امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۲

جنوب فردا گزارش می دهد:

مورد عجیب گم شدن ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا در اهواز از شایعه تا واقعیت، سو تفاهمی که رنگ واقعیت گرفت

jonoobfardanews.ir
گم شدن ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا در خوزستان آن هم به شکل عجیب موردی بود که توسط سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در برنامه تلویزیونی شبکه خوزستان در پاسخ به پرسش مجری آن برنامه بیان شد. موردی که خیلی زود توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز یا صدور یک بیانیه تکذیب و رپ شد.

به گزارش خبرنگار جنوب فردا از اهواز، شایعه گم شدن ۱۱هزار نمونه تست کرونا در خوزستان که پیش از این در فضای مجازی دست به دست می چرخید یکی از پرسش هایی بود که در یک برنامه تلویزیونی سلماس خوزستان در شامگاه یکشنبه ۲۵ خرداد ماه امسال توسط مجری برنامه از سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز پرسیده شد.

سید محمد علوی که شامگاه یکشنبه به برنامه تلویزیونی سیمای خوزستان در رابطه با مباحث مربوط به کرونا دعوت شده بود در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی درباره ادعا و شایعه گم شدن نمونه ۱۱ هزار تست کرونا در خوزستان در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص مفقود شدن ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا از مجموع ۲۹ هزار نمونه گرفته شد ، گفت:ما در مراکز بهداشت نمونه می‌گیریم و برای آزمایشگاه‌ها ارسال می‌کنیم چرا که آزمایشگاه‌ها در اختیار ما نیست و ما فقط نمونه می‌گیریم.

وی افزود: آزمایشگاه‌ها تحت امر دانشگاه علوم پزشکی هستند ولی ما در دانشگاه یکپارچه نیستیم و واحدهای مختلفی مثل بهداشت، درمان، آموزش و… در دانشگاه فعال هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: ما خودمان در این موضوع مطالبه گر هستیم چرا که مردم برای دریافت جواب آزمایش سراغ ما می‌آیند و ما شرمنده آنها هستیم که نمی‌توانیم جواب آنها را بدهیم.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان برنامه که گفته بود یک ماه است تست داده و جواب آن را هنوز دریافت نکرده است، گفت: بله درست است.

به موازات تمام شدن این برنامه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پر شد از کلیپ ضبط شده برتامه تلویزیونی سیمای خوزستان و موج انتقادات ریز و درشت به دانشگاه علوم پزشکی اهواز روانه شد.

گم شدن چنین موردی آن هم در وضعیت قرمز خوزستان و شرایط حاد کرونا در استان و سانسور اعلام کردن آمار موارد مبتلایان به کرونا و فوتی ها در خوزستان و اعلام کلی به صورت انحصاری توسط سخنگوی وزارت بهداشت آنقدر عجیب و غیرقابل باور بود که موجب به راه افتادن موج انتقادی به سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز شد. خبر گم شدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در خوزستان حتی در خبرگزاری های خوزستان نیز به صورت فراوان یعنی دوشنبه ۲۶ خرداد ماه دانشگاه علوم پزشکی اهواز با صدور اطلاعیه ای این مسئله را تکذیب کرد‌ .

در بیانیه ای که توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارتباط با موضوع گم شدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در خوزستان چنین آمده است:

پیرو پخش فیلمی در بخش گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای خوزستان و ادعای مجری برنامه مبنی بر “مفقودی ۱۱ هزار نمونه از ۲۹ هزار نمونه آزمایش کرونا که در هفته های اخیر از مراجعه کنندگان به مراکز نمونه گیری در اهواز” به اطلاع مردم شریف استان میرساند:

ادعای مطرح شده در این برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است. در خصوص نمونه های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه های کروناویروس قابل ذکر است تا به حال تعداد ۵۰۳۴۲ عدد نمونه پذیرش شده که از این تعداد ۴۳۳۷۷ عدد آن پاسخ داده شده است. از تعداد ۶۹۶۵ نمونه باقیمانده نیز تعداد ۳۵۰۰ نمونه امروز ۲۶ خرداد پاسخ داده خواهد شد. مابقی نمونه ها به تعداد ۳۴۶۵ نمونه به دلیل برخی اشکالات در نمونه ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه گیری قابل آزمایش نبوده اند که از این افراد مجددا نمونه گیری شده است.

این تعداد تنها شش درصد کل نمونه ها می باشد درحالیکه تا ده درصد به عنوان نمونه های مخدوش در همه ی آزمایشگاه ها یک استاندارد و غیرقابل اجتناب است. شگفت آور آنکه این مساله بدیهی چگونه بزرگنمایی و تحریف و به سرعت در رسانه های مختلف و با عنوان کاملا کذب مفقود شدن نمونه ها پخش شده است.

همچنین لازم به ذکر است که گزارش کامل وضعیت آمار و اطلاعات مربوط به بیماران کرونا، بصورت روزانه در اختیار دستگاه های امنیتی و نظارتی استان قرار داده میشود و وزارت بهداشت نیز بصورت آنلاین این موارد را مورد بررسی قرار میدهد. شایسته ذکر است استان خوزستان در موضوع نمونه گیری از موارد مشکوک به کرونا در رتبه دوم کشور قرار دارد و تلاش کادر بهداشت و درمان استان بویژه پرسنل پرتلاش آزمایشگاهی برای بیماریابی سریع به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا با تمام توان ادامه خواهد داشت و متاثر از اقدامات ناجوانمردانه و غیرواقع قرار نخواهد گرفت.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که مجری برنامه مذکور به عنوان سند اظهارات نادرست خود، به جلسه مورخ ۱۴ خرداد در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره کرده در حالیکه در جلسه مورد اشاره به هیچ عنوان مباحث مربوط به آزمایشگاه ها مطرح نگردیده بلکه موضوع اصلی جلسه مذکور، رسیدگی به وضعیت محل های نمونه گیری بوده است.

به نظر میرسد؛ مطرح کردن چنین ادعاهای کذبی در یک برنامه زنده آن هم از طریق رسانه ملی که می‌بایست محل انتشار اطلاعات موثق باشد، تنها باعث تشویش اذهان عمومی، ایجاد نگرانی میان مردم و انداختن آب در آسیاب دشمنان قسم خورده نظام و تهیه خوراک برای رسانه های معاند و در ادامه سناریوهای چند روز گذشته در جهت تخریب روحیه مسئولین و مدافعان سلامت مردم است که در ماه های گذشته مخلصانه در حال جانفشانی و مراقبت از بیماران هستند و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود از نیروهای خدوم حوزه بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا تقدیر به عمل آوردند.

در پایان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حق خود را برای پیگیری قضایی موارد اتهامی مطرح شده در این برنامه که با هدف تشویش اذهان عمومی و به صورت غیرواقعی مطرح شده است، محفوظ میداند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این بیانیه درباره علت تأخیر در اعلام نتایج نهایی نمونه تست کرونا در اهواز گفته است: در خصوص نمونه های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه های کروناویروس قابل ذکر است تا به حال تعداد ۵۰۳۴۲ عدد نمونه پذیرش شده که از این تعداد ۴۳۳۷۷ عدد آن پاسخ داده شده است. از تعداد ۶۹۶۵ نمونه باقیمانده نیز تعداد ۳۵۰۰ نمونه امروز ۲۶ خرداد پاسخ داده خواهد شد.

مابقی نمونه ها به تعداد ۳۴۶۵ نمونه به دلیل برخی اشکالات در نمونه ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه گیری قابل آزمایش نبوده اند که از این افراد مجددا نمونه گیری شده است. این تعداد تنها شش درصد کل نمونه ها می باشد درحالیکه تا ده درصد به عنوان نمونه های مخدوش در همه ی آزمایشگاه ها یک استاندارد و غیرقابل اجتناب است.

در بیانیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین عامل و علت اصلی تأخیر طولانی مدت در اعلام نتایج نهایی نمونه آزمایش کرونا به برخی متقاضیان مشخص شده است. «عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه گیری» علت اصلی تأخیر در اعلام نتایج نهایی نمونه تست کرونا در اهواز بوده است.

در همین حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار جنوب فردا اظهار کرد:تاکنون ۵۰ هزار و ۳۴۲ نمونه تست در استان خوزستان گرفته شده که ۳۴۶۵ نمونه تست به دلیل برخی اشکالات تکنیکی در نمونه گیری قابل آزمایش نبوده و باید مجدد تست انجام شود.

فرهاد ابول نژادیان با بیان این که ادعای مجری صدا و سیمای خوزستان کاملا کذب است، افزود: این موضوع از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز منتشر نشده بلکه سوال مجری صداو سیما بوده که از وی پرسیده است.

او با بیان این که به اینکه این میزان تست که باید مجدد انجام شود تنها ۶ درصد کل تست‌هاست، تصریح کرد: در همه آزمایشگاهها تا ۱۰ درصد ممکن است اشتباه صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ما ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تست را در روز انجام می‌دهیم.

ابول نژادیان تصریح کرد: ما این موضوع مطرح شده از سوی مجری صداو سیما خوزستان را از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم و اگر مجری صداو سیما مستنداتی در خصوص ادعای مطرح شده درباره مفقود شدن تستها دارد در مراجع ذیصلاح ارائه کند.

او گفت: روزانه گزارش و آمار نمونه گیری خود را به مراکز نظارتی و وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم و استان خوزستان در خصوص نمونه گیری از موارد مشکوک، رتبه دوم کشور را داراست.

آنچه در جریان ماجرای گم شدن ادعایی ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در اهواز بیان و موجب ایجاد یک موج منفی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ایجاد علامت سوال پر رنگ در افکار عمومی شد شاید یک سوءتفاهم و یا عدم دسترسی به منابع معتبر اطلاعاتی باشد اما این شایعه که یک تهدید در شرایط حساس کنونی به حساب می آید با اعلام مجدد آواز مبتلایان به کرونا و موارد فوتی در خوزستان می تواند اعتماد از دست رفته خوزستانی ها را به جوی برگرداند. علاوه بر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید فکر اساسی و چاره عاجلی برای تسریع در اعلام نتایج نهایی نمونه آزمایش کرونا به متقاضیان باشند.

این مورد یک حق برای متقاضیان و یک وظیفه و تکلیف برای مسئولان علوم پزشکی اهواز است زیرا تأخیر در اعلام نتایج نهایی آزمایش کرونا تبعات جبران ناپذیری دارد. علاوه بر این، این مورد مثل عدم اعلام آمار مبتلایان به کرونا و موارد فوتی نیست که وزارت بهداشت بخواهد درباره آن تصمیم گیری کند . هیچ کوتاهی و قصور و عذر و بهانه ای از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه به هیچ عنوان پذیرفتی نیست چون با جان و سلامت مردم سروکار دارد.

گزارش: مهدی ربیع

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=22811

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *