امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۴

گران شدن ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت گوشی + واکنش وزیر

jonoobfardanews.ir
پس از آنکه اعلام شد دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشی تخصیص نخواهد یافت، بازار گوشی در کشور دچار نوسانات شدیدی شد. حالا مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی اعلام کرده است که به دلیل آنکه ارز دولتی به این صنف تعلق نگرفته، وضیعت وخیمی در بازار حاصل شده و وارد کنندگان دچارمشکلات جدی ای در زمینه ورادات گوشی شده اند، در نتیجه این نابسامانی ها حالا شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت موبایل در بازار کشور هستیم.

محبی گفت که به دلیل مشکلات موجود، حالا واردکنندگان از واردات گوشی به صورت رسمی خودداری می کنند و بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته اند و به صورت شخصی از طریق گذرنامه به صورت مسافری، اقدام به واردات گوشی می کنند. او در خصوص ترفند جدید واردکنندگان گفت:

هم اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می تواند تا ۵ هزار گوشی را به صورت مسافری وارد کشور کند. به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، نسبت به واردات گوشی اقدام می کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده اند.

او معتقد است تنها در صورت تعلق گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنف امکان بازگشت قیمت وجود دارد و این موضوع باید از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت پیگیری شود که هم اکنون نیز شنیده می شود، برای این صنف دلار ۶۵۰۰ تومانی درنظر گرفته شده است. چنانچه این اتفاق بیافتد، نمی توان امیدوار بود که قیمت گوشی به قیمت اولیه خود بازگردد. محبی در پایان اعلام کرد که ظرف دو هفته آینده، تکلیف این موضوع مشخص می شود، در صورتی که دلار ۴۲۰۰ تومانی به این صنف تعلق بگیرد، وضعیت آشفته این بازار تا حدی آرام خواهد شد.

با گران شدن ۳۰-۴۰ درصد قیمت گوشی ها کاربران توئیتراز وزیر ارتباطات خواستند که در این زمینه پاسخگو باشد. آنها معتقدند که با وجود اجرای طرح رجیستری و حذف قاچاق از بازار موبایل و نیز واردات قانونی گوشی، انتظار می رفت گوشی ارزان شود اما در حال حاضر قیمت گوشی ۱۰۰۰ دلاری در بازار ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.آذری جهرمی در پاسخ به اعتراض کاربران توئیتر اینگونه پاسخ داده است:

انتقاد وارد است و هفته گذشته پیگیری هایی در این خصوص داشته ام. اکنون امکان شفاف سازی و گزارش اختصاص ارز در مدت اخیر، به همه گوشی های وارد شده در کشور به وجود آمده و در همین هفته عملیاتی خواهد شد. تخلفات صورت گرفته نیز قابل پیگیری است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=14921

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *