امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۳

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا در ایام اربعین حسینی

jonoobfardanews.ir
پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا در ایام اربعین حسینی با رعایت توصیه‌های بهداشتی امکانپذیر است.
به گزارش جنوب فردا ، مراسم اربعین حسینی باحضور میلیون‌ها زائر از سراسر جهان، بزرگترین تجمع مسلمانان و شیعیان محسوب می‌شود و حفظ سلامتی در برابر بیماری‌های احتمالی از اولویت‌های اصلی هر زائر است.
اسهال از شایع‌ترین بیماری‌ها در مسافرت است که به دلیل خوردن و نوشیدن غذا‌ها و آب‌های آلوده ایجاد می‌شود.
نکته مهمی که هنگام ابتلا به اسهال باید به آن توجه داشت، جلوگیری از کم شدن آب بدن است، پس درصورت ابتلا به محض شروع علائم، مصرف مایعاتی از جمله؛ آب بطری، آب جوشیده، چای کمرنگ و سوپ را افزایش داده و از نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و نوشیدنی‌های بیش از حد شیرین که باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شوند، خودداری کنید.
وبا هم نوعی اسهال عفونی است که از طریق؛ آب، غذا و دست آلوده منتقل می‌شود و علائمی شامل؛ مدفوع شل و آبکی، احساس پری و سروصدای شکم، استفراغ ناگهانی بدون حالت تهوع و عطش و تشنگی شدید دارد.
برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشوئیم و از سالم بودن آب آشامیدنی اطمینان داشته باشیم، همچنین غذا‌های تازه و پخته شده مصرف و از خوردن سبزی و سالاد در طول سفر خودداری کنید.
شستن صحیح میوه‌ها و مصرف آن‌ها پس از پوست گرفتن از دیگر نکات بهداشتی است که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.
اگر در اطرافیان کسی دچار احساس درد یا سنگینی در قفسه سینه شد که به گردن، فک یا کتف چپ انتشار پیدا کرد، یا تنگی تنفس ناگهانی پیدا کرد، احتمالا درحال تجربه یک حمله ناگهانی قلبی است و باید به وی استراحت داد و در راحت‌ترین شرایط که معمولا نیمه نشسته باشد، قرار دهیم و با نیرو‌های امدادی تماس بگیرید و در نهایت و درصورت ایست قلبی، اگر از آموزش‌های لازم بهره‌مند هستید، احیای قلبی-ریوی را آغاز کنید.
دل درد از دیگر عوارض شایع ابتلا به بیماری وبا به شمار می‌رود که علت اصلی آن پرخوری و خوردن موادغذایی و تنقلات مختلف در مسیر مسافرت و راهپیمایی اربعین حسینی است و برای کاهش درد می‌توان از استامینوفن استفاده کرد.
باید به خاطر داشت که مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌هایی مثل وبا، شست و شو و ضد عفونی مرتب و صحیح دست‌ها است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=42639

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *