امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸

دکتر ابتکار : روند گرد و غبار، سیل ها و خشکسالی متأثر از تغییر اقلیم است

jonoobfardanews.ir

به گزارش جنوب فردا، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز پنج شنبه در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب اظهار کرد: حضور پررنگ دولت در خوزستان نشان دهنده اهمیت بالای مسائل پیش آمده گرد و غبار و فرابخشی بودن عوارض آن که در ایلام، کرمانشاه، لرستان و سیستان و بلوچستان هم مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه روند گرد و غبار، سیل ها و خشکسالی متأثر از تغییر اقلیم است، افزود: این پدیده گرد و غبار، خاص ایران نیست و در غرب و شمال آفریقا نیز با شدت متفاوتی وجود دارد. آثارش از نظر ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار وسیع هست.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تسلیت به خانواده حادثه دیدگان معدن گلستان تصریح کرد: امیدوارم که مجروحان و آسیب دیدگان این حادثه سلامت خود را پیدا کنند. این حادثه یک واقعه تلخ و ناگواری است که نیاز به واکنش سریع دارد.

ابتکار ادامه داد: شرکت هایی که نظام ایمنی را برقرار نکند؛ مسئول هستند و در قبال چنین وقایعی باید از نظر حقوقی پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: در مواجهه با حوادث طبیعی بحث مدیریت ریسک و پیش بینی آنها را نیز داریم. کشورهای در معرض این حوادث باید آمادگی بیشتری برای مواجه و مدیریت سریع در چنین شرایطی داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ارتباط با اقدامات و برنامه های دولت یازدهم در زمینه حوادث طبیعی گفت: رئیس جمهور بر این موضوع تأکید کرده که دولت من، دولت محیط زیست است و اجرای برنامه های مهمی را در سطح ملی به دستگاه های اجرایی محول کرد.

ابتکار عنوان کرد: بخشی از تعریف اعتدال به طبیعت برمی گردد؛ یعنی توسعه ای که به تخریب، نابودی و آلودگی طبیعت منجر نشود مدنظر ما نیست و هرچه غیر از این باشد که فایده ای ندارد. در سال دوم این دولت سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و پشتوانه خوبی برای دولت شده و نقشه کلان کشور را در حوزه محیط زیست تعریف کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از تالاب های کشور با برنامه ریزی، مطالعه و تأمین حق آبه به مدیریت صحیح منابع آب مورد توجه قرار گرفتند. جدی گرفتن مباحث ارزیابی زیست محیطی در طرح های کلان و کلیه پروژه ها نیز از دیگر اقدامات این دولت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآور شد: طرح های عظیم کشاورزی در خوزستان انجام می شود که آب  بر هستند و مصرف آب این استان هم سهم کمی نیست؛ طبیعی است که این استان هم نیازمند توسعه است ولی باید پایدار باشد.

الگوی نوین آبیاری

ابتکار با اشاره به اینکه خشکسالی را به عنوان یک واقعیت باید بپذیریم، گفت: تغییر کشت و الگوهای نوین آبیاری یکی از مهمترین برنامه ها دولت یازدهم است.

وی با بیان اینکه هیچ طرح و پروژه ای در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی مجوز نگرفته است، تأکید کرد: جلوی اجرایی شدن برخی از طرح های بزرگ را به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی را گرفته و حتی ساخت ۱۵ سد در کشور را با ارزیابی زیست محیطی منتفی کردیم. از دولت گذشته ۱۶۷ طرح بزرگ داریم که برخی از آنها مشکلات حاد زیست محیطی و یا قانونی دارند. برای جلوگیری از بیابان زدایی، کنترل دام و مرتع و حفاظت از منابع طبیعی اقدامات و برنامه ریزی های بسیاری را داریم.

ابتکار بیان کرد: ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار از سال ۹۲ در کشور با عضویت وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی، هواشناسی، جهاد کشاورزی، نیرو و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شد. این ستاد یکی از مهمترین کارهایی که داشت شناسایی و مطالعات در ارتباط با تمامی کانون های گرد و غبار بود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با طرح هایی که اجرا می کند شاید بیش از هشت هزار هکتار با نهال کاری و تثیبت خاک را از بیابان زایی نجات داده است. خوشبختانه در برنامه ششم توسعه به موضوع گرد و غبار به خوبی توجه شده است. لایحه هوای پاک امیدواریم تا هفته آینده در مجلس تصویب شود تا قانون جامعی داشته باشیم که به صورت خاص برای اولین بار به این موضوع می پردازد. در بودجه ۹۶ اعتبارات بسیار خوبی را برای گرد و غبار درنظر گرفته ایم که بین دستگاه ها توزیع می شود.

عراق و عربستان منشا گرد و غبار

ابتکار اظهار کرد: ۲۷ مورد حوادث گرد و غبار در سال گذشته داشتیم که منشأ سه مورد داخلی و مابقی خارجی بودند. منشأ خارجی عمدتا در کشور عراق با هشت میلیون هکتار و در عربستان سعودی با ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار روبرو هستیم. یک سال و نیم پیش قطعنامه سازمان ملل را در مجمع عمومی داشتیم و سال بعد نیز یک گزارش جهانی از گرد و غبار تدوین شد. سال گذشته در مراکش یک نشست ویژه گرد و غبار و طرح موضوع خوزستان داشتیم و کارگاه بسیار خوبی هم بود که باعث شد تا سازمان های بین المللی مراکزی که در پیش بینی طوفان های گرد و غبار دارند امروز بیشتر به ایران توجه کنند.

وی عنوان کرد: برنامه های کاهش آلودگی های هوای دولت برای خوزستان بسیار ویژه بوده و در حال حاضر در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بنزین یورو چهار و در برخی شهرهای دیگر نیز گازوئیل یورو چهار توزیع می شود.

ابتکار با اشاره به عملیاتی شدن طرح آماک بیان کرد: طی سه سال متوالی ۱۷، ۲۳ و ۲۵ هزار نفر در اولین بارندگی های پاییزی خوزستان مراجعه ۴۸ ساعته با علائم آسم و مشکلات تنفسی حاد داشتند. کارهای عملیاتی گسترده ای انجام و با همکاری خوب شهرداری اهواز در سال گذشته هرس درختان کنوکارپوس که باعث این حساسیت تنفسی می شد را انجام دادیم.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=11558

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *