امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۴

گزارشی از مانع تراشی دلالان در مسیر ترخیص خودروهای اروندی؛

چوب دلالان لای چرخ خودروهای اروندی/ تلاش نافرجام در دور زدن قانون

jonoobfardanews.ir
در حالی که مالکان و صاحبان خودروهای اروندی به راحتی می توانند بخش اعظم تشریفات لازم برای اخذ پلاک گذر موقت را از طریق سامانه گمرک و یا اپلیکیشن موبایلی انجام دهند اما دلالان و ترخیص کارنماها با اعمال فشار، فریب مالکان (اخذ مبالغ هنگفت) و سرکیسه کردن آنها قصد دارند تا به قیمت نجومی از نمد تعویض پلاک خودروهای اروندی برای خود کلاهی درست آن کنند.

با چرخی در سطح شهر متوجه تابلوهای عریض و طویل رنگی برای تبلیغات انجام امور ترخیص خودروهای اروندی می شویم در حالی که اکثرا مجوز ندارند.

همچنین افرادی با حضور در محل شماره گذاری پلاک گمرک خرمشهر یا نشر پیام های غیرواقعی در فضای مجازی به دنبال تبلیغات دروغین آن هم در سطح گسترده هستند که با فریب افکار عمومی به اهداف خود دست پیدا کنند.

این روزها که فناوری در تمام عرصه ها به کمک آمده دیگر نیاز نیست مثل چند وقت قبل ساعت های طولانی آن هم زیر برق نور آفتاب و گرمای طاقت فرسای خوزستان برای تعویض پلاک خودرو مقابل مرکز تعویض پلاک صف کشید یا برای تشکیل پرونده در سالن های سرپوشیده همراه با بوی نامطبوع به انتظار ایستاد، متقاضیان اخذ پلاک گذر موقت تنها با نصب نرم افزار web.wemessenger.ir و یا ورود به سامانه جامع امور گمرکی به راحتی و با صرف کمترین زمان و هزینه می توانند درخواست خود را ثبت کنند؛ بعد از ثبت نام غیر حضوری متقضایان تنها برای ارزیابی خودرو به گمرک مراجعه و در کوتاه ترین زمان ممکن به سادگی آب خوردن پروانه نهایی تعویض پلاک را دریافت کنند.

هرچند که گمرک، منطقه آزاد، استانداری خوزستان و دیگر دستگاه های مربوطه به وظایف خود عمل می کنند اما متأسفانه در این میان دلالان و ترخیص کارنماها با موش دواندن در فرآیند کاری تعویض پلاک خودروهای اروندی، ایجاد تحریکات و موج سواری خود با گمراه کردن و سیاه نمایی نزد نمایندگان و سایر مسئولان سعی دارند تا با سرکیسه کردن مالکان خودروهای اروندی از این نمد کلاهی برای خود درست کنند؛ آنها با تبلیغات گسترده و دروغین، فریب مالکان خودروهای اروندی، اعمال فشار به گمرک، جنجال آفرینی و جوسازی پول های باد آورده ای را به جیب بزنند.

در ایامی که کشور درگیر ویروس تاج به سر کرونا یا همان کووید ۱۹ است، ترخیص کارنماها ‌و دلالان بدون مجوز فعالیت از گمرک یا منطقه آزاد و حتی نداشتن مالیات بر درآمد می خواهند پول هایی را به جیب بزنند که هیچ گونه مشروعیت قانونی و شرعی ندارد و مصداق واقعی و تمام عیار کلاهبرداری و کسب درآمد از راه نامشروع است.

هیچ عقل سلیمی نه می پذیرد و نه تجویز می کند که مالکان خودروهای اروندی (اکنون به دلیل افزایش نرخ ارز به ویژه دلار قیمت های گزافی دارند) ندیده و نشناخته و بدون هیچ گونه شناختی خودروهای گران قیمت خود را به افرادی بسپارند که صلاحیت لازم را برای انجام کاری که در آن تخصص ندارند.

همچنان که مسبوق به سابقه است در صورت انجام این کار تبعات مختلفی دامنگیر مالکان خودروهای اروندی خواهد شد؛ پلاک تقلبی، جعل سند، سرقت خودرو و هزار و یک اتفاق دیگر تبعاتی است که می تواند در انتظار مالکانی باشد که بدون هیچ گونه شناختی خودروهای گران قیمت را در اختیار افراد فاقد صلاحیت و دلال (ترخیص کار) قرار می دهند.

با اینکه منطقه آزاد اروند و مردم خرمشهر دارنده امتیاز اصلی این کار و حتی شروع کننده بوده اند اما هرچه تجمع و فشار به مردم بیشتر شود، متقابلا جیب این دلالان بیشتر پر می شود؛ چرا وقتی که می توان میزان حضور و پرداخت هزینه ها را کاهش داد نباید از این امتیاز به خوبی استفاده کنند.

اما مشکلی که مالکان خودروهای اروندی جدیدا با آن مواجه هستند این است که پلاک خودرو به خرمشهر داده نمی شود و مالکان بعد از دریافت پروانه در گرمای طاقت فرسای خوزستان، شرایط خطرناک کرونا و در زمان گرانی نرخ سوخت با به جان خریدن همه این خطرات به راهور اهواز مراجعه می کنند‌؛ نبود پلاک در خرمشهر در حیطه اختیارات و وظایف گمرک نیست و این کار باید از سوی راهور انجام شود.

این در حالی است که تا همین چند ماه قبل به آنها پلاک داده می شد و جدیدا باید پس از انجام تشریفات گمرکی و گرفتن پروانه کار و زندگی خود را تعطیل و برای دریافت پلاک گذر موقت به راهور استان واقع در شهر اهواز مراجعه کنند که آن هم معلوم نیست پلاک به آنها تعلق می گیرد.

گمرک بر اساس قوانین نسبت به صدور پروانه اقدام می کند ولی نصب پلاک برای خروج از سرزمین از جمله وظایف ذاتی راهور است.

لیلا احمدی که مالک یک خودروی اروندی شاسی بلند است با تقدیر از تسهیل شرایط صدور پروانه خودرو می گوید: خوبی این کار این است که نه معطل می شویم و نه وقتمان گرفته می شود.

او ادامه می دهد: پروانه خودروی اروندی خودم را در کوتاه ترین زمان ممکن و در کمتر از ۴۰ دقیقه گرفتم و اصلا هم معطل نشدم.

این شهروند اهوازی می گوید: انجام همه کارها توسط یک نهاد و یک متولی مانع سردرگمی و بلاتکلیفی مردم می شود و دست دلالان را کوتاه می کند؛ همچنین از نظر مالی به نفع جیب مردم بوده و هزینه های اضافه را کاهش می دهد.

احمدی در پایان تصریح می کند: من برای ترخیص خودروس اروندی و صدور پروانه خودرو به هیچ عنوان به دلالان اعتماد نمی کنم و خودم کارم را انجام می دهم چون هیچ اعتماد و اعتباری به حرف دلالان نیست و احتمال هر نوع سوءاستفاده ای وجود دارد، علاوه بر این هدف آنها سرکیسه کردن و فریب دادن مردم است.

امیر حمیدی یکی دیگر از مالکان خودروهای اروندی است که از انجام بخشی از اقدامات صدور پروانه خودروهای اروندی به صورت غیر حضوری راضی و معتقد است که مسئولان خیال آنها را راحت و دست دلالان را کوتاه کرده است.

او تأکید می کند: وقتی خودم می توانم کار صدور پروانه خودرو را انجام دهم چرا باید چنین کاری را آن هم با هزینه گزاف یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به دلالی بسپارم که هیچ اعتمادی هم به او ندارم.

پاسخ راهور

رئیس پلیس راهور خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر با رد این سخن می گوید: اصلا چنین چیزی نیست و روزانه هر تعداد پلاک که مورد نیاز باشد و مالکان خودروهای اروندی درخواست بدهند به آنها داده می شود.

سرهنگ منصور جمشیدی صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد: مالکان خودروهای اروندی یا سایر مناطق خوزستان درصورتی که تقاضای پلاک گذر موقت، تعویض پلاک و یا پلاک دائمی را داشته باشند، راهور پلاک را برای آنها صادر می کند و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

او البته یک استثناء ‌را به این قانون وارد می کند و یادآور می شود: اگر فرد دارنده خودرو مالک اصلی آن نباشد در این صورت مالک اصلی که خودرو به نام اوست باید برای گرفتن پلاک و یا تغییر آن با در دست داشتن مدارک هویتی خودرو به پلیس راهور مراجعه و پس از انجام روال های قانونی پلاک برای مالک اصلی خودرو صادر می شود.

رئیس پلیس راهور خوزستان می افزاید: کار تعویض و تغییر پلاک و یا صدور پلاک گذر موقت به صورت همزمان در اهواز و منطقه آزاد انجام می شود.
سرهنگ جمشیدی تأکید می کند: افراد ساکن در منطقه آزاد برای گرفتن پلاک خودروی اروندی خود نیازی به مراجعه به اهواز ندارند‌ و می توانند کار خود را در همان شهر خود انجام دهند و اتفاقا برخی می گویند که برای گرفتن پلاک خودروی اروندی باید از اهواز به منطقه آزاد مراجعه کنند.

پاسخ گمرک

طبق گفته ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز فرایند صدور پروانه برای خودروهای اروندی در کمترین زمان ممکن انجام می شود و تنها برای تحویل مدارک خودرو نیاز به مراجعه حضوری است.

غلامرضا بلوطی میرزا ادامه می دهد: به دلیل اینکه بخش زیادی از ساکنان اهواز مالکان خودروهای اروندی هستند و مراجعه آنها به منطقه آزاد اروند به دلیل بُعد مسافت، گرانی نرخ سوخت، گرمای بالای هوا و همچنین خطر ابتلا به کرونا در صورت سفر مقرون به صرفه نیست، بنابراین گمرک اهواز برای تسهیل شرایط و رفاه حال مالکان خودروهای اروندی نسبت به صدور پروانه ترخیص خودروهای اروندی اقدام می‌کند.

همچنین در فضای مجازی در روزهای اخیر شایعه ای دست به دست می چرخید که این کار گمرک موجب اخلال در کار گمرک خرمشهر شده و مالکان خودروهای اروندی که ساکن منطقه آزاد اروند هستند باید برای دریافت پروانه خودروی خود مسیر منطقه اروند را تا اهواز برای گرفتن پر‌وانه خودرو گز کنند و این کار در سرزمین اصلی خودروهای اروندی انجام نمی شود.

ناظر گمرکات خوزستان با تکذیب این شایعه تأکید می کند: چنین شایعه ای اصلا صحت ندارد و در گمرک خرمشهر نیز کار صدور پروانه خودرو انجام می شود و مالکان خودروهای اروندی ساکن خرمشهر می توانند به راحتی و با مراجعه به گمرک شهر مذکور پروانه خودروی خود را دریافت کنند‌.

حرف آخر

صدور مصوبه افزایش شعاع تردد خودروهای اروندی در سراسر خوزستان توسط عبدالحسین مقتدایی استاندار سابق خوزستان یکی از ابتکارهای ماندگار و خوب بری خوزستان و خوزستانی ها بود که موجب افزایش رقابت و دادن حق انتخاب واقعی به مشتریان برای داشتن یک خودروی خوب و با کیفیت بود.

از طرفی اقدام گمرک در صدور پروانه خودرو به صورت غیر حضوری و الکترونیکی کاری مهم در راستای توجه به حقوق مشتریان و تکریم ارباب رجوع است اما اقدام دلالان و واسطه‌ها برای تحت فشار گذاشتن گمرک و دخالت به ضرب و زور برای انجام کاری که به سادگی توسط مالکان خودروهای اروندی هم قابل انجام است کاری غیر قانونی و در خلاء حضور و ضعف نظارت قانونی نهادهای نظارتی انجام می شود.

نهادهای نظارتی، دستگاه های امنیتی و حتی حوزه های مالیاتی باید با ورود سریع و بدون مماشات دست دلالان را از چرخه صدور پروانه خودرو کوتاه کنند که این کار نیازمند هماهنگی بین بخشی است؛ باید نظارت لازم بر درآمدهای خاکستری این افراد انجام شود تا عدالت در توزیع ثروت محقق شود.

از طرفی در کنار این کار باید با آموزش به مالکان خودروهای اروندی فضا را برای سوءاستفاده واسطه ها ناامن کرد.

وقتی در سرزمین مادری خودروهای اروندی یعنی منطقه آزاد اروند می توان خدمات پلاک گذاری را انجام داد، چرا باید در شرایط حساس اخیر که کرونا ویروس ایجاد کرده هزینه های گزافی را به مالکان خودروهای اروندی تحمیل و جان آنها را به خطر انداخت.

در حال حاضر صدور پروانه و مجوزهای لازم از سوی گمرک و منطقه آزاد اروند انجام می شود ولی پلاک گذاری راهور برای منطقه آزاد اروند انجام نمی شود؛ در عین حال متأسفانه همان افراد معلوم الحال و موج سوار با فرافکنی برای سایر سازمان ها به دروغ اعلام کردند که کار انتقال سند خودروهای اروندی صرفا در اهواز متمرکز شده که با درنظر داشتن نسبت فراوانی خودروهای اروندی انجام این کار در اهواز هیچ ضدیتی با منافع منطقه آزاد اروند ایجاد نمی کند.

وقتی انجام کاری در دو شهر با شرایط یکسان امکان پذیر باشد نباید به جای استفاده از این مزیت افرادی معلوم الحال آن را به یک مشکل چالش برانگیز تبدیل کنند؛ آنها نباید با تفرقه افکنی بین مردم چند شهر آن هم صرفا برای منفعت طلبی شخصی و نه از سر خیرخواهی جلوی این خدمات رسانی های مفید را بگیرند.

در نهایت وقتی گمرک با تعریف یک سامانه به کاهش چشگمیر هزینه و زمان مردم کمک کرده باید دلالانی که از شرایط سوءاستفاده می کنند را رسوا و همه مقصران شناسایی، معرفی و با آنها برخورد لازم صورت بگیرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=22678

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *