امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۷

آغاز مجدد تنش‌های آبی در روستا‌های پایین دست رودخانه کرخه نور

jonoobfardanews.ir
سواری مدیر امور بهره برداری کرخه جنوبی گفت: تنش‌های آبی که در روز‌های ابتدایی رهاسازی آب برطرف شده بود، به دلیل برداشت در مسیر برای آبیاری کشت‌های غیر مجاز مجددا آغاز شده است.

به گزارش جنوب فردا عادل سواری مدیر امور بهره برداری کرخه جنوبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم زمان با افزایش خروجی سد کرخه به ۱۶۰ مترمکعب در ثانیه و افزایش جریان ورودی به سد انحرافی حمیدیه، ورودی شاخه کرخه نور نیز از ۳ متر مکعب در ثانیه به ۷ متر مکعب در ثانیه افزایش یافت که انتظار می‌رفت این میزان جوابگوی نیاز‌های دام‌های منطقه، آب شرب مردم و زراعت‌های کم مصرف باشد.

او افزود: در چند روز ابتدایی تنش آبی برطرف شد، اما به علت برداشت‌های غیر مجاز مسیر برای کشت‌های پرمصرف و همزمانی با آغاز کشت شلتوک به میزان ۸۰۰ هکتار در شاخه کرخه نور تا به امروز، مشکلات تامین آب و تنش برای روستا‌های پایین دست کرخه نور مجددا آغاز شد.

سواری به انجام اقداماتی از ۳ روز گذشته برای رفع تنش‌های آبی اشاره کرد و اظهار داشت: در ۳ مقطع رودخانه کرخه نور را تقویت کردیم.

مدیر امور بهره برداری کرخه جنوبی سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: هم اکنون ورودی رودخانه کرخه نور ۱۵ متر است و همچنان نیرو‌های ما در مسیر کرخه نور مستقر هستند و در تلاش هستند جریان آب مداوم باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این مقطع زمانی که با خشکسالی مواجه هستیم باید از کشت‌های پر مصرف و برداشت آب غیر مجاز پرهیز شود تا با کمترین آسیب‌ها و مشکلات روبرو شویم چراکه شرایط منابع آبی شرایطی نیست که کشت‌های پر مصرف انجام شود.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=31090

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *