امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۶

عدم برنامه ریزی و سو مدیریت عامل تاخیر ۱۴ ساله پروژه قطار شهری اهواز!/مهدی قمر

jonoobfardanews.ir

در سال ۱۳۸۰ پس از ۸ سال تحقیق ، احداث پروژه قطار شهری اهواز به تصویب رسید و ساخت این پروژه ۴ سال بعد به کار فرمایی سازمان قطار شهری اهواز و حومه و پیمانکاری شرکت کیسون با دو دستگاه تی بی ام آغاز شد.

این پروژه قرار بود در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری برسد!اما اکنون پس از گذشت ۱۴ سال  همچنان در کما فرو رفته تا رکورد یکی از طولانی ترین پروژه های احداث مترو را در جهان بزند!

مدیرعامل قطاری شهری اهواز ، علت تاخیر در بهره برداری این پروژه را بدهی و اختلافات میداند ، بدهی که روز به روز با تاخیر بیشتر بر میزان آن افزوده میشود و این پروژه را در گیر و دار مشکلات بیشتری فرو میبرد.

بی برنامگی و سو مدیریت در این پروژه باعث شده که ایستگاهها و برخی تجهیزات آن مستهلک بشوند و قطعا هزینه های ۲ یا ۳ برابری باید متحمل شد تا دوباره آنها را بازسازی کرد.

از آغاز ساخت این پروژه مسئولان در این ۱۴ سال وعده روزهای خوبی برای حل مشکلات ترافیکی کلانشهر اهواز میدادند اما اکنون چیزی به جز حفاری در نقاط مختلف شهر و تجمعات ماهیانه کارگران به دلیل حقوق های معوقه چیزی مشاهده نمیشود.

استاندار وقت در سال ۹۰ : پروژه سال ۹۲ افتتاح میشود!

در تیرماه ۹۰ ، حجازی استاندار سابق خوزستان از پیشرفت ۲۸ درصدی مترو اهواز خبر داد و وعده داد که پیش از پایان کار دولت دهم یعنی سال ۱۳۹۲ این پروژه افتتاح میشود ولی اکنون ۵ سال از این اظهارات‌ میگذرد و پیشرفت این پروژه ۳۰ درصد بوده و خبری از تداوم عملیات ساخت آن نیست!

استاندار فعلی در سال ۹۶: شهرداری قول داده پروژه در سال ۹۷ افتتاح شود!

شریعتی استاندار فعلی خوزستان نیز در سال ۹۶ از کوتاهی شهرداری انتقاد کرد و گفت : دولت تاکنون حدود ۵۹۰ میلیارد تومان به پروژه متروی اهواز پول داده است اما شهرداری از ابتدای اجرای این پروژه تاکنون ۵۰ میلیارد تومان هم پرداخت نکرده است.

وی همچنین گفته بود شهرداری قول داده که در سال ۹۷ فاز اول آن به بهره برداری میرسد اما اکنون سال ۹۷ نیز تمام شده است و تنها از اعتصاب کارگران پیمانکار این شرکت خبر میرسد که در اوج گرانی ها و مشکلات اقتصادی ، حقوق های خود را دریافت نکرده اند.

جالب این است که مسئولان مربوطه در میزان پیشرفت این پروژه اطلاعات دقیقی نمیدهند و هر کدام یک عدد برای پیشرفت فیزیکی یا میزان بدهی های آن ارائه میدهند و هر دولت ، شهرداری ، شورا یا مدیرعاملی، عوامل قبلی را عامل تاخیر این پروژه میدانند!

در هر صورت چیزی که مشهود است و عامل تمام مشکلات فعلی و سد راه پایان این پروژه می باشد عدم برنامه ریزی و سو‌مدیریت در چیدمان نقشه راه و پیش بینی مشکلات آینده توسط مدیران است که عامل تاخیر ۱۴ ساله پروژه قطار شهری اهواز شده و اگر اکنون نیز بی برنامه عمل کنند و چاره ای نیندیشند ، هزینه های پروژه قطار شهری اهواز بیشتر و بهره برداری آن باز هم به تعویق خواهد افتاد.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=15295

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *