امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۷

شناسه خبر:

عراق واردات آبزیان از مرزهای خوزستان را متوقف کرده است

jonoobfardanews.ir
مدیرکل شیلات خوزستان با اعلام این خبر که صادرات آبزیان به کشور عراق از سمت مرزهای خوزستان به دلیل کرونا متوقف شده است گفت : از سوی مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم.

به گزارش جنوب فردا فتح الله ابوعلی شامگاه سه‌شنبه در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات صادرات ، بازاریابی و فروش ماهیان گرمابی در شیلات خوزستان ، کاهش شدید صادرات آبزیان را چالش اصلی تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: برای ازسرگیری صادرات آبزیان پرورشی از طریق مرزهای تجاری چذابه و شلمچه رایزنی‌هایی با استاندارخوزستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انجام شده است و قرار است کمیسیون کشاورزی مجلس به این مساله ورود کند.

صادرات آبزیان پرورشی خوزستان همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف شد ولی با وجود بازگشایی مرزهای چذابه و شلمچه ، صادرات آبزیان از سوی عراق متوقف مسکوت ماند  و به رغم پیگیری‌های مسوولان محلی و اتاق بازرگانی اهواز هنوز گره صادرات آبزیان از مرزهای تجاری خوزستان باز نشده است.

پارسال حدود ۳۰هزار تن آبزیان پرورشی خوزستان از ۲ مرز شلمچه و چذابه به عراق صادر شد. هم اکنون پرورش دهندگان آبزیان خوزستانی ناچار هستند فراورده خود را با هزینه‌های زیاد از طریق مرزهای پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان و درمحدوده اقلیم کردستان عراق که منع صادرات وجود ندارد صادر کنند.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه از پیگیری اخذ موافقت حفاظت محیط زیست استان برای تغییر گونه‌های پرورشی و جایگزین نمودن گونه های جدید ماهی از جمله تیلاپیا و کپورماهیان هندی خبرداد.

ابوعلی اظهار داشت: این دو گونه آبزی ، بازار پسندی و امکان فراوری و صادرات بسیار بالایی دارند و  با استفاده از تکنیکهای اصلاح نژاد و علم ژنتیک می‌توان همه عوامل مهاجم را حذف کرد و ماهیان مرغوب و با کیفیت را به دست مصرف کنندگان رساند.

وی گفت:به دنبال اخذ موافقت محیط زیست استان برای تغییر گونه های پرورشی و جایگزین نمودن گونه‌های جدید ماهی از جمله سی باس، تیلاپیا و کپورماهیان‌هندی با هدف تنوع سازی تولیدات آبزی ، افزایش درآمد پرورش دهندگان و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی استان هستیم.

ابوعلی نیازسنجی بازار و شناسایی ذائقه مردم را در فراوری و طبخ غذاهای شیلاتی مهم توصیف کرد و گفت: نباید همه تمرکز پرورش دهندگان  بر روی کپورماهیان باشد در حالی که ماهیان لذیذ و خوشمزه ای وجود دارد که هنوز معرفی نشده‌اند.

وی بیان داشت:فرهنگ سازی و بالا بردن سرانه مصرف آبزیان از طریق رسانه‌ها ، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه ها، فضای مجازی و بیلبوردهای سطح شهر درحال پیگیری است.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه همچنین خواستار، ارتقای دانش فنی تولید و بهینه سازی کارخانه‌های فرآوری استان و بهبود روش‌های بازاریابی محصولات از طریق اتحادیه‌های آبزی پروری شد.

در این نشست اعضای اتحادیه های آبزی پروران استان ، مشکلات خود در زمینه گرانی نهاده‌های آبزی ، افزایش هزینه‌های تولید و توقف صادرات آبزیان پرورشی از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه بیان کردند.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=26588

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *