امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۹

شناسه خبر:

اندر مواهب و محاسن کتاب و کتاب خوانی

jonoobfardanews.ir

– به نام خالق افسانه ی هستی.

اندر مواهب و محاسن کتاب و کتاب خوانی

– چندی پیش، در پی تحقیقی درباره ی اهمیت کتاب و کتاب خوانی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، به نوشتاری کوتاه برخوردم که مرا به تفکری عمیق و ژرف ، وادار نمود.
– دانشجویی، اهل کشور افغانستان، که در یکی از کشورهای اروپایی ( اسکاندیناوی)، مشغول به تحصیل بود. از استادش ، پرسید:
که ای استاد، مردم و کشور ما، چه زمانی به درجه ی فرهنگ مداری و توسعه یافتگی شما، می رسند.و دست میابند؟
استاد گفت: هرگاه ، در کشور شما و همه ی کشورهای جهان سوم، از هر ده نفر ، پنج نفر از آنان، روزی ده صفحه ، کتاب بخوانند.و یا روزی ده دقیقه ، مطالعه نمایند.یعنی در حدود نیمی از افراد جامعه ، کتاب خوان بشوند.
به همین سادگی و روشنی…
شاید برخی از خوانندگان این نوشتار، از خود بپرسند. این موضوع، چه ربطی به توسعه یافتگی دارد؟
– آری عزیزانم، اتفاقا ارتباط مستقیم، دارد.
و ارتباط بین پیشرفت و توسعه یافتگی ، با فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، یک مقوله انکار نشدنی و کاملا علمی می باشد.حالا به جهت روشن شدن ابعاد فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، شرح مختصر و نمونه هایی روشن را بیان می نمایم.
– برپایه مطالعاتی که روان‌شناسان و جامعه شناسان، از سال‌ ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی، انجام‌ داده‌اند.با اثبات رسیده است : افرادی که *کتاب* می‌خوانند. بیشترین، قدرت همدلی با دیگران را دارند. و قابلیتی دارند با عنوان *تئوری ذهن*، که در کنار آن چه خود به آن اعتقاد دارند. می‌توانند. عقاید، نظرات و علائق دیگران را مدنظر قرار داده و درباره آن، قضاوت‌ نمایند.
– آن‌ها می‌توانند. بدون این‌که، عقاید دیگران را رد کنند یا از عقیده ی خودشان دست‌ بردارند. از شنیدن عقاید دیگران، لذت‌ ببرند.
– کتاب‌خواندن، تجربه‌ کردن زندگی دیگران، با چشم غیرواقعی است. یاد گرفتن این نکته که چطور بدون این‌که خودت در ماجرایی دخیل باشی، بتوانی،
دنیا را در چارچوب دیدگاه دیگری ببینی.
-کتاب‌خوان‌ها، به روح هزاران آدم و خرد جمعی همه این آدم‌ها ،دسترسی دارند. آن ها، چیزهایی دیده‌اند که، غیرکتاب‌خوان‌ها، امکان ندارد. از آن سر در بیاورند.
– تحقیق دیگری، در سال ۲۰۱۰ میلادی،ثابت‌کرده که هرچه‌قدر بیشتر، برای کودکان، کتاب بخوانیم، *تئوری ذهن* در آن ها، قوی‌تر می‌شود. و در نهایت، باعث‌ می‌شود. این بچه‌ها، عاقل‌تر شوند.با محیط پیرامون خود، بیشتر، انطباق پیدا کنند. و قدرت درک‌شان بالاتر برود.
– تجربه‌های قهرمانان داستان‌ه،ا تبدیل به تجربه‌های، خود خواننده‌ها می‌شود. خوانندگان کتاب‌ها، هزاران‌ بار، زندگی‌ می‌کنند. و از هر کدام از این تجربه‌ها، چیزی یاد می‌گیرند.
– تحقیقات دیگری، در دانشگاه *برکلی* نشان‌داده که، کتاب‌خواندن برای کودکان باعث می‌شود. آن ها، کلماتی را یاد بگیرند. که هرگز در مدرسه، به آن ها یاد نمی‌دهند.
– بهترین کاری که خواندن داستان‌ها با آدم‌ها می‌کند.
این است که کامل‌نبودن شخصیت‌ها ،باعث می‌شود. ذهن شما سعی‌کند. از ذهن دیگران، سر در بیاورد. این‌جور آدم‌ها، *توانایی همدلی*، پیدا می‌کنند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند. اما سعی‌می‌کنند ماجراها را از زاویه دید شما ببینند. و خودشان را بجای شما بگذارند .و سپس درباره ی شما، قضاوت عادلانه ایی داشته باشند.
قرار گذاشتن با آدم *اهل کتاب*، به قرار گذاشتن با هزاران‌ نفر می‌ماند. انگار که تجربه‌ای را که او با خواندن زندگی همه این آدم‌ها ،به‌دست‌آورده، در اختیار شما ،قرار دهد. انگار با یک *کاشف* یا یک فیلسوف، قرار گذاشته‌ باشید.
– کتاب خواندن، ذهن شما را تقویت می کند.روح شما را پرواز می دهد. *انگار* ، *سوار بر بال های خیال، پروازی زیبا و ماندگار را در ذهن خویش، ترسیم می کنید*.
*پرنده ی خیال را تا بی نهایت ، تا انتها و فراسوی زمان و مکان پرواز می دهید*
– پس نتیجه می گیریم که اگر در جامعه ایی،کتاب و کتاب خوانی، همه گیر و نهادینه گردد.و تعداد افراد کتاب خوان زیاد شود.آن جامعه ، جامعه ایی عاقل تر، هوشیارتر و فرهنگ مندتر، خواهد شد.و جهل و نادانی، کوچک و کوچک تر، می گردد.
– وقتی در جامعه ایی، اکثر افراد، کتاب خوان شدند.
*فهم درک و شعور* آن جامعه، بزرگ و بزرگتر می شود.
باید بدانیم، بفهمیم و درک نماییم که:،،،
*کتاب خوانی و فرهنگ، دو عنصر مهم ، کلیدی و رمز موفقیت کشور های پیشرفته و توسعه یافته بوده، هست و خواهد بود.*
التماس *مطالعه وتفکر*.
با تقدیم احترام.
*ابراهیم مکوندی (سکوت)، نهم آذر ماه نود ونه، اهواز.
یاحق.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=25590

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *