امروز ۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۶

شناسه خبر:

دمای دزفول رکورد ده ساله را شکست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به تغییرات اقلیمی دنیا گفت: پیرو افزایش محسوس دما از اواخر هفته گذشته تا کنون از استانداری خوزستان چندین بار هشدارهای هواشناسی دریافت و حتی منجر به تعطیلی و کاهش ساعت کاری ادارات شد.

دکتر مهشید عصار در گفت وگو با رسانه ها اظهار کرد: افزایش بی سابقه دمای دزفول و تداوم این وضعیت، رکورد ده ساله را شکست به طوری که ما چنین وضعیتی را با این شدت در ده سال گذشته شاهد نبودیم.

وی به ملموس بودن پدیده گرما در خوزستان اشاره کرد و افزود: هرچند که ممکن است این پدیده برای اهالی خوزستان پیش پا افتاده به نظر برسد اما می‌تواند یک موقعیت خاص و تهدید کننده حیات باشد.

عصار کودکان، سالمندان، عشایر، مادران باردار و افرادی که محل کارشان در محیط باز و گرم می باشند را از گروه های پرخطر گرمازدگی برشمرد و ادامه داد: این افراد بویژه مادران باردار باید توصیه ها و نکات پیشگیری از گرمازدگی را بسیار جدی بگیرند.

این مقام مسئول ساعت پیک گرما را از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۶ عنوان کرد و افزود: شهروندان سعی کنند در ساعات پیک گرما از خانه بیرون نروند و به منظور دوری از تابش مستقیم آفتاب از تجهیزات محافظتی مناسب همچون لباس های نازک و نخی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: خنک کردن مرتب پوست با آب سرد، محدود کردن فعالیت های بدنی در پیک گرما، استفاده از لباس های گشاد، کلاه لبه دار و چتر از دیگر اقداماتی است که می توان در جهت کاهش خطر گرمازدگی انجام داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تاکید کرد: نوشیدن مایعات خنک همچون شربت خاکشیر و شربت آبلیمو می تواند در برابر گرمازدگی بسیار موثر و محافظت کننده باشد اما در هوای گرم باید از غذاهای چرب و سنگینی که موجب تشنگی فرد می شوند، اجتناب شود.

دکتر مهشید عصار با اشاره به لزوم استفاده از کرم های ضدآفتاب، یادآور شد: باید از کرم های وسیع الطیف ضدآفتاب که درجه محافظت بالایی در برابر اشعه آفتاب دارند، استفاده شود تا پوست را از صدمات آفتاب محافظت کنند.

استفاده از عینک مناسب از دیگر نکاتی بود که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول به آن اشاره کرد و افزود: از عینک هایی استفاده کنید که کناره های چشم را نیز پوشانده و محافظت کند.

وی به توضیح علائم گرمازدگی پرداخت و گفت: سردرد، سرگیجه، خشکی و قرمزی پوست، تهوع، افت فشار خون و در موارد شدید توهم و بیهوشی از علائمی است که نشان می دهد فرد در معرض گرمای شدید بوده و ممکن است دچار گرمازدگی شود.

عصار تصریح کرد: در صورت مواجه شدن با فردی که علائم گرمازدگی را داشت، باید فرد فورا خنک شود و لباس های او را سبک و بدنش را خیس و خنک کنید و همچنین مصرف مایعات رقیق و نمک دار می تواند املاح از دست رفته را جبران کند.

وی تاکید کرد: والدین باید توجه کنند که به هیچ عنوان فرزندانشان را در خودروی با درب بسته تنها نگذارند چرا که خیلی سریع دمای اتاقک فلزی ماشین در گرمای شدید، بالا می رود و منجر به اتفاق های بسیار ناگوار میشود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان خاطرنشان کرد: گرمازدگی می تواند کشنده باشد لذا بهتر است فردی که دچار گرمازدگی شده است را به مراکز درمانی انتقال دهید و یا در موارد شدید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=45553

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *