امروز ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۷

مدیرعامل سد دز؛

آب رودخانه دز از نظر کیفیت در دنیا بی نظیر است

jonoobfardanews.ir
مدیرعامل سد دز کیفیت آب رودخانه دز را در سطح دنیا بی نظیر عنوان کرد و گفت: با یک کلر معمولی می‌توان از آب رودخانه دز به عنوان آب شرب استفاده کرد.

به گزارش جنوب فردا سعید رئوفی نسب پیش از ظهر امروز سه شنبه در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: آورد مطلوب رودخانه دز در یک سال آبی بین ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب است؛ بنابراین برای اینکه با کمبود آب مواجه نشویم باید دبی رودخانه دز برای یکسال آبی حدود ۲۵۰ مترمکعب در هر ثانیه باشد.

وی افزود: در ۳ دهه اخیر این میزان دبی به دلیل تغییرات اقلیمی به زیر ۲۰۰ و در سال گذشته به ۱۵۰ مترمکعب رسیده بود و به طور کلی همه حجم و آورده‌ای سد دز در سال گذشته روی ۴۰ درصد ماند اما پیش بینی می‌شود امسال این میزان به ۵۰ درصد برسد.

مدیر عامل سد و نیروگاه دز تصریح کرد: آورد ما در سال آبی جاری یعنی از پاییز سال گذشته تا پاییز امسال حدود ۳.۹ میلیارد متر مکعب خواهد بود که این میزان ۵۰۰ میلیون متر مکعب از سال گذشته بیشتر است اما این میزان آب در اختیار ما نخواهد بود چرا که بخشی از آب ذخیره شده سد دز باید برای رفع بحران غدیر در حوزه کرخه منتقل شود.

رئوفی نسب در ادامه عنوان کرد: سد دز تا اواخر خرداد سال گذشته صرفاً تا ارتفاع ۳۳۲ متر آبگیری شد اما امسال ارتفاع ۳۴۰ متر تضمین شده است که این ۸ متر موجب ذخیره ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب خواهد بود و از سویی ۲۰۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز افزایش آورد خواهیم داشت اما از آنجایی که مقرر شده بخشی از آب به کرخه منتقل شود، بنابراین امسال در حوزه دز همان وضعیت نامطلوب سال گذشته را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز از وضعیت خشکسالی خارج نشده‌ایم، گفت: ما تابع دستورات و تصمیمات سازمان آب و برق خوزستان هستیم و بر اساس دستورالعمل‌ها و به دلیل نیاز، محوریت خروج آب از سد دز ابتدا مسائل آبی و سپس حوزه برق خواهد بود.

مدیر عامل سد و نیروگاه دز در ادامه ورودی فعلی سد دز را ۱۷۰ متر مکعب در ثانیه برشمرد و افزود: خروجی سد نیز ۱۳۵ متر مکعب بر ثانیه بوده که اخیراً کاهش یافته و امروز به ۱۲۵ متر مکعب بر ثانیه رسیده است؛ بنابراین با این کاهش ۴۰ تا ۵۰ متر مکعب آب در هر ثانیه ذخیره خواهد شد.

رئوفی نسب تاکید کرد: ضرورت دارد با توجه به خشکسالی و به منظور استفاده بهینه از آب جهاد کشاورزی دزفول جلساتی با سازمان آب و برق خوزستان داشته باشد.

وی در ادامه کیفیت آب رودخانه دز را در سطح دنیا بی نظیر عنوان کرد و گفت: با یک کلر معمولی می‌توان از آب رودخانه دز به عنوان آب شرب استفاده کرد.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=36346

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *