امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳

۱ محیط بان برای ۶ هزار هکتار مناطق حفاظت شده خوزستان‌:

جهان یک به یک، ایران یک به شش

jonoobfardanews.ir

اهواز- تعداد محیط بانان خوزستانی با مناطق حفاطت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان متناسب نیست و به ازای هر ۶ هزار هکتار فقط یک محیط بان وجود دارد. این در حالی است که این عدد در جهان یک محیط بان به ازای هر یک هزار هکتار مناطق حفاظت شده است.

گستردگی مناطق حفاظت شده از یک سو و کمبود محیط بان برای حفاظت و مراقبت از آنها و مقابله با شکارچیان غیر مجاز و غیرقانونی یکی از چالش های سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است‌‌. طبق گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان یک محیط بان به ازای هر ۶ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده تحت نظر سازمان حفاظت از محیط زیست وجود دارد. این یعنی هیچ تناسبی بین این دو شاخص وجود ندارد و ما از شاخص ها و استانداردهای جهانی در این زمینه بسیار عقب هستیم.

سید داوود میر شکار که این روزها ردای مدیریت محیط زیست خوزستان را بر تن دارد می گوید که که یکی از مشکلات محیط زیست در ایران و خوزستان این است که هیچ تناسب استانداردی بین تعداد محیط بانان و مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست وجود ندارد و متاسفانه نمی توانیم به شکل موثر از این مناطق حفاظت کنیم.

شاخص جهانی نسبت محیط بان به مناطق حفاظت شده یک محیط بان به ازای هر هزار هکتار است اما در خوزستان این نسبت یک محیط بان به ازای هر ۶ هزار هکتار است. این یعنی هر یک محیط بان خوزستانی باید از ۶ هزار هکتار مناطق حفاظت شده مراقبت کند. چیزی که روی کاغذ شاید ممکن باشد اما در عمل شدنی نیست‌. و این فضا را برای جولان و سو استفاده شکارچیان غیر مجاز فراهم می کند.

او با لحنی آرام و شمرده صحبت می کند اما سرش را به نشانه تاسف تکان می دهد و می گوید که تجهیزات و امکانات ما با مسئولیت های ما همخوانی ندارد.

«میر» محیط زیست خوزستان که نام خانوادگی او با محیط زیست و شکار هم تناسب دارد این طور به صحبت های خود ادامه می دهد که در دولت سیزدهم و حضور سلاجقه در رأس سازمان محیط زیست کشور اعتباراتی برای رفع این کمبود و افزایش امکانات و تجهیزات محیط بانان تخصیص داده شده است.

بسیاری از امکانات و تجهیزات محیط بانان از جمله خودروها و بی سیم های محیط بانی فرسوده و کهنه است آنقدر که رنگ رخساره آنها خبر از کهنگی آنها می دهد. آنها اردشان را بیخته اند و الک شان را آویخته اند و دیگر باید فکر بازنشستگی باشند.

تجهیزات و امکانات محیط زیست خوزستان البته قرار است نونوار شوند و لباس نو بپوشند‌. نو که آمد به بازار کهنه می شود دل آزار. حالا از یک طرف محیط بان هایی که مدت های زیادی را با این خودروها و بی سیم ها کار کرده اند دل شان برای آنها تنگ می شود و خودرو ها و بی سیم ها هم که موی خود را در راه حلی محیط زیست سفید کرده اند بغض کرده اند. اما دیگر وقت وقت جدایی است.

گزارش: مهدی ربیع

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=43488

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *