امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲

شناسه خبر:

هشدار نسبت به استفاده از قارچ های سمی و خودرو در دزفول و برخی مناطق شمال خوزستان

jonoobfardanews.ir
کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به خطر قارچ‌های سمی که بسیار به قارچ های خوراکی شبیه هستند و در دزفول و برخی مناطق شمال خوزستان می رویند هشدار داد.

به گزارش جنوب فردا الناز بهروز گفت: مصرف قارچ‌های خودرو و سمی سبب بروز عوارض نارسایی کبد، بستری شدن در بیمارستان‌ها و در برخی موارد نیز منجر به مرگ می‌شوند، بطوریکه ۶ ماه اول امسال ۷۹۷ نفر از هموطنانمان به دلیل مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده بودند.

وی این آمار را نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور دانست و افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی فقط بر اساس خصوصیات ظاهری مانند؛ شکل، رنگ، بو، قوام و مزه کاری مشکل است و امکانپذیر نیست، بنابراین متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی می‌توانند آن‌ها را شناسایی و تفکیک کنند.

به گفته بهروز؛ برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ و همچنین مصرف آن به وسیله پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی معیار علمی و صحیحی برای سمی نبودن این محصول نیست

کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌گوید: با توجه به موارد گفته شده باید از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، به ویژه درختان خشک می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای که افراد بومی آن‌ها را جمع آوری می‌کنند، خودداری کرد، زیرا برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماده سازی غذا اعم از کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی بر تهیه قارچ از مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز خریداری و مصرف تاکید و عنوان کرد: در صورتیکه فردی قارچ سمی مصرف کرد، باید به سرعت به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود تا امکان درمان موفقیت آمیز را تفزایش داد.

به گفته بهروز؛ هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود و اگر باقیمانده قارچ مصرف شده به کادر پزشکی تحویل داده شود، درمان و نجات فرد مسموم موفقیت آمیزتر خواهد بود.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=35850

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *