امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۰

خطر خشکی و نابودی نخیلات در شادگان

jonoobfardanews.ir
مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت : حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نخل بارور در شادگان به دلیل تنش‌های آبی اخیر خشکیدند و اگر وضعیت نیز به همین منوال ادامه داشته باشد، خطر خشکی برای همه نخیلات وجود دارد.

به گزارش جنوب فردا صدای «العطش» خوزستانی‌ها طی ۱۰ روز اخیر به گوش همگان رسیده است؛ از مقامات محلی و مردم گرفته تا بالاترین سطوح نظام نسبت به آن واکنش نشان دادند.

خشکسالی‌های امسال که از دهه‌های پیش بار‌ها از سوی کارشناسان به مسئولان گوشزد شده بود، اما به دلیل باران‌های سیلابی در ۲ سال اخیر به تعویق افتاده بود، حالا رخ نمایان کرده و تلف شدن دام و بی آبی در این گرمای تابستان همچون زخمی است که برای خوزستانی‌ها سر باز کرده تا علاوه بر اعتراض به بی آبی مطالبات خود را فریاد بزنند.

فریادی که صدایش به گوش همگان رسیده و حالا بسیاری از مسئولان کشوری و لشکری را راهی خوزستان کرده است، از معاون اول رئیس جمهور تا فرمانده کل سپاه پاسداران عازم خوزستان شدند تا وضعیت را از نزدیک مشاهده، اعتبارات را به منظور رفع مشکلات مردم خوزستان اختصاص و امکانات و نیرو‌ها را به این سو گسیل نمایند.

وضعیت در رفیع مطلوب است

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان دیروز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت زیان دامداران و کشاورزان و خرید علوفه احشام به روستاییان، اختصاص یافته است، گفت: تاکنون ۵۰ درصد از این مبلغ قدا دریافت شده و طی چند روز آینده نیز مبالغ دیگری برای رفع مشکلات مردم تخصیص می‌یابد.

در همین حال بخشدار رفیع نیز گفته است که با باز شدن دریچه‌های سد کرخه و رسیدن آب به بخش‌های پایین دست، روستاییان بخش رفیع از وضعیت بهتری برخوردار هستند، آب مورد نیاز برای احشام و کشاورزی تامین گردید و روستا‌های این بخش نیازی به آبرسانی با تانکر ندارند.

او دلیل این مسئله را پایین آمدن سطح آب در رفیع دانست و افزود: ۳ شبکه فعال آبرسانی در این بخش وجود دارد که در صورت قطع آب، کار پمپاژ به خوبی انجام نمی‌شود و آبرسانی صورت نمی‌پذیرد.

خطر خشکی نخیلات در شادگان

اما خلیل منیعات مدیر جهاد کشاورزی شادگان در خصوص نخیلات این استان گفته است که ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر درخت نخل در این منطقه به دلیل خشکسالی و بی آبی در معرض نابودی قرار دارند.

او افزود: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نخل بارور در شادگان به دلیل تنش‌های آبی اخیر خشکیدند و اگر وضعیت نیز به همین منوال ادامه داشته باشد، خطر خشکی برای همه نخیلات وجود دارد، هرچند وقتی آب برای نخلستان‌ها رها سازی شود، وضعیت بهتر می‌گردد، اما وقتی که این روند متوقف می‌شود، شرایط کشاورزان در شرایط دشواری قرار می‌گیرند.

به تازگی محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی که پیشتر ساخت سد مارون ۲ موجب ایجاد دعوای مجازی بین او و سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی شده بود گفته است که ساخت این سد علاوه بر هزینه‌های زیست محیطی باعث هدر رفتن اعتبارات هنگفتی می‌شود.

اقدامات کوتاه مدت چاره کار نیستند

در هر حال اکنون سد‌ها بزرگترین متهمان خشکی استان خوزستان هستند و برخی فعالان محیط زیست وزارت نیرو و افراد و نهاد‌های ذینفع آن را مستقیما در به وجود آمدن شرایط بحرانی کنونی دخیل می‌دانند؛ از جمله آن‌ها سد گتوند است که به دلیل وجود گنبد‌ها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری آن موجب شوری کارون شده است.

در هر حال اعتراض خوزستانی‌ها با مسئله کم و بی آبی به هر چه ارتباط داشته باشد، بی دلیل نیست و باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید، زیرا با اقدامات کوتاه مدت مانند رهاسازی آب از سد ها و پرداخت خسارت، اگرچه صورت مسئله را حل می کند اما اصل ماجرا باقی می‌ماند.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=31017

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *