امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷

شناسه خبر:

کمیسیون گردشگری از هول حلیم در دیگ افتاد؛

نگاه از بالا به پایین جواب نمی دهد

jonoobfardanews.ir

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز از حاشیه پرهیز کند و ضمن پاسخگو بودن، همه را ببیند و نه خاص را!

چند روز پیش در یک جلسه که مربوط به برنامه‌ریزی برای یک رویداد «صنعتی- گردشگری» بود، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز هم حضور داشت. آن جلسه فرصتی دست داد تا ضمن بیان تقدیر از انجام یک رویداد اما از عدم به مشارکت گرفتن صحیح برخی فعالان گردشگری و میراث‌فرهنگی خوزستان برای خلق و هرچه بهتر برگزار کردن جشنواره رویدادهای دفاع‌مقدس، گردشگری، عشایر و روستا در اهواز گلایه کنم، گلایه‌ای که ناشی از ابراز نارضایتی بسیاری دیگر از دوستان بسیار فعال گردشگری هم هست. این گلایه برای شروع یک همگرایی بود. اما شوربختانه شنیدن چند کلید واژه از ایشان و عدم پذیرش اشتباه و یا دعوت از منتقد برای رفع ایراد، تاشی از نبود یک انعطاف در بین ایشان و برخی از نواب خود است. آیا شخصِ رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم چنین رویکردی را دارد؟ بعید می‌دانم.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز که قطعا چهره نام آشنایی برای اهالی گردشگری نیست در حالی مدرک عالیه خود را در حوزه روابط بین‌الملل به رخ می‌کشد، که خود و برخی نواب ایشان نه «ظاهرا» بلکه گویی که صددرصد آداب تشریفات و مراحل دعوت و به مشارکت گرفتن فعالان حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی که صاحب نظر و ایده هم هستند و اثر بخشی آنها همواره ثابت شده است را نمی‌دانند.
آیا در اتاق بازرگانی این طرز رفتار نهادینه است؟ که مطمئنم چنین نیست. اما باید یادآور شد که نگاه از بالا به پایین داشتن در حوزه گردشگری نمی‌دهد. صحبت از نقش کمیسیون گردشگری برای تسهیل بخشیدن می‌کنند اما گویی که دیگران باید آداب ارتباط برقرار کردن با همه فعالان گردشگری و میراث‌فرهنگی را به برخی متولیان یادآور شوند.
رئیس کمیسون گردشگری اتاق اهواز یه واسطه بازگان، تاجر بودن و کارآفرین اگر در اتاق بازرگانی عضو است و بر اساس یک انتخاب داخلی مسئولیت می‌گیرد و اگر آشنایی با این حوزه ندارد باید توسط افراد با صلاحیت، بدون تفکر قومی، بدون داشتن حب و بغض‌های شخصی، ابتدا باید کلیه افراد فعال در این حوزه را در شهر اهواز شناسایی کند که حتی وقتی با آنها مواجه می‌شود، بداند هر کدام از آنها چه ظرفیت قابل توجهی در زمینه اهداف کمیسیون‌های تخصصی دارند. این کمیسیون اینقدر از هول حلیم در دیگ افتاده اند که با تشکیل یک گعده خودشانی تصمیم گرقته اند جشنواره گردشگری برگزار کنند. خوشا به همت تان، اما به کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز پیشنهاد می‌دهم از حاشیه پرهیز کند و ضمن پاسخگو بودن، همه را ببیند و نه فقط خاص را!
قطعا فرار از پاسخگویی و بیان این سخن «که من در چارچوب حرف می‌زنم» و حتی عدم علاقه به دعوت از منتقد برای گفت‌وگو در شرایط و زمان دیگر یا ناشی از عدم تجربه کافی ایشان و گردانندگان کمیسیون و یا داشتن ذهنیت کاذب همراه با سوتفاهم نسبت به برخی افراد متعهد و مسئولیت پذیر از جمله نگارنده این نوشتار است. ضمن گلایه از رفتار کمیسیون گردشگری اتاق اهواز برای بی‌توجهی به برخی فعالان زبده گردشگری و حتی گلایه بعدی که به ناتوانی رئیس و نواب این کمیسیون در پاسخگویی به یک گلایه نمود پیدا می‌کند باید یادآور شوم که نویسنده این نوشتار هم نا آشنا به اتاق بازگانی اهواز نیست و به خوبی آگاهی دارد که کمیسیون گردشگری اتاق اهواز در گام نخست خود ثابت کرد برای تشکیل کمیسیون تعادل را رعایت نکرده و تا حد زیادی ترکیب شایسته‌ای ندارد و ناخواسته می‌خواهد در حاشیه باشد و این در شأن اتاق بازرگانی ایران و اهواز با سابقه حدود یک قرن نیست. اما در گام دوم با برگزاری یک جشنواره و تعیین موضوعات مختلف مثل گردشگری، دفاع‌مقدس، عشایر و روستا باز ثابت می‌کند که یا شناختی از همه فعالان سخنگوش این حوزه ندارد و یا می ‎خواهد که با تشکیل یک کلونی خاص، عده‌ای را هم برای جمع کردن سیاهی لشکر دور خود داشته باشند. حتی در بخش تقدیر از افراد در جشنواره‎ای که نام گردشگری، دفاع‌مقدس، روستا و عشایر را به خود گرفته است حتی ناتوان از شناخت آدم‌های فعال در همین بخش‌ها هم است.
حتی کاشف بعمل آمد که در یک اقدام نادرست که ناشی از قصور کمیسیون گردشگری است، دعوتنامه‌ای به صورت فله‌ای برای بسیاری ارسال شده که دریافت کننده آن پیام دعوت متوجه نمی‌شود که ارسال کننده شخص یا ارگان، بعد کاشف بعمل می‌آید که برخی گردانندگان یک کمیسیون خواسته‌اند کاری باری به هر جهت انجام دهند و بعد بگویند که ما دعوت کردیم اما دیگران نیامدند. حداقل رئیس و نواب کمیسیون گردشگری فعلی اتاق بازرگانی اهواز از همکاران قبلی خود یاد بگیرند که دعوتی‌ها با انجام تماس قبلی و سپس ارسال فاکس یا ایمیل و پیامک دعوت می‌شدند.

مجتبی گهستونی روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=43329

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *