ورشکسته شده اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و هزاران خانواده خوزستانی که امید آنها به سرپا ماندن این شرکتهاست با استرس و نگرانی روزگار خود را سپری میکنند.

استان خوزستان با دسترسی به آبهای آزاد و دارا بودن زیر ساختها از قبیل نفت،گاز،نیروگاه  و… همچنین دارا بودن سیستم حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و دسترسی به بنادر تجاری و آزاد بهترین موقعیت جغرافیایی و امکانات زیرساختی را برای احداث و فعالیت فولادی در کشور را داشته اما نمیدانیم چه دلیل و عزم پشت پرده ای وجود دارد که شرکتهای فولادی استان خوزستان را زمین بزنند و هر روز خبر جدیدی از احداث و افتتاح پروژه های بزرگ فولادی در استانهای کویری ایران به گوش برسد.

اخیرا خبرهایی از اعتصاب کارگران‌ برخی شرکتها در استان ثروتمند خوزستان به گوش میرسد و سوژه داغ رسانه های بیگانه گردیده است ولی آیا تا بحال بزرگمردان چاره اندیشی کرده اند؟

اعتصابات کارگری یک طرف ، نارضایتی های صنفی یک طرف، صنف هایی مثل کشاورزان که بی آبی های اخیر (که حاصل انتقال آب بین حوزه ای است و یکی از دلایل آن فعالیت بیش از حد شرکتهای فولادی در استانهای کویری می باشد) ، به شغل آنان ضربه وارد کرده است.

در استان خوزستان شرکتهای فولادی وجود دارد که با اندک حمایتی از سوی دولت در تخصیص تسهیلات جهت تامین مواد اولیه و … می توانند سرپا باشند و چرخ آنها بچرخد ولی ظاهرا بزرگمردان عرصه صنعت هم و غم و امید خود را بر روی احداث شرکتهای فولادی در منطقه کویری ایران بکار گرفته اند که به منظور تامین آب شرب خود نیز از سهم مردم خوزستان بر میدارند!!!

مهدی قمر_مدیرمسئول پایگاه خبری و هفته نامه جنوب فردا

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=15213

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *