امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۸

مدیر امور آبفا منطقه آبادان:

تولید روزانه ۱۸۰ هزار متر مکعب آب در شهرستان آبادان / سرقت ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ درب منهول در آبادان / EC آب در شهر آبادان در حد استاندارد است

jonoobfardanews.ir

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جنوب فردا از آبادان «مصطفی مهرانفر» روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات امور آبفا منطقه آبادان برگزار شد، با اشاره به تولید روزانه ۱۸۰ هزار متر مکعب آب در شهرستان آبادان، اظهار کرد: به طور شبانه روز ۱۳۵ هزار متر مکعب این آب از طرح غدیر و حدود ۴۵ هزار متر مکعب دیگر از طریق رودخانه بهمن شیر تامین و برداشت می شود و با یکدیگر میکس می کنیم.

مدیر امور آبفا منطقه آبادان، EC آب این شهر را در حد استاندارد شبکه عنوان کرد و ابراز داشت: برای بخش روستایی هم به صورت روزانه ۱۵ هزار مترمکعب از طرح غدیر میکس می کنیم و تا حدودی توانستیم از شوری با EC آب ۴ هزار جلوگیری و آن را معمولا بین ۳ هزار تا ۳۵۰۰ توزیع کنیم.

وی از وجود ۸۵ هزار مشترک آب و فاضلاب در سطح شهرستان آبادان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد در حوزه شهری ۷۴ هزار و در بخش روستایی ۱۱ هزار مشترک داریم و حدود ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز نیز در سطح شهرستان آبادان وجود دارد که همه آنها شناسایی شده اند.

مهرانفر با بیان اینکه تا کنون انشعاب ۲ هزار مشترک، مجاز شده است، افزود: باقی مانده این انشعابات غیر مجاز در سطح شهرستان آبادان تا پایان امسال به مجاز تبدیل خواهند شد.

وی در بخشی از سخنان خود از راه اندازی آب شیرین کن شهر اروندکنار تا پایان هفته جاری نیز خبرداد و یادآور شد: آب شیرین کن شهر اروندکنار با ظرفیتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر مکعب طی شبانه روز وارد مدار بهربرداری خواهد شد و مردم این شهر نیز از نعمت آب شرب کاملا بهداشتی و شیرین برخوردار می شوند. با این اقدام آب اروندکنار از آبادان به لحاظ کمی و کیفی بهتر خواهد شد و مشکل این شهر و روستاهای دهستان های نوآباد و نصار کاملا برطرف و مرتفع می شود. برای راه اندازی آب شیرین کن از طریق سرمایه‌گذار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر آب و فاضلاب آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آب کشاورزی بر عهده آبفا نیست، تاکید کرد: در اکثر روستاها کشاورزان از آب شبکه برای آبیاری استفاده می کنند که این امر نیز باعث آن شده تا مقداری در بحث آب رسانی روستایی با تنش مواجه شویم. لذا در این زمینه می بایست جهاد کشاورزی و یا از بالادست با رها سازی آب؛ آب زمین های کشاورزی تامین شود. ما حتی آب دام را نیز در زمان اوج با ۸ تانکر و در حال حاضر با ۲ دستگاه تانکر در دهستان های نوآباد و نصار تامین می کنیم.

مهرانفر از افزایش میزان ورودی آب غدیر در شهر چوئبده خبر داد و خاطرنشان کرد: ایستگاه آب رسانی در شهر چوئبده راه اندازی کردیم اما به دلیل یکسری اعتراضات به صورت موقت از طرح غدیر آب رسانی را انجام می دهیم و تا اواسط شهریور ماه این تاسیسات جدید وارد مدار بهر برداری خواهد شد.

وی به اجرای طرح آب شیرین کن شهر تاسیسات جدید چوئبده با ظرفیت ۲۵۰۰ هزار مترمکعب به صورت شبانه روز اشاره کرد و اذعان داشت: عملیات احداث سوله و تجهیز کارگاه آن در حال اجراست و بنا بر گفته سرمایه گذار این طرح نیز تا اواخر مهرماه به بهربرداری می رسد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان با بیان اینکه توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب مرکزی این شهر در خیابان دبستان به پایان رسید، گفت: در ابتدای شروع عملیات اعلام کردیم این پروژه طی ۴ ماه به اتمام می رسد که اینک به پایان رسید و فقط ترمیم آن باقی مانده است.

وی اضافه کرد: اکنون پیمانکار در حال ترمیم خیابان دبستان است و به زودی عملیات آسفالت آن آغاز می شود و طی ۲۵ روز آینده هم به اتمام می رسد.

مهرانفر همچنین در بخش دیگر از سخنان خود به پروژه اصلاح و توسعه شبکه آب و فاضلاب منطقه فیه آبادان اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه پیمانکار قبلی از سال گذشته در کار خود بسیار کوتاهی می کرد در مرحله اول از طریق استان می خواستند ماده ۴۶ برای آن اعمال کنند که پای کار آمد اما مجدد نتوانست انتظارات را برآورده سازد و لذا از طریق کمیته فنی شرکت آب و فاضلاب خوزستان ماده ۴۶ به او ابلاغ شد و پیمانکار جدید نیز در حال آماده سازی و انتخاب است که ظرف مدت ۲۰ روز آینده عملیات ترمیم خیابان اصلی فیه و اقدامات باقی مانده به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: طی مدت اعلام شده مناطق فیه، سیصدی ها و سلیچ شرقی به پیمانکار جدید سپرده خواهد شد و کمتر از ۴۵ روز کارها به اتمام می رسند.

مدیر امور آبفا منطقه آبادان در بخشی دیگر از سخنان خود از سرقت و تخریب ۲۰۰ تا ۳۰۰ درب منهول فاضلاب در سطح شهرستان آبادان خبرداد و تصریح کرد: حدود ۱۱۰ هزار منهول فاضلاب در این شهرستان وجود دارد. برای جلوگیری از سرقت این درب ها از سنگ های بتنی استفاده کردیم اما آنها را هم تخریب می کنند که علاوه بر خسارت های جانی، برای شرکت آب و فاضلاب نیز ضرر و زیان های فراوانی به همراه دارد.

وی هزینه ساخت و نصب هر درب منهول فاضلاب را ۱۵ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: از نهادهای امنیتی و نظارتی خواستار آن هستیم که انبارهای ضایعاتی را بررسی و با کسانی که این درب ها را خریداری می کنند برخورد قانونی صورت دهند. این ها همه به معظلی تبدیل شده اند.

مهرانفر عامل اصلی گرفتگی و پس زدگی فاضلاب در سطح شهرستان آبادان را تخریب و سرقت درب های منهول دانست و تاکید کرد: اکنون برای جلوگیری از تخریب و سرقت درب منهول های فاضلاب از درب های کوپلیمری که ارزش ریالی هم ندارند استفاده می کنیم اما متاسفانه برخی افراد ناشی آنها را سرقت می کنند.

وی اضافه کرد: بارها این مهم را از طریق دادستان و شورای تامین دنبال کرده ایم و اکنون نیز در دست اقدام و بررسی قرار دارند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان در بخش دیگری از سخنان خود به امضای تفاهم نامه شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بانک صادرات ایران در راستای توسعه شبکه فاضلاب شهر آبادان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته و تخصیص اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال از طریق تفاهم نامه با بانک صادرات ایران برای اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه فاضلاب و ایستگاه های پمپاژ آبادان که مقرر شده به ما پرداخت شود؛ ۲۰۰ کلیومتر شبکه به اصلاح و ۲۰۰ کیلومتر دیگر نیاز به توسعه دارد.

وی گفت: بخشی از این اعتبار را برای توسعه و اصلاح شبکه و نیز جهت افزایش ظرفیت ایستگاه های پمپاژ مد نظر قرار داده ایم تا مشکلات فاضلاب حداقل بیش از ۵۰ درصد حل شود و کاهش پیدا کند.

مدیر امور آبفا منطقه آبادان، از نیاز این شهرستان به ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب خبر داد و خاطر نشان کرد: با پرداخت اعتبار ۴ هزار میلیارد ریالی حدود ۳۰ درصد نیاز شهرستان رفع می شود، لذا نیاز است تا پیگیری های فراوانی صورت گیرد و مبالغ بیشتری به این شهرستان تخصیص یابد. در راستای اجرای پروژه مورد تفاهم با بانک صادرات برگزاری مناقصات در دستور کار قرار گرفته و کارهای اجرایی که می بایست انجام شوند را مشخص کرده ایم، همچنین هزینه کارشناسی از طریق شرکت آب و فاضلاب خوزستان به حساب این بانک واریز شده است و اکنون در انتظار تائید نهایی برای واریز مرحله به مرحله این اعتبار تخصیص داده شده با نظارت خودشان هستیم.

وی عنوان کرد: مناقصات مربوط به این پروژه به صورت عمومی و از طریق سامانه ستاد بارگذاری و مقرر شده طی ۳ مرحله این پیمان به بخش خصوصی واگذار شود. اکنون در حال بررسی هستند تا کار را با یک یا ۳ پیمانکار آغاز کنند. اجرای این عملیات از ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می برد. در سطح شهرستان ۴۵ ایستگاه پمپاژ وجود دارد که با اجرای این پروژه ظرفیت ایستگاه های اصلی و مادر پمپاژ فاضلاب مانند شطیط که حدود ۶۰ درصد از فاضلاب آبادان را جمع می کند افزایش ظرفیت خواهد داشت و در زمان بارندگی نیز سرعت دفع بیشتر و میزان آب گرفتگی ها کمتر می شود‌.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اجرای توسعه شبکه آب در منطقه امیر آباد نیز اشاره کرد و بیان داشت: این عملیات توسط منطقه آزاد اروند با نظارت شرکت آب و فاضلاب خوزستان اجرایی شده که ۴۰ کیلومتر از شبکه توزیع در مدار بهره برداری قرار گرفته و با پیگیری ها ۶۰۰ متر خط اصلی آن نیز طی ۴۵ روز اجرا و تا فردا وارد مدار بهره برداری می شود. با اتمام این طرح پس از اتصال به خط اصلی مشکل کمبود آب منطقه امیر آباد برای همیشه برطرف و مرتفع خواهد شد.

مهرانفر اتمام پروژه مدول دوم تصفیه خانه طرح جامع را پایان شهریور ماه عنوان کرد و گفت: با وارد مدار شدن این پروژه آب هم از لحاظ کیفی بهتر می شود و کمبود آب شهرستان برای همیشه مرتفع خواهد شد که حدود ۲۰ هزار متر مکعب آب به ظرفیت تولید روزانه اضافه می شود.

وی با بیان اینکه دفع آب های سطحی بر عهده آب و فاضلاب نیست، تاکید کرد: در سطح شهرستان آبادان حدود ۳۵۰ کیلومتر کانال دفع آب های سطحی وجود دارد که نیازمند ۸۰۰ کیلومتر است. البته الباقی این شبکه در طرح های بافت فرسوده دیده شده و مقرر است تا از طریق شهرداران این موضوع پیگیری و اعتباراتی هم تخصیص داده شود. در زمان بارندگی شبکه فاضلاب توان دفع این حجم از آب سطحی را ندارد و موجب گرفتگی آب در سطح خیابان ها می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان در بخش دیگر از سخنان خود از وجود ۳ دستگاه جنتکس در این منطقه خبر داد و تصریح کرد: یکی از این دستگاه های جنتکس ها اکنون به صورت کامل فعال است اما دو دستگاه دیگر فعال ولی فرسوده هستند. خوشبختانه در اعتبارات جدید فاینانس مقرر شده اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال جهت خرید یک دستگاه نو که متعلق به آبادان باشد اختصاص یابد.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=31366

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *