امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۱

شناسه خبر:

نقش‌آفرینی منطقه آزاد اروند در رونق تولیدبا مشارکت مردم و مقابله با تحریم‌ها/ریاض علی فرحانی ؛ کارشناس منطقه آزاد

رشد رونق تولید علاوه بر کمک به کشور برای عبور موفق از تحریم‌ها، گره‌گشای مسائلی چون اشتغال و مشکلات معیشتی نیز است؛ ایجاد حرکت در راستای دگرگونی در وضعیت تولید، ماموریتی است که‌ گاه تصمیمات قاطعانه و کلیدی در مدیریت اقتصادی را می‌طلبد. تصمیم‌گیری هوشمندانه و دقیق برای حمایت از تولید، افزایش مشارکت اقتصادی، فن‌آوری و ابتکارات صنعتی و سود‌آوری سرمایه‌گذاران خرد و کلان، راه برون‌رفت از وضعیت و شرایط بد اقتصادی است. در همین راستا رشد رونق تولید، توسعه صادرات و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی-تولیدی از اصلی‌ترین اهداف مناطق آزاد کشور محسوب می‌شوند. در این میان منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور و همچنین یکی از مناطق آزاد حائز اهمیت به لحاظ جایگاه و همچنین نیروی انسانی موجود در خود، نقش کلیدی و بسزایی را می‌تواند در امر رشد رونق تولید خصوصا در شرایط کنونی ایفا کند؛ وجود دو شهرک بزرگ صنعتی در دل اروند، تعدد اتاق‌های بازرگانی و وجود مرز مهم شلمچه و بندرهای مهم آبادان وخرمشهر همچنین هم‌مرزی با یکی از بزرگترین شرکای تجاری کنونی کشور یعنی عراق، نگاه‌های خاصی را به خود معطوف کرده است.

بانظر به اینکه سال‌جاری ازجانب مقام معظم رهبری سال رشد رونق تولید ومشارکت مردم معرفی شد، در منطقه آزاد اروند در جهت حمایت از تولید داخلی و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب، دیدگاه‌ها، رویکردها و برنامه‌های راهبردی خوبی در نظر گرفته شد‌. جهت اجرایی کردن این راهبردها، از واحدهای تولیدی حمایت و کارگروه‌های متشکل از نواحی صنعتی منطقه، معاونت سرمایه‌گذاری، مدیریت تولیدی و گمرک در جهت رسیدگی به وضعیت نیازمندی‌های مالی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ازجمله سرمایه در گردش و سرمایه میدانی درحال انجام است ؛ تا پس از برسی‌های لازم برای حل و فصل مشکلات اداری و گمرکی، با ایجاد کار گروه حقوقی از طریق مشاوره حقوقی و رفع مشکلات فی مابین واحدهای تولیدی و بانک اقدام لازم صورت پذیرد.

ایجاد بستری امن برای سرمایه‌گذاری در منطقه، جزء نکاتی است که برای واحدهای صنعتی و نگاه ویژه به صنایع کوچک موجود در منطقه از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره‌، ایجاد زیرساخت‌ها و بستر مناسب جهت ایجاد صنایع کوچک جدید، توجه ویژه و حمایت مضاعف از شرکت‌های دانش‌بنیان جزء راهبرد‌های اساسی اروند در بخش صنعت و تحقق رشد رونق تولید؛ اعطای مشوق‌های ویژه صادراتی جهت حمایت از تولیدات صادرات‌محور در منطقه، توجه و حمایت ویژه از محصولات صادرات‌گرا و توجه به بخش کشاورزی و شیلات با نگاه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و فله‌فروشی ازجمله راهبردهای‌های سازمان در بخش تولید و حمایت است.

نقش منطقه آزاد اروند در زمان تحریم و سیاست‌های منطقه در این دوران همگام با سیاست‌های ملی است و خارج از آن نیست. در بحث جذب سرمایه‌گذار و ایجاد محیط امن برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی همان سیاست‌های کشور اجرا خواهد شد . جذب حداکثری و دفع حداقلی جزء سیاست‌های لاینفک منطقه آزاد اروند است که خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در بخش تجارت‌، صنعت و گردشگری در حال مطالعه وانجام است ؛ برای مثال در بحث گردشگری، باتوجه به همجواری با کشور همسایه عراق روزانه نزدیک به ۲هزار گردشگر عراقی وارد منطقه آزاد اروند می‌شوند. در رابطه با جذب سرمایه‌گذار خارجی و به دور از هیاهوی تبلیغاتی برنامه‌های خوبی در دست اجراست .

فرهنگ‌سازی بازار سرمایه از طریق آموزش به شهروندان، تبلیغات، شناسایی بازار سرمایه جهت بالا بردن سطح آگاهی شهروندان و شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با بازار سرمایه، از مواردی است که در منطقه در حال پیگیری می‌باشد. افزایش تولید و صادرات منطقه از طریق تحریک تقاضا در بازار سرمایه جزء برنامه‌های اصلی منطقه آزاد اروند است و از این طریق مشوق‌های لازم را برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران در بورس در نظر گرفته‌ شده است .

به طور کلی با برنامه های اعلام شده و با مشارکت بخش خصوصی وتاکید بربعد آموزش به عنوان سنگ بنای توسعه پایدار ؛ منطقه آزاد اروند همگام با سیاستهای دولت می تواند بخش بزرگی از کالاهای کشور را تامین کند .

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=44982

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *