امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۴

برگزاری نشست خبری در سالن جلسات دانشگاه پیام نور شادگان باحضورناصری نژاد

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردانیوز،حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد شامگاه جمعه در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه پیام نور شادگان برگزار شد اظهار داشت: شهرستان شادگان در گذشته مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفت که این موضوع مضاف بر مشکلات موجود شرایط را برای مردم سخت کرده بود.

وی با بیان اینکه وضع اعتبارات نیز وضعیتی خوبی نیست، عنوان کرد: میزان اعتبارات در بهترین حالت ۲۰ الی ۳۰ درصد و در حالت‌های دیگر صفر درصد است.

ناصری‌نژاد با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شهرستان شادگان معضل کم‌آبی است، عنوان کرد: از آنجایی‌ که کشاورزی شغل غالب مردم این شهرستان است و این شغل به‌شدت به آب وابسته است آب کشاورزی نقش مهمی در معیشت مردم این شهرستان ایفا می‌کند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هیچ جایی به‌اندازه شادگان موضوع آب در کانون توجه نیست و تبدیل به دغدغه دائمی و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در پیگیری‌ها شده است.

وی تصریح کرد: به علت خشکسالی سالیان اخیر مسئله تأمین آب کشاورزی تبدیل به بحران شده است و همه‌ ساله به بسیاری از زمین‌های کشاورزی آب کافی نمی‌رسد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان از جمله مهم‌ترین دلایل کمبود آب در خوزستان را خشک‌سالی، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز، سدسازی بیش‌ازحد و مدیریت غلط منابع آب دانست.

ناصری‌نژاد افزود: در آبان ماه سال امسال نامه محرمانه‌ای مبنی بر تکمیل هر چه سریع‌تر طرح‌های انتقال آب کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد منتشر شد که سبب اعتراض نمایندگان استان خوزستان به رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی شد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: پس‌ از این موضوع نمایندگان استان خوزستان جلسات متعددی با مسئولان کشوری جهت توقف طرح‌های انتقال آب و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی برگزار کردند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کمبود آب کشاورزی اتلاف آن و افت فشار در مسیر رودخانه‌ها و انهار به‌ واسطه وجود موانع مختلف مانند سنگ، زباله، پسماند کشاورزی و غیره است خاطرنشان کرد: این موانع علاوه بر افت فشار باعث کاهش کیفیت آب و در نتیجه کاهش کیفیت محصول کشاورزی می‌شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان اضافه کرد: مهم‌ترین راه‌ حل برای این موضوع لایروبی آن‌ها به‌ وسیله بیل مکانیکی است اما انجام این کار با توجه به هزینه بسیار زیاد کرایه بیل مکانیکی در شرایط کنونی مقدور نیست.

ناصری‌نژاد گفت: با ابتکار عمل و پیگیری‌های فراوان توانستیم ۱۱۵ کیلومتر از نهرهای شهرستان شادگان را بدون هیچ هزینه‌ای از طرف سازمان جهاد کشاورزی لایروبی کنیم.

نماینده شادگان در مجلس بیان کرد: گرفتن بیل مکانیکی از نهادهایی مانند شرکت نفت، سازمان آب و برق، قرارگاه کربلا، شرکت نیشکر فارابی و دیگر نهادها که به‌ طورمعمول هیچ وظیفه‌ای برای لایروبی رودخانه‌ها ندارند سبب به نتیجه رسیدن این کار شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، این در حالی است که در چند سال اخیر هیچ‌گونه لایروبی صورت نگرفت و قسمت‌های زیادی از مسیر نهرهای آب مسدود شده بود.

وی با بیان اینکه به‌ دلیل مشکلات به وجود آمده محصولات کشاورزی دچار افت کیفیت شده بود، افزود: ثمره این فعالیت گسترده افزایش برداشت محصولات و رونق کشاورزی در سال‌های آینده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه در فاز نخست اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، شادگان نادیده گرفته‌ شده بود، گفت: این مسئله به‌شدت پیگیری شد و با برگزاری جلسات مستمر با مدیر موسسه جهاد نسر در فاز نخست ۴ هزار هکتار از زمین‌های شادگان برای کشاورزی به تصویب رسید.

وی افزود: با مشخص شدن پیمانکار، این پروژه در مرحله اجرای عملیات تسطیح است و همچنین با اجرای فاز دوم در سال ۹۶ ، بیش از ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی احیاء می‌شود، با تسطیح این اراضی میزان مصرف آب کاهش پیداکرده و ۳۰ درصد بهره‌وری تولید را به همراه خواهد داشت.

ناصری‌نژاد یادآور شد: در زمینهٔ آموزش‌ و پرورش نیز ۳۸ پروژه توسط اداره نوسازی مدارس شادگان در حال انجام است که ۳۷ پروژه‌در سال ۱۳۹۵ تکمیل شدند.

نماینده شادگان در مجلس با اشاره به اینکه این موضوع نشان از یک عزم جدی برای تحول در حوزه آموزش‌ و پرورش در شهرستان شادگان دارد، عنوان کرد: نوسازی سالن بزرگ شهید مدرس، هوشمند سازی ۱۰ مدرسه و تأمین و تجهیز خانه معلم از دیگر نشانه‌های تحول در آموزش‌ و پرورش این شهرستان هستند.

وی اظهار داشت: بودجه انجام این پروژه‌ها از اعتبارات استانی اداره آموزش‌ و پرورش، خیرین مدرسه‌ساز و کمک‌های وزارت نفت در جهت عمران مناطق نفت‌خیز تأمین‌شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز مدارس به‌ ویژه وسایل ورزشی مدرسه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینهٔ رشد شاخص‌های آموزش علمی است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=11261

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *