امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶

شناسه خبر:

بهروز قمر زاده:

حفظ زمینهای کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آنها از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی دزفول است

jonoobfardanews.ir
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نخستین گام در راستای تامین امنیت غذایی شهرستان است.

به گزارش جنوب فردا بهروز قمرزاده در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بدون شک یکی از عواملی که امنیت غذایی منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد، تغییر کاربری زمین‌هاست، بنابراین حفظ زمین کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آن از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی دزفول است.

قمر زاده با بیان اینکه در روز چهارم خرداد و بمناسبت روز دزفول نیز مجوز ایجاد یگان حفاظت از اراضی کشاورزی شهرستان از تهران صادر شده، افزود: اجرای طرح‌های انتظامی با هدف صیانت از اراضی کشاورزی، بازدید و نظارت پیوسته بر عملکرد واحدهای گشت و حفظ کاربری، دریافت گزارش‌های مردمی سامانه ۱۳۱ و ارجاع به واحدهای گشت و پیگیری این گزارش‌ها تا حصول نتیجه، تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله ماموریت‌های یگان حفاظت اراضی کشاورزی می‌باشد.

وی ادامه داد: باید در راستای تحقق منویات مقام ‌معظم رهبری و همچنین ایجاد نشاط جامعه، در اراضی لم یزرع و کم کیفیت، طرحی پیشنهاد شود تا در صورت تصویب و جذب سرمایه گذار به منظور رفاه حال همشهریان از تغییر کاربری در اراضی کلاس یک و حاصلخیز جلوگیری شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی دزفول باید در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری آگاه سازی‌های لازم صورت گیرد چرا که به اعتقاد او یکی از راه‌های موثر در راستای جلوگیری از این معضل، امر فرهنگ سازی و ترویج هست.

قمرزاده تصریح کرد: بدون شک ترویج و فرهنگ سازی یکی از موثرترین راه‌های پیشگیرانه است، چرا که برخی از مردم آگاهی لازم درباره تاثیرات منفی تغییر کاربری را ندارند، بنابراین باید آگاه شوند که این امر تا چه حد به صنعت کشاورزی و امنیت غذایی منطقه ضربه وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای فرهنگ سازی‌ها که از کارویژه‌های ما در سال جاری است، مقرر شد با هماهنگی اداره ترویج برنامه‌هایی صورت گیرد تا از طریق رادیو شهری، فضای مجازی، چاپ بنر و بروشور و اطلاعیه این فرهنگ سازی در دستور کار قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به وجود ۹ مرکز جهاد کشاورزی در شهرستان افزود: یکی از کارویژه‏‌های مسئولین و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی موضوع تغییر کاربری زمین‌‌ها و‌ پرداختن به این معضل است؛ همچنین در راستای کشاورزی هوشمند، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی پایش و این تغییرات به منظور مجاز و یا غیر مجاز بودن‌شان، بررسی و اعلام می‏‌شوند.

بهروز قمرزاده بیان داشت: تعداد باغ ویلاهایی که مدتی نیز از ساخت‌شان گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تخمین زده شد که بر اساس ماده ۳ قانون کاربری این باغ ویلاها رصد و شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه باید با همه توان از پیشروی باغ ویلاها جلوگیری کرد، ادامه داد: برای افرادی که به تازگی اقدام به تغییر کاربری کرده‌اند نیز اخطاریه و تمهیداتی در دستور کار است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به تلاش‌های دادستان دزفول در راستای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی، اضافه کرد: سال گذشته یکصد و نود هزار مترمربع که ۱۹۰ قطعه بود با حکم دادستانی شهرستان قلع و قمع شد.

قمر زاده با اشاره به اینکه مراکز ۹ گانه تمام نقاط را رصد و جانمایی می‌کنند اذعان کرد: در حال حاضر نیز ۶ نقطه مکان یابی شده که قرار است با همکاری ادارات مربوطه و همچنین بر اساس مصوبه دولت و شورای تأمین شهرستان اقدام شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: شهرستان دزفول یک قطب کشاورزی است و ما نیز در تلاشیم تا مشکلات این حوزه را برطرف کنیم و همچنین در صدد هستیم توسعه زیر بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان را به جایگاه واقعی و آنگونه که شایسته است نزدیک کنیم.

📝خبرنگار: مریم اسدی عیسوند

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=41869

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *