امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹

جایگاه متزلزل موسیقی شهرستان ایذه در استان خوزستان

jonoobfardanews.ir

 

بررسی نقش برجسته های به جای مانده در کولفرح شهرستان ایذه از گذشته موسیقیایی باستانی در این شهر خبر می دهد، اما آیا هنوز هم می شود در پس اوراق به جای مانده از تاریخ در این شهر نشانه هایی از آن تاریخ کهن فرهنگی را دید.

 

به گزارش خبرنگار جنوب فردا از شهرستان ایذه، نقش و جایگاه هنر موسیقی و علاقه وافر به آموزش و یادگیری در نسل جوان موضوعی انکار ناپذیراست. شهرت، یکی از عمده دلایل توجه بیش از حد به هنرهایی مانند موسیقی است که نه تنها در طی سالهای متمادی در میان همه اقشار جامعه کهنه نشده است ، بلکه روز به روز با توجه به قدرت رسانه ای این هنر بر اشتیاق و میل مخاطبین آن افزوده نیز شده است .

شهرستان ایذه از جمله مناطقی در استان خوزستان محسوب میشود که هنر موسیقی در بین مردم و جوانان آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. جایگاهی که باعث جلب نظر خانواده ها در فراگیری حداقل یک ساز برای کودکان آنان شده است .

یکی از عمده مشکلات فعلی در شهرستان ایذه ،نبود اساتید مجرب در حوزه آموزش موسیقی پاپ است. موضوعی که باعث شده است برخی از علاقه مندان به موسیقی پاپ برای یادگیری و آموزش به هر دری بزنند تا شاید راهی برای رسیدن به آرزوهای هنری خود پیدا کنند . در این میان اما هستند افرادی که برای طی کردن راه یک شبه به مدیران استودیوها برای تنظیم حداقل تک آهنگ آویزان می شوند تا شاید برای خود مخاطبینی دست و پا کنند.

 

نکته جالب توجه در این میان، نبود یک سازوکار علمی برای جلوگیری از ظهور برخی افرادخود استاد پندار در حوزه موسیقی شهرستان است . اساتیدی که بیش از آنکه دانش این کار را داشته باشند تلاش دارند با گذاشتن موی بلند سازی در دست ،خودرا به عنوان یک هنرمند به جامعه و مخاطبین خود غالب کنند.

 

نبود مدرسین کاربلد موسیقی پاپ در شهرستان ایذه باعث شده است تا هر کس به نوبه خود تخیلات ذهنی خویش را به نام آموزش به خورد نوآموزان دهد. تخیلاتی که در سایه خرید و فروش ساز و هزینه آموزش ، باعث تحمیل بار مالی بسیاری بر دوش خانواده هایی شده است که هنوز بسیاری از آنها در مخارج اولیه زندگی روزمره خود مانده اند.

یکی از پایگاه های نظارتی که می تواند در جهت تشخیص و معرفی آموزشگاه ها و انتخاب اساتید مجرب به کمک نوآموزان بیاید، انجمن موسیقی است . انجمنی که می تواند با تعامل و ارتباط بهینه با آموزشگاه های موسیقی وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچین آموزشگاه های زیرمجموعه فنی و حرفه ای راه درست را به نوآموز نشان داده و در تشخیص و معرفی استادان این حوزه یاریگر نوآموزان باشد . اما مشکل اساسی درست در همین جاست . خود انجمن موسیقی به دلیل عدم وجود یک چهره دانشگاهی و آکادمیک در راس آن ، نه تنها قدرت تشخیص و مدرس کاربلد از آماتور را ندارد،بلکه به دلیل ضعف علمی موجود ، توان اجرایی ممکن برای ورود و نظارت بر آموزشگاه های آزاد را نیز نداشته و همین امر باعث تشدید شرایط نابسامان و ایجاد یک بلبشوی هنری در شهرستانی مثل ایذه می شود.

یکی از جوانان علاقه مند به حوزه موسیقی پاپ به خبرنگار جنوب فردا گفت : متاسفانه در شهرستان ایذه هیچ استاد کاربلدی وجود ندارد و ما باید یا برای آموزش به اهواز یا ماهشهر برویم یا اینکه شاگرد کسانی شویم که خودشان هنوز شاگردی می کنند و چیزی برای یاددادن ندارند.

او افزود: کل خروجی انجمن موسیقی شهرستان ایذه طی چند سال گذشته همین شبانه های موسیقی است که گاه و بی گاه به اجرا در می آید. این یعنی در این شهرستان هیچ گونه رشدی وجود ندارد و این برنامه ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا تشویقی .

یکی از نوازندگان ساز گیتار ضمن اشاره به نامهربانی هایی که طی این سال ها از طرف اداره فرهنگ و انجمن موسیقی شهرستان بر او و افراد بسیاری وارد و به قهر او منجر شده است، می گوید : ناتوانی و ضعف دانش موسیقایی در مدیران انجمن موسیقی ایذه بیداد می کند . متاسفانه ممانعت مدیران انجمن از ورود افراد باتجربه به بدنه آن ،طی سالیان گذشته باعث شده است که حوزه موسیقی در شهرستان ایذه به درجا زدن مبتلا شود .‌

او افزود: ای کاش متولیان حوزه موسیقی شهرستان به جای پرداختن به حواشی و درآمدزایی های شخصی ، به فکر تعریف جشنواره ای در خور برای شکوفایی پتانسیل های نهفته در شهرستان باستانی ایذه می بودند .

 

در پایان یک کارشناس موسیقی گفت : ایذه از جایگاه واقعی خود سال هاست که فاصله گرفته است . نیاز به آموزش در شهرستان ایذه به شدت احساس می شود . نباید مدیران حوزه موسیقی شهرستان ایذه با خودخواهی از ورود چهره های کاربلد در امر آموزش ممانعت به عمل آورند . شنیده ام که خود انجمن موسیقی در شهرستان اقدام به دریافت شهریه و برگزاری کلاس های آموزشی می کند که این موضوع با توجه به اساسنامه انجمن موسیقی ایران بر خلاف قوانین است و می بایست که مدیران حوزه موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به این موارد و تخلفات عدیده انجمن موسیقی شهرستان ایذه به سرعت ورود کنند .

 

خبرنگار: احسان اسکندری

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=37297

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *