امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۷

شناسه خبر:

اجرای طرح شهر نی در تالاب بین المللی شادگان

jonoobfardanews.ir
پس از گذشت یکسال از حضور رئیس جمهور در تالاب بین المللی شادگان و دستور وی مبنی بر تدوین و اجرای سند توسعه آن، اکنون عملیات اجرایی ایجاد "شهر نی" در این تالاب براساس فاز نخست این سند آغاز شد.
رئیس جمهور دولت سیزدهم، ۸ اردیبهشت پارسال از تالاب بین المللی شادگان بازدید کرد؛ وی در این بازدید در جمع مردم شادگان حضور یافت و بر حفظ و نگهداری و همچنین استفاده از این سرمایه طبیعی به منظور رونق اقتصاد گردشگری و دریایی ساکنان این منطقه به عنوان مسائل مد نظر دولت مردمی در سفر به استان خوزستان تاکید کرد.
حجت الاسلام رئیسی همچنین با تاکید بر ضرورت طراحی راهبرد توسعه گردشگری و اقتصاد دریایی این منطقه به مسئولان استانی برای تهیه سند توسعه تالاب شادگان با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی این منطقه دستور داد.
از دستور رئیس جمهور ۱۱ ماه می‌گذرد که در طول این مدت دستگاه‌های متولی سند، همچون اداره‌های کل حفاظت محیط زیست خوزستان و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پس از نشست‌ها و بازدید‌های مختلف این سند را تدوین و آماده اجرا کردند.
داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص روند اجرایی این سند گفت: در حال حاضر اجرای “شهر نی” به عنوان فاز نخست سند توسعه تالاب شادگان وارد مرحله اجرایی شده است.
وی افزود: این سند به منظور تامین اعتبار از طرف نهاد ریاست جمهوری به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده برخی موارد مربوط به حوزه گردشگری و صنایع آن نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی اصلاح شده است و در حال حاضر در انتظار تامین اعتبار است.
میرشکار درخصوص میزان اعتبار این سند می‌گوید: در مرحله نخست ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه محیط زیست در نظر گرفته شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه پیش از تامین اعتبار، کار اجرایی سند در تالاب شادگان با همت دستگاه‌های مربوطه آغاز شده است، ادامه داد: نشست‌های مختلفی با اداره کل میراث فرهنگی استان پیرامون اجرای سند برگزار شده و همچنین با اداره میراث فرهنگی شهرستان شادگان از چندین منطقه در تالاب شادگان بازدید به عمل آمده است که به یاری خداوند در مرحله نخست عملیات اجرایی “شهر نی” آغاز شده است.
وی اضافه کرد: در شهر نی مکان‌های مورد نظر در برخی جزایر تالاب انتخاب شده است و قرار است با مصالح سازگار با محیط تالاب کار انجام شود.
براساس این گزارش تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از ۳ تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رود‌های کارون و جراحی و همچنین جزر و مد‌های خلیج فارس تغذیه می‌شود.
این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد و همچنین از جنوب درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد.
این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط زیست است که به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان معروف است. همچنین این تالاب در سال ۱۳۵۴ شمسی در یونسکو به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=44932

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *