امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۴

گام بلند «اروند» در راستای خودکفایی؛ راه‌اندازی واحد اسید کلرید پتروشیمی اروند با همت متخصصین داخلی

jonoobfardanews.ir
واحد اسید کلریدریک شرکت پتروشیمی اروند با همت مهندسین و متخصصین داخلی این شرکت پس از سالها توقف تولید راه اندازی شد و وارد مدار تولید قرار گرفت‌ .

به گزارش  جنوب فردا واحد اسید کلریدریک شرکت پتروشیمی اروند که طی سالیان گذشته از مدار تولید خارج شده بود، با همت مهندسین و متخصصین این شرکت بار دیگر در مدار تولید قرار گرفت تا گام مهمی از سوی بزرگترین تولیدکننده زنجیره کلر و PVC کشور در راستای خودکفایی برداشته شود .

رئیس کارخانه کلرآلکالی شرکت پتروشیمی اروند با اعلام این خبر و ارائه توضیحات گفت حلقه اول شرکت پتروشیمی اروند کارخانه کلرالکالی است که یکی از استرتژیک ترین و مهمترین محصولات مصرفی در کشور و جهان یعنی کاستیک سودا را تولید می کند که ظرفیت تولیدی ما حدود ۶۶۰ هزار تن در سال می باشد».

مهندس بن سعید ادامه داد: «برای تولید این محصول بسیار با ارزش و استرتژیک واحد های جانبی را در نظر گرفته اند که وظیفه تولید مواد شیمیایی جهت تسهیل و تاثیر گذاری بر روند تولید را داشته باشد. یکی از این واحد های بسیار مهم واحد تولید اسید کلریدریک است».

رییس واحد CA شرکت پتروشیمی اروند افزود: «یکی از مهمترین کاربردهای ما از اسید کلریدریک در کارخانه کلرآلکالی است که تزریق اسید به چرخه آب نمک جهت تنظیم PH و تزریق اسید به پساب جهت تنظیم PH و کنترل ناخالصی ها و همچنین جهت احیای رزین ها است».

وی به توقف تولید این واحد طی سالیان گذشته اشاره کرد و عنوان داشت: «بنا به دلایلی در سال های گذشته این واحد را از سرویس خارج کرده بودیم ولیکن با توجه به سیاست های جدید شرکت و نیازمندی هایی که ما به این ماده بسیار مهم داشتیم، تصمیم بر آن شد که با دستودکتر کریمی مدیرعامل محترم و مهندس خسروی رئیس مجتمع این واحد را راه اندازی کنیم»۰

صادق بن سعید نیاز مجتمع به راه اندازی واحد را بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: «در سال ۱۴۰۲ چالش هایی اساسی برای تامین اسید داشتیم، چندین بار واحد تا شات دان پیش رفت ولی با همت مسئولین و همکاران ما توانستیم واحد را نگه داریم و تصمیم نهایی بر آن شد که واحد تولید اسید اسید کلریدریک را راه اندازی کنیم».

رئیس کارخانه کلرآلکالی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای راه اندازی واحد گفت: « با توجه به تجربه و تخصصی که همکاران ما در بخش بهره برداری و سایر بخش ها داشتند عملیات پیش راه‌اندازی و راه اندازی این واحد خیلی مهم را شروع کردند و با کار شبانه روزی حدود ۲۱ روزه توانستیم واحد را برای راه اندازی آماده کنیم».

وی اظهار داشت: «این دو عملیات یعنی پیش راه اندازی و راه اندازی به مراحل مهمی تقسیم می شدند از جمله جدا سازی این واحد از واحد های تولیدی و چون سایر بخش های واحد ما در سرویس بود و می خواستیم عملیات پیش راه اندازی را انجام بدهیم، باید جداسازی می کردیم. این مرحله با موفقیت انجام شد، خیلی از لاین ها و تجهیزاتی که سال هادر مدار تولید نبودند و با مشکل مواجه بودندتعمیر و تعویض شدند و توانستیم به مرحله راه اندازی برسیم» .

مهندس بن سعید یادآور شد: «با توجه به اینکه ما شرایط عملیاتی ویژه ای داشتیم و واکنش بین هیدروژن و کلر در دمای بسیار بالا انجام می شد و ریسک هایی را داشتیم با تشکیل جلسات بسیار تخصصی با همکارانمان در پتروشیمی اروند از جمله اداره HSE ،خدمات فنی و تعمیرات ارزیابی ریسک انجام شد و دستورالعمل های مرتبط در خصوص رعایت اصول ایمنی ، مدیریت و کاهش ریسک های پیش راه اندازی و راه اندازی صادر و تصمیم بر آن شد که در آخرین روزهای مهرماه عملیات راه اندازی آغاز شود و به حمد الله با حمایت و اعتماد مدیریت ارشد پتروشیمی اروند توانستیم این واحد را راه اندازی کنیم و علاوه بر اینکه نیاز های داخلی مجتمع پتروشیمی اروند به اسید کلریدریک را تامین کنیم، می توانیم به سایر مشتری ها و شرکت هایی که به اسید کلریدریک نیاز داشته باشند خدمات بدهیم».

رئیس واحد CA پتروشیمی اروند در ادامه گفتگوی خود به دشواری های تامین این محصول برای شرکت پتروشیمی اروند در سالهای توقف تولید اشاره کرد و اذعان داشت: «ما طی این مدت نیاز خود را معمولا از شرکت های تولید کننده اسیدکلریدریک در منطقه و خارج از منطقه تامین می کردیم و این بار مالی گزافی بر دوش پتروشیمی اروند می گذاشت. روش تامین نیز با تانکر بود و ما از خارج از استان و با طی هزاران کیلومتر تانکر ها را می آوردیم که عدم اطمینان از تامین به موقع این ماده مهم و حیاتی دغدغه همیشگی ما بود و خوشبختانه با توجه به استارت این واحد دغدغه ها مرتفع شد».

صادق بن سعید همچنین ظرفیت تولید اسید کلریدریک در پتروشیمی اروند را قابل توجه خواند و تصریح کرد: «طبق طراحی ما در روز ۱۲۴ تن اسید کلریدریک ۱۰۰ درصد یا ۳۷۲ تن اسیدکلریدریک ۳۲ درصد تولید می کنیم. امروز با توجه به نیازمان تولید می کنیم و ساعتی ۴.۵ تن اسید کلریدریک ۲۳ درصد تولید می کنیم که این نیاز مجموعه است و اگر نیاز بیشتر باشد قابلیت تولید بیشتر نیز وجود دارد» .

وی در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد: «تولید واحد کلرالکالی بدون اسید کلریدریک مقدور نیست. اگر این اسید را نداشته باشید باید واحد را از سرویس خارج کنید، نیاز تولید کاستیک و کلر همین اسید کلریدریک است، از سویی کیفیت این اسید که ما تولید می کنیم در کشور همانند ندارد و اکنون بیش از دو ماه از راه اندازی این واحد گذشته و با پایداری تمام در حال کار است».

رئیس واحد CA در پایان گفتگوی خود افزود: «من وظیفه خود می دانم که از همه عزیزانی که در این راه با ما همکار بودند و به ما کمک کرده اند و در بخش های فنی و پشتیبانی به ما کمک کرده اند تشکر کنم. خصوصا مدیر عامل محترم آقای دکتر کریمی که به ما اعتماد کردند و ما را حمایت کردند و همچنین آقای مهندس خسروی و سایر مدیران ارشد مجتمع و شرکت که کمک و مساعدت کردند و ما توانستیم به لطف خدا این واحد را راه اندازی کنیم».

 

رئیس واحد CA در پایان گفتگوی خود افزود: «من وظیفه خود می دانم که از همه عزیزانی که در این راه با ما همکار بودند و به ما کمک کرده اند و در بخش های فنی و پشتیبانی به ما کمک کرده اند تشکر کنم. خصوصا مدیر عامل محترم آقای دکتر کریمی که به ما اعتماد کردند و ما را حمایت کردند و همچنین آقای مهندس خسروی و سایر مدیران ارشد مجتمع و شرکت که کمک و مساعدت کردند و ما توانستیم به لطف خدا این واحد را راه اندازی کنیم».

لینک کوتاه خبر:

http://jonoobfardanews.ir/?p=44217

همرسانی کنید:

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *