امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳

شناسه خبر:

استاندار خوزستان:

برخی از مبتلایان در خوزستان کسبه بازار هستند

jonoobfardanews.ir
گفتگوی زنده استاندار خوزستان با مردم استان پیرامون آخرین آمار و اطلاعات در خصوص بیماری کرونا در استان دوشنبه ۵ فروردین از سیمای خوزستان پخش شد.

به گزارش جنوب فردا ، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده با مردم از شبکه استان خوزستان بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی تا کنون هیچ رخدادی مانند شیوع بیماری کرونا تا این اندازه زندگی و سلامت مردم را به مخاطره نیانداخته است.

شریعتی افزود : در حال حاضر با دشمنی نامرئی و بسیار خطرناک مواجه هستیم که تنها راه مقابله با آن درک موقعیت و انجام یک اقدام مشترک است.

وی گفت: بهداشت و درمان ما برای تمام افراد جامعه طراحی نشده است و تنها ظرفیت محدودی دارد از این رو باید با رعایت نکات خودمراقبتی همراه پرسنل بهداشت و درمان باشیم.

جوانان از اصلی ترین زنجیره های انتقال ویروس

شریعتی خطاب به جوانان استان گفت: جوانان یکی از اصلی‌ترین زنجیره های انتقال ویروس کرونا هستند از این رو باید با رفتار خود حامی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پدر و مادر خود باشند.

وی افزود: جوانان با نوع رفتار خود انتخاب می‌کنند که ناقل این بیماری خطرناک به افراد ضعیف تر باشند و یا آنکه آنها را برای حفظ سلامتشان کمک کنند، از جوانان درخواست می‌شود که با ماندن در خانه زنجیره انتقال را بشکنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه رویکرد ما شناسایی زنجیره انتقال و جلوگیری از شیوع بیماری است گفت: هر جا نیاز است محدودیت های بیشتری همچون سختگیری در جاده های ورودی و خروجی های شهرها را اعمال می کنیم.

وی افزود: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نیازمند همکاری تمام مردم و همبستگی اجتماعی است که این همبستگی در دوری از تجمعات متبلور می شود.

شریعتی در بخشی دیگر توضیح داد: تعداد بیماران درگیر با ویروس کرونا در استان خوزستان  تاکنون ۴۷۴ مورداست که از این تعداد ۶۱ نفر آنها فوت شده‌اند.

وی گفت: ۹۴درصد مبتلایان ساکن شهرها و ۶ درصد در روستاها زندگی می کنند، همچنین ۵۸ درصد مبتلایان را مردان و ۴۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد مبتلایان هیچ بیماری زمینه ای ندارند و ۴۴ بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی، عروقی و کلیوی یا دیابت دارند.

استاندار خوزستان توضیح داد: افراد دارای بیماری زمینه ای به دلیل آنکه بیشتر در منزل هستند کمتر دچار این ویروس شده اند اما افراد سالم که به خارج منزل تردد دارند بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وی ادامه داد: اما از سویی دیگر ۸۲ درصد فوتی های ناشی از ویروس کرونا دارای بیماری های زمینه ای بودند که این امر تاثیر بیماری های زمینه ای در این بیماری را نشان می دهد.

تعدادی از مبتلایان به کرونا در خوزستان از کسبه بازار هستند

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تعدادی از مبتلایان به کرونا در خوزستان از کسبه بازار هستند.

وی گفت : علت آن این است که کسبه بازار با بسیاری از مردم در ارتباط هستند و علت تعطیلی برخی اصناف غیر ضروری به منظور جلوگیری از انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری می باشد.

بانوان درصد مبتلایان به کرونا

استاندار خوزستان بیان کرد: ۳۳ درصد مبتلایان را افراد خانه دار تشکیل می دهند، مشاغل آزاد با ۱۹ درصد، بازنشستگان ۱۰ درصد و کارکنان بهداشت و درمان با ۶ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

وی یادآور شد: درصد بالای ابتلای زنان خانوار به بیماری کرونا نشان می‌دهد که این قشر از جامعه یا از همسران شاغل خود این ویروس را دریافت می کنند و یا به دلیل حضور در مراکز تجاری و فروشگاه ها مبتلا می شوند.

شریعتی گفت: از همه بانوان استان درخواست می شود در شرایط فعلی یار و همراه کادر درمان باشند و تا حد ممکن برای موارد غیر ضروری به خارج منازل تردد نکنند.

وی درخصوص غربالگری افراد نیز یادآور شد: بالغ بر ۲هزار و ۳۶۰ نفر تاکنون غربالگری شده اند، این رقم در شهرهای کوچک نزدیک به صد در صد است اما در شهرهای بزرگ مانند ماهشهر، خرمشهر، آبادان، اهواز و دزفول باید این اقدامات بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی فوت شده ها ۶۲.۵ سال است ادامه داد: ۵۷ درصد فوتی ها مرد و ۴۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

شریعتی در بخشی دیگر توضیح داد: آمار ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان خرمشهر  به نسبت هر یکصد هزار نفر جمعیت بالا است و درحال حاضر در رده نخست قرار دارد درحالیکه تا یک هفته پیش این شهرستان در رده هفتم قرار داشت.

وی افزود: دلیل افزایش تعداد مبتلایان در شهرستان خرمشهر و رعایت نکردن مردم و مقاومت برای تعطیلی مراکز تجاری است این آمار یک زنگ خطر برای مسئولان است تا اقدامات مداخله ای بیشتری انجام دهند.

مناطق پر خطر

استاندار خوزستان یادآور شد: در اهواز منطقه کیانپارس با ۱۴ نفر، گلستان و کوی علوی هرکدام چهار نفر، فاز دوپاداد شهر، آخر آسفالت و کوروش هر کدام با ۶ نفر، کمپلو و بوستان هرکدام با سه نفر، کوی صادقیه، ملی راه و عامری هرکدام با ۲ نفر مبتلا جزء مناطق پرخطر هستند.

وی افزود: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهر گتوند نیز سه نفر بوده است، که این تعداد برای شهر کوچکی مانند گتوند یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان توضیح داد: مطابق با اطلاعاتی که امروز به دست ما رسانده‌اند شرایط این شهر کاملاً عادی بوده و هیچ گونه تمهیداتی برای مقابله با ویروس کرونا مشاهده نشده است.

شریعتی گفت:این کم‌کاری فرماندار و مدیران حوزه بهداشت نشان می دهد و باید در این خصوص اقدامات بیشتری انجام شود.

وی افزود: در مجموعه شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان ۸۵ بیمار به ویروس کرونا مبتلا شده اند که رقم بالایی است این بیانگر آن است که مردم دقت کافی را ندارند و مسئولان باید برخوردهای متناسب برای مقابله با شروع ویروس کرونا را انجام دهند.

شریعتی گفت: مردم استان خوزستان سنت و رسوم خوبی دارند اما لازم است در شرایط فعلی از برخی رسوم همچون شرکت در مراسم تشییع جنازه خودداری کنند و اینگونه برنامه ها رابه پس از سپری شدن بیماری کرونا واگذار کنند.

کاهش تردد در جاده های خوزستان

وی درخصوص وضعیت تردد در جاده های استان اظهار داشت: امروز تردد در جاده اندیمشک به پلدختر ۸۷ درصد در ورودی و ۸۰ درصد در خروجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته که نشان می‌دهد سخت گیری‌های بیشتری در این جاده اعمال شده است.

َاستاندار خوزستان اظهار داشت: در ابتدا سازمان بهداشت جهانی میزان کشندگی ناشی از این ویروس را ۲ درصد عنوان کرده بود اما در حال حاضر میزان کشندگی کرونا ۴.۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار نفر در جهان درگیر این بیماری شده اند افزود: میزان کشندگی و سرعت انتشار آن در جهان قابل توجه است که این مساله یک زنگ خطر است و باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهیم.

شریعتی بیان کرد: در حال حاضر ۱۹۲ کشور درگیر ویروس کرونا هستند مسالهدیگر آنست که سه ماه طول کشید تا یکصد هزار نفر در جهان ویروس بگیرند اما در ۱۲ روز حدود ۲۰۰ هزار نفر مبتلا شدند و سپس ظرف مدت سه روز این رقم به ۳۰۰ هزار نفر رسید که بسیار نگران کننده است.

آخرین آمار ابتلا به کرونا در خوزستان

تاکنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان به تفکیک شهرستان ها در اهواز ۱۶۳ مورد، آبادان ۴۴، دزفول ۴۵، اندیمشک ۳۰، شوشتر ۳۱، خرمشهر ۲۹، ماهشهر ۳۰، شادگان ۱۷، مسجد سلیمان۱۲ و شوش ۱۱ مورد است.

همچنین تعداد مبتلایان در بهبهان ۱۲، رامهرمز ۱۰، باوی ۹، کارون هشت، ایذه پنج، هندیجان چهار، امیدیه سه، حمیدیه سه، رامشیر سه، اندیکا ۲، گتوند یک، باغملک یک و دشت آزادگان یک مورد است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=21256

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *